MANAŽER TESTUJE – Kia EV9

Elektromobil ve službách rodinné pražírny kávy? Anebo pro potřeby rodiny? Milan Bydžovský v rámci týdenního testu vyzkoušel model Kia EV9. A byl mile překvapený…

Představte nám v krátkosti vaši pražírnu a vztah k elektromobilitě…

Osobně jsem se před pěti lety rozhodl proměnit svou vášeň pro kávu v podnikání. Založili jsme rodinnou pražírnu Zrníčko, která nyní úspěšně provozuje dvě kavárny – jednu v Českém Brodě a druhou v Říčanech. Každý den pendluji mezi obchody a pražírnou, přičemž po Středočeském kraji ročně najedu kolem 30 000 kilometrů.

V letošním roce jsme z ekonomických a ekologických důvodů přešli na o něco menší plně elektrický vůz, který nám skvěle slouží pro denní zásobování. Pro potřeby naší čtyřčlenné rodiny jsme zvolili zatím ještě spalovací model Volkswagen Touran. Nyní se mi do rukou dostal vůz Kia EV9, který podle mého názoru splňuje požadavky jak na pracovní vůz, tak na rodinné auto.

Jak na vás auto na první moment zapůsobilo?

Jedná se o vůz, který musí na první pohled ohromit svými rozměry. Přiznám se, že na začátku jsem si kladl otázku, proč by někdo vůbec vyráběl tak obrovský elektromobil. Přesto jsem velmi rychle pochopil, že komfort a prostor, které EV9 nabízí, mají své kouzlo a praktické využití.

Jako řidiči elektrických vozů mi už technologie elektromobility nejsou cizí, a tak mohu novou Kiu EV9 dobře porovnat s dalšími modely. Ačkoliv jsou rozměry vozu impozantní, musím říct, že se s ním na silnici sžijete poměrně rychle. Přes svou velikost se EV9 pohybuje překvapivě snadno i na užších silnicích – problém nastává jen tehdy, když potkáte jiného řidiče podobně velkého auta, který se rozhodne, že potřebuje více než metr od kraje.

Jakmile si ale na velikost zvyknete, všechno ostatní jsou už jen výhody. Prostornost je obrovská, což oceníte nejen při rodinných cestách. Testoval jsem vůz v rámci čtyřčlenné rodiny a EV9 bez problému pojmula vše, co jsme potřebovali. Navíc jsem vůz využil i v pracovním prostředí, při zásobování naší firmy pražírny kávy Zrníčko. Převážet praženou kávu byla díky obrovskému nákladovému prostoru doslova radost.

EV9 je prošpikována i nejmodernějšími technologiemi, jste jejich příznivec?

Podvozek vozu je vyladěn do komfortu, což spolu s minimálními zásahy asistenčních systémů do řízení dělá jízdu plynulou a příjemnou. Tyto systémy se však ukázaly jako velmi užitečné při parkování nebo při jízdě v těsných prostorách, například kolem špatně viditelných překážek. K ostatním systémům nemám výhrad. Nad to je potřeba říct, že výkonná čtyřkolka dodává vozu dostatek síly a agility, což je důležité při manévrování s tak těžkým autem.

Když už jsme u výkonnosti, musím zmínit i průměrnou spotřebu během mého testu. Ačkoliv Kia EV9 váží přes dvě tuny, celotýdenní spotřeba se pohybovala kolem 20 kWh na 100 km, což mě příjemně překvapilo. Tento výsledek je ovšem zčásti ovlivněn mými zkušenostmi s elektromobily a stylem jízdy s „lehkou nohou“.

Na závěr musím ještě vypíchnout několik hlavních předností vozu. Komfort v interiéru je na vysoké úrovni, podvozek laděný pro maximální pohodlí a prostornost, kterou tento model nabízí, je prostě úžasná. Kia EV9 tedy není jen velkým autem, ale plnohodnotným společníkem pro rodinné i pracovní účely.

Michal Žďárský