Autonomní auta stupně 3 vyjedou na české silnice možná už v lednu 2026

Autonomní auta, Valeo,

Žádná jízda pod vlivem, ani telefonování za volantem, ale auto bude moct na dálnicích řídit samo. V připomínkovacím procestu je právě v těchto dnech novela zákona o silničním provozu a zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která by měla od 1. ledna 2026 umožnit v Česku provoz autonomních aut stupně 3, tedy schopných za určitých podmínek jet sama, řidič ale musí být kdykoli připraven převzít řízení.

Připravovanou novelu zákonů a další věci spojené s autonomním řízením představil novinářům ministr dopravy Martin Kupka v sídle společnosti Valeo, která se právě mimo jiné vývojem hardwaru i softwaru pro autonomní řízení v Česku věnuje.

Důležitým krokem pro jízdu autonomních aut v Česku je změna legislativy. Příslušná novela zákonů už je v legislativním procesu, nyní probíhá vypořádaní připomínek a ministerstvo dopravy předpokládá platnost od 1. ledna 2026. V té době se počítá s provozem autonomních aut na stupni 3. To znamená, že vozidlo může samo zrychlovat, brzdit, měnit jízdních pruhy apod. Řidič ale musí být připraven okamžitě převzít kontrolu.

V Česku je plánováno, že by tento systém mohl fungovat na místech, kde jsou v každém směru nejméně dva pruhy a nepohybují se tam chodci a cyklisté, tedy v praxi na dálnicích. Přesné úseky si ale určí každý výrobce konkrétního vozidla. S vyššími stupni autonomních aut se počítá až v dalších letech.

Autonomní auta: Může se za volantem spát, telefonovat nebo jet opilý?

Ani v autonomním voze stupně 3 není možné být za volantem opilý nebo spát, právě proto, že je potřeba přebírat řízení. Stejný zákaz platí i pro telefonování. Zajímavé jsou okolnosti vyšetřování, zda při nehodě nese vinu auto nebo řidič. Zástupci ministerstva dopravy k tomu dali vysvětlení:

„U nehody nebo škody se budou okolnosti posuzovat i v případném přestupkovém nebo trestním řízení. K tomu ministerstvo vysvětluje: „Mohou nastat dva scénáře. Provozovatel vozidla prokáže příslušným orgánům v trestním nebo správním řízení, že nehodu nebo přestupek nezpůsobil, a to doložením informací od výrobce, že v předmětné době byl ve vozidle aktivován automatizovaný systém a vozidlo tedy neřídil. V případě řešení přestupku nebo nehody přímo na místě policista ověří přístupem do komunikačního rozhraní vozidla, co přesně se v daný moment odehrálo.“

Hlídka tedy bude moct ověřit tvrzení řidiče, že v době nehody měl nebo neměl mít kontrolu nad vozidlem, neznamená to, ale, že se policie dostane ke všem jízdním datům, tedy třeba i o předchozím porušení rychlosti apod.

„V případech, kdy spáchá přestupek a způsobí nehodu řidič, pak se postupuje standardním způsobem s udělením pokuty řidiči, popř. náhradou vzniklé škody,“ pokračuje ministerstvo. „V ostatních případech se bude hledat odpovědný subjekt podle průběhu závadného děje. Pokud by ke spáchání přestupku nebo k nehodě došlo v době, kdy byla ve vozidle aktivován automatizovaný systém, pak v případě prokázání vady systému bude odpovídat výrobce vozidla, a to de facto stejným způsobem jako by tomu bylo nyní, např. v důsledku závady na systému brzd.“

Martin Šidlák