Test Hyundai Santa Fe HEV: Šokuje vzhledem i absencí dieselu
Test Hyundai Santa Fe. Hyundai rozhodně umí občas vystoupit z řady, což dokázal třeba modelem Staria. Teď se mu povedlo zaujmout i v desítkami modelů nabité kategorii SUV. Hyundai Santa Fe si na silnici rozhodně s ničím jiným nespletete. Šokuje designem, ale také se úplně zbavilo v Česku velmi oblíbeného dieselového motoru. Takže jaké je doopravdy?
Značce Hyundai rozhodně nelze upřít odvahu experimentovat s designem. Její