TEST: Kia EV9 – „Call“

Dobře, ve smyslu pokerového slangu přijímám tuhle výzvu a přistupuju na hru značky Kia. Jakkoliv jsem to od EV9 nečekal, dostala mě.

Je to mastodont. Kia EV9 je opravdu kus auta a budí respekt. Nebo pozdvižení. Prostě překvapí a ledaskomu se při pohledu na ní tváří v tvář pozvedne obočí. Možná jste si také při jejím představení položili otázku, jestli je to nutné, nebo k čemu to je. Že to nedává smysl. Pak si ale uvědomíte, jak oblíbené jsou u vybrané klientely podobně rozměrné či bizardní modely jako BMW XM či Mercedes GLS. Tak s tím nyní přišla Kia… a v elektromobilu… no a co?

Nabídka prostoru uvnitř je opravdu královská. Ještě aby ne, to auto měří na délku přes pět metrů a rozvor dosahuje na 3100 mm. Volit můžete variantu se šesti i sedmi místy k sezení a pokaždé vám v zavazadlovém prostoru zůstane hromada místa pro vaše věci. K tomu lze připočíst ještě výrazně menší prostor pod přední kapotou. Do frunku můžete dát třeba nabíjecí kabely, aby se vám neválely v kufru, nebo cokoliv jiného. K dispozici zde je 90 litrů u zadokolky, nebo 52 l jako u námi testované čtyřkolky.

Rozpohybovaná hmota

Auto je to obří a také těžké. Minimum je 2,5 tuny, ale třeba naše testovaná varianta s pohonem 4×4 ve variantě GT-Line váží téměř 2,7 tuny. Dynamiky a rychlosti má ale EV9 na rozdávání. K dispozici je 283 kW, tedy 384 koní. A 700 Nm. Na stovku EV9 zasprintuje během 5,3 s a maximálně uhání až 200 km/h. Faktem je, že za volantem je pocit z tak obřího auta ten tam. EV9 proplouvá světem zcela nenuceně, plynule a vcelku ráda i svižně. Je neskutečně stabilní a umí úžasně plachtit, takže ji stačí rozjet a nechat jet. Možná i díky tomu je až překvapivě snadné si sáhnout na takřka nepředstavitelné hodnoty spotřeby. Očekával jsem, že s takovým výkonem a váhou, navíc při pohonu 4×4, budeme jezdit stále za 30. Kupodivu se ale konečný průměr usadil na hodnotě 23 kWh/ 100 km, a to byl hodně ovlivněn rychlejší dálniční jízdou. Mimo ni a město jsem byl schopný s EV9 často a hlavně velmi snadno jezdit pod 20 kWh na sto. A to hluboce. Klidná jízda mimo město klidně znamená i spotřebu kolem 14 či 15 kWh – neuvěřitelné. Samozřejmě, dálnice pak znamená třeba 26 či 28 kWh (při předpisové rychlosti), ale ani to není na takové auto tragédie.

Při delších cestách navíc může EV9 zamachrovat 800V architekturou. Takových aut na trhu stále moc není a leckdy je nenabízí ani prémiové značky. Maximální dobíjecí výkon tak sahá až na teoretických 240 kW, což znamená za ideálních podmínek nabití z 10 na 80 % kapacity jen 24 minut. Nota bene kapacita – EV9 disponuje velkou baterií s užitnou kapacitou 99,8 kWh. Teoretický dojezd dle WLTP tedy u testované varianty hovoří o 505 km. Dle výše zmíněného to tedy není nereálné. 400 km je pak úplně v klidu.

Jen pár drobností

Vlastně musím pochválit i uspořádání interiéru. Multimediální systém a přístrojovka se skládá ze dvou propojených rozměrných displejů s jasnou logikou a vcelku rychlými reakcemi. K ovládání základního menu můžete přistoupit i stiskem níže umístěných tlačítek, na která je ale potřeba vyvinout dle mého až zbytečně velký tlak. Ty jsem si příliš neoblíbil. Stejně jako jsem příliš nepochopil umístění prostředního segmentu displejů zasvěceného klimatizaci, na který prostě není vidět přes silný věnec volantu. Ano, lze si toto menu přehodit na velký středový displej plus chválím možnost ovládání teploty fyzickým tlačítkem níže. Ano, jde si na to zvyknout, ale smířen s tím nejsem. Ostatně jako s umístěním startovacího tlačítka na páčce převodovky, ale v místě, kam definitivně také vidět není a je potřeba ho vždy po paměti nahmatat, anebo se vyklonit, abyste se na něho trefili. Znovu… zvyknete si, ale je to nutné? Místa, kde by mohlo být umístěno lépe, je v EV9 opravdu hodně. To mi věřte.

Michal Žďárský

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Kia EV9 GT-Line

Cena od – 1 735 520 Kč bez DPH

Motor                                                       

elektromotor, pohon všech kol

Maximální výkon – 283 kW

Max. točivý moment – 700 Nm

Dynamika a spotřeba

Maximální rychlost – 200 km/h

Zrychlení 0–100 km/h – 5,3 s

Spotřeba – 22,8 kWh/100 km

Kapacita akumulátoru – 99,8 kWh

Dojezd WLTP – 505 km

Rozměry

Délka/šířka/výška – 5010/1980/1750 mm

Rozvor – 3100 mm

Provozní hmotnost – 2 585 kg

Zavazadlový prostor – 308-2393 l