Test Peugeot 5008 hybrid: Skvělý design a prostor sráží nabídka motorů

test Peugeot 5008

Test Peugeot 5008. Nový Peugeot 5008 skvěle vypadá, do jeho třetí řady sedadel se extrémně pohodlně nastupuje, nabídne až prémiově vypadající interiér, ale poněkud ho brzdí ergonomie a hlavně nabídka motorů.

Model Peugeot 5008 se prodává od roku 2010 a přišel na svět v době, kdy značka zažívala velkou modelovou ofenzivu a už jí nestačilo tradiční označování vozů s jednou nulou uprostřed. Peugeot 5008 byl tehdy pěti- nebo sedmimístným klasickým MPV. Ale úplně skvěle se mu nevedlo a druhá generace z roku 2017 už proto byla módním SUV a stala se celkem oblíbeným rodinným autem. Úspěch slavili i menší sourozenci, jak 3008, tak hlavně 2008, které je dlouhodobě nejprodávanějším modelem Peugeotu v Česku.

Když nepočítáme užitkové vozy a z jednoho z nich odvozený Traveller, je Peugeot 5008 největším modelem značky a vlastně jeho vlajkovou lodí. O pár centimetrů poráží i Rifter. Na rozvoru 289 centimetrů stojí karoserie o délce 479 cm, což je o 15 centimetrů víc než minulá generace a víc, než má Škoda Kodiaq, se kterou bude 5008 v Česku nejvíc porovnávaná.

Designově auto sice vypadá jako zvětšená kopie modelu 3008, ale není se moc čemu divit, aktuální design SUV od Peugeotu je velmi líbivý a povedený, tak proč ho nepoužít na více modelech. Pro někoho až přehnaná extravagance minulé generace je pryč. Obzvlášť povedená je podle mě čelní maska se zajímavě tvarovanými světlomety a LED denním svícením v podobě úzkých „drápů“ po stranách. Efektní světelný podpis je i vzadu, kde najdeme po trojici světelných drápů v každém světlometu. Zboku zase vynikne dynamická silueta s vysokou linií oken. Výrobce celkově ubral počet chromovaných prvků a nahradil je díly lakovanými v šedé, černé nebo v barvě karoserie, což je jednoznačně krok správným směrem.

Test Peugeot 5008: Zatím jen sedmimístný

Peugeot 5008 je zatím nabízen výhradně v sedmimístné variantě. Pětimístná se ještě nevyrábí a bude teprve rozhodnuto, zda bude nabízena i v Česku. Přístup do poslední řady výrobce z hlediska praktického používání vyřešil asi nejlépe, jak mohl. Druhou řadu tvoří lavice dělená v poměru 60/40 s opěradly v poměru 40/20/40. Třetí řada je sice prostorově vhodná jen pro děti, ale Peugeot výborně vyřešil přístup na ně. Systém Easy Access umožňuje sedadla ve druhé řadě zcela sklopit a zároveň posunout dopředu. Ovládání je velmi jednoduchá a usnadňuje ho páčka v horní části opěradla sedadla. Boční dveře se navíc otevírají v širokém úhlu, takže nastupování a vystupování snad snadnější být nemůže.

Úchyty ISOFIX jsou ale jen na dvou krajních místech druhé řady, takže tři dětské sedačky vedle sebe nedáte. Na druhou stranu prostřední místo není vůbec nouzové a plnohodnotně si sem sedne dospělý cestující, kterému se pojede lépe než v Kodiaqu. Ovšem ve velikosti zavazadlového prostoru zase vede Kodiaq s 910 litry v pětimístném uspořádání. 5008 se zvednutou třetí řadou sedadel nabídne 259 litrů, jejím sklopením se objem zvětší na 748 litrů.

test Peugeot 5008

Interiér působí velmi moderně a skoro až prémiově, ne každý si ale snadno zvykne na ovládání. Malý volat s přístroji až nad ním nemusí vyhovovat každému, ale miliony prodaných aut s tímto uspořádáním dokazují, že svoje zákazníky to má. Stejně jako 3008 tvoří přístrojovou desku dva spojené digitální displeje, dohromady s úhlopříčkou 21 palců, které se jakoby vznášejí v prostoru. Obě obrazovky mají vysoké rozlišení a celkem rychlou reakci. Pod středovou obrazovkou je ještě jeden menší panel, na který se díky programovatelným ikonám dá nastavit až 10 nejoblíbenějších funkcí jako je volání oblíbeného telefonního čísla, nastavení preferované teploty nebo volba rozhlasové stanice.

