Test Volkswagen Golf 1.5 TSI: Poctivé auto pro každý den

test volkswagen golf

Test Volkswagen Golf 1.5 TSI. Volkswagen znamená v němčině „lidové auto“. To by se o všech jeho modelech rozhodně říct nedalo, ale základní motorizace Volkswagenu Golf to v kombinaci a aktuálně skvěle naceněným balíčkem výbavy People vrchovatě naplňuje. Facelift osmé generace vrátil pod kapotu základní čtyřválec místo tříválce, vrátil do interiéru pár fyzických tlačítek, a je tak dokonalým, poctivým a jednoduchým autem pro každý den.

Golf je pro Volkswagen stejná ikona jako Brouk. A právě tenhle model Golf v roce 1974 nahradil. Změna to byla na tehdejší dobu radikální, takové změny už dnes na zákazníky nečekají. Místo motoru vzadu dostal Golf pohon předních kol, k tomu karoserii s variabilním interiérem, sklopnými opěradly zadních sedadel a velkým zadním výklopným víkem. Povedl se i design z italské dílny Giugiaro. Už v roce 1976 hlásil výrobce překonání hranice jednoho milionu prodaných vozidel. Dodnes bylo vyrobeno více než 7 milionů exemplářů.

Volkswagen Golf si svoji pozici budoval dlouho, ale nemůžu si pomoct, s osmou generací v roce 2020 jako by Volkswagen ve svém zahledění do elektromobility na tenhle model trošku rezignoval. Auto sice zůstalo třeba servisně velmi spolehlivé, ale objevilo se několik uživatelsky nepříjemných věcí. Především infotainment nefungoval ideálně a na volantu byly místo tlačítek dotykové plošky, o které člověk snadno nechtěně během jízdy zavadil.

Ale teď je naopak Golf jako politý živou vodou, Volkswagenu na něm záleží. Zmíněné nedostatky totiž aktuální facelift vyřešil. Zvenku se ještě nic moc zásadního nestalo. Facelift poznáte podle nového světelného podpisu vpředu i vzadu a mírně upraveného předního nárazníku, v němž velké otvory trochu nečekaně odhalují část chladiče.

Test Volkswagen Golf: Zmizely dotykové plošky na volantu

Zatímco zvenku jsou změny spíš jen kosmetické, tak v interiéru zmizely právě ony nešťastné dotykové plošky na volantu, které nahradila klasická tlačítka. Nově vyvinutý je také informační a zábavní systém se samostatným dotykovým displejem s úhlopříčkou až 12,9 palce. Nejen že je větší, ale má i přepracované prostředí a lepší ovládání. Umožňuje i naprogramovat vlastní tlačítka pro nejčastěji používané funkce jako třeba vypnutí systému start-stop nebo akustického upozorňování na překročení rychlosti. Klimatizace sice nedostala vlastní fyzická tlačítka, ale dotyková plocha pro ovládání teploty je konečně podsvícená, takže jde bez problémů ovládat i v noci.

test volkswagen golf

Co Golfu zůstalo, a možná se na to hlavně ve srovnání se Škodou Octavia poněkud pozapomnělo, je praktičnost. Octavia je v očích českých řidičů výhodnější ve větším zavazadlovém prostoru. Platí to možná u hatchbacku, kdy Golf nabídne 380 litrů proti 600 u Octavie, v případě kombíku jsou ale síly v podstatě vyrovnané. Octavia combi nabídne 640 litrů, Golf Variant 611. Golf naopak boduje precizním zpracováním kabiny i povedenými sedadly.