Až potud je vše v pořádku, ale celkový dojem kazí několik ergonomických nedodělků. Zaprvé jde o kompletní ovládání klimatizace skrz dotykovou obrazovku. Změnou pro změnu je za mě také přesun voliče automatické převodovky na palubní desku, aniž by se díky tomu uvolnilo místo mezi sedadly. Tam je mohutná středová konzola se schránkou, místem na odložení dvou nápojů, telefonu a sadou tlačítek a ovladačů jako parkovací brzda, aktivace výstražných světel nebo kolečko na ovládání hlasitosti audia. Pro mě je zkrátka tohle uspořádání poněkud matoucí a málo intuitivní. A popravdě, dlouhodobě se mi nelíbí ani grafika navigační mapy ve vozech Stellantis a mám problém s tím, že mi systém opakovaně odpojuje telefon během přehrávání hudby z telefonu.

Hlavní komplikace: motory

Hlavní komplikaci ale nejdeme pod kapotou. Chápu snahu koncernu Stellantis o dosažení co nejnižších emisí. Nabídka motorizací pro model 5008 má průměrné emise jen něco lehce nad 40 gramů. Ale české zákazníky rozhodně nepotěší, že jde o dva elektrické motory o výkonech 157 a 170 kW a jeden slabý hybrid nebo spíš mild-hybrid o výkonu 100 kW. Chystá se ještě silnější elektrická varianta s pohonem všech kol. Na některých trzích je v prodeji ještě plug-in hybrid, který ale aktuálně český importér nenabízí.

Peugeot 5008

A právě nabídka motorizací je největším kamenem úrazu jinak velmi pohledného a praktického SUV. Kdo nechce elektriku, tak mu nezbývá než sáhnout po hybridu, který je dostačující pro malá auta, ale v autě této velikosti brzy naráží na své limity. Koncernu Stellantis zkrátka bolestně chybí v nabídce nějaký benzínový čtyřválec o vyšším výkonu, o dieselu na dlouhé cestování nemluvě. 100 kW v Peugeotu 5008 stačí na zrychlení na stovku za 11,3 sekundy.

Když pomineme výkon, tak pohon pracuje vcelku bezproblémové, je tichý, benzínový tříválec na sebe moc neupozorňuje, nový šestistupňový automat pracuje bezvadně a elektromotor šikovně vykrývá hluchá místa spalovací jednotky. Ve městě údajně dokáže pracovat až polovinu času zcela samostatně. Právě ve městě bude pohonná jednotka fungovat nejlépe, během delší cesty, hlavně po dálnici pak citelně poroste i spotřeba, která by papírově měla být 5,8 l/100 km.

Peugeot 5008

Naladění podvozku je správně rodinně komfortní, tlumí dobře různé druhy nerovností a od náprav se neozývá žádný velký hluk. V zatáčkách se karoserie trochu naklání, jízdní vlastnosti budou o něco lepší než u elektrických verzí, které musí v zatáčkách krotit větší porci kilogramů. Hybrid je tak v zatáčkách o něco svižnější a lépe mění směr.

Ale ani tak to žádný závodník není, tohle má být a je pohodlné rodinné auto. Hybrid lze v akční ceně koupit od 820 000 Kč, nejlevnější elektrická varianta vyjde na 1 150 000 Kč. Stupně výbavy jsou jen dva, Allure a GT. Už ta základní tak obsahuje parkovací kameru, automatickou klimatizaci, elektricky ovládaná světla a zrcátka nebo 19palcová kola. Škodu Kodiaq koupíte až od 980 000 Kč, ovšem s benzínovým motorem 1.5 TSI 110 kW.

Martin Šidlák

Technické údaje: Peugeot 5008 hybrid 136

Cena:   677 686 Kč (bez DPH)
Hybridní pohon
Maximální výkon: 100 kW / 5500 ot.
Max. točivý moment: 240 Nm / 1750 ot.
Maximální rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 s
Kombinovaná spotřeba: 5,8 l /100 km
Emise CO2: 131 g/km
Délka/šířka/výška: 4781 / 1895 / 1694 mm
Rozvor: 2901 mm
Zavazadlový prostor: 748 l