Změny v motorizacích

Další zásadní změnou, kterou zákazníci uvítají, je úprava nabídky motorů. Kromě nových plug-in hybridních pohonů se slibovaným elektrickým dojezdem až 100 kilometrů zmizel z nabídky litrový tříválec a základní motorizací je tak benzínový čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 85 kW. Právě o tuhle motorizaci je mezi zákazníky aktuálně největší zájem, jak nám potvrdil třeba prodejce Louda Auto.

test volkswagen golf

Posílení základního motoru o jeden válec při stejném výkonu je trochu kompromisní řešení, ale většinově bude vnímáno spíš kladně. Čtyřválec má rozhodně kultivovanější projev, byť někdy může působit trochu líným dojmem. Odspodu se totiž sbírá pomalu, nejvíc síly má ve středních otáčkách a pak zase jeho síla vadne. Spojen je výhradně se skvěle fungujícím 6stupňovým manuálem, automat se k tomu motoru nedodává. Ale právě šikovná práce s manuálem vám umožní i celkem dynamickou jízdu, pokud budete motor držet v těch nejlepších středních otáčkách.

Ovšem smyslem tohoto motoru je něco jiného. Je nutné totiž nezapomenout na to, že tohle je základní motor, který není určen na sprinty, ale má sloužit hlavně pro pohodový přesun z bodu A do bodu B s co možná nejlepší spotřebou. A ta je u tohoto agregátu oficiálně 5,4 l/100 km a není od reality nijak moc vzdálená.

Motor sám o sobě je tichý a dobře odhlučněný a k celkové pohodě na palubě přispívá i komfortně naladěný podvozek, který ale není zbytečně houpavý a je jistý a čitelný i v zatáčkách, kde si pomáhá přibrzďováním vnitřního kola systémem elektronické uzávěrky diferenciálu XDS. Tenhle podvozek dokáže krotit i mnohem větší výkony.

test volkswagen golf

Volkswagen Golf vypadal ještě nedávno jako odepsané auto, protože výrobce se jedna zaměřil na elektromobilitu, jednak Golfu vyrobil spoustu konkurentů ve vlastních řadách v podobě hned několika SUV. Ale po faceliftu je Golf najednou jako znovuzrozený. Tahle má vypadat poctivé solidní auto pro každý den. Se základním motorem je aktuálně relativně levné a úsporné, ale umí nabídnout i ryze sportovní verze GTI nebo R, která mají na jedné straně dostatek výkonu, ale s klidnou nohou jezdí podobně komfortně jako méně výkonné verze. V neposlední řadě pak nabídku doplňují plug-in hybridní verze pro ty, kdo chtějí jezdit většinu krátkých tras na elektřinu, ale nechtějí se zbavit jistotu dlouhého dojezdu s benzínovým motorem.

Nic z toho by ale nefungovalo, kdyby importér požadoval za takové auto nesmyslné peníze. Základní cenovka nového Golfu hatchback je 637 900 Kč, ovšem výhodnější je nabídka některého z akčních modelů. Se základním motorem 1.5 TSI 85 kW stojí akční model Limited 554 900 Kč. Golf je tak aktuálně levnější než octavia, protože u ní vyjde stejná motorizace na základních 569 900 Kč. Velmi lákavý je i námi testovaný model People, který s námi testovaným motorem stojí 686 900 Kč, ovšem nabízí balík výbavy se zvýhodněním 67 500 Kč, který obsahuje ty zákazníky nejžádanější položky – mimo jiné 17palcová kola, automatickou klimatizaci, 12,9palcový infotainment, prodloužený servisní interval na 24 měsíců nebo 30 000 km, bezklíčové odemykání, parkovací senzory i kameru nebo metalické lakování. Chybí jí snad jen integrovaná navigace.

To umožnilo nastavit zajímavé nabídky pro firmy – Volkswagen Financial Services tak třeba aktuálně nabízí operativní leasing na Golf People 1.5 TSI 110 kW při smlouvě na 36 měsíců a ročním nájezdu 15 000 km s měsíční splátkou 5613 Kč včetně DPH, u verze Golf Variant People se stejnou motorizací a za stejných podmínek za 5787 Kč včetně DPH.

Martin Šidlák

Technické údaje: Volkswagen Golf 1.5 TSI

Cena:   567 686 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 85 kW
Max. točivý moment: 220 Nm / 1500 – 3000 ot.
Maximální rychlost: 203 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Kombinovaná spotřeba: 5,4 l /100 km
Emise CO2: 122 g/km
Délka/šířka/výška: 4286 / 1789 / 1459 mm
Rozvor: 2620 mm
Zavazadlový prostor: 380 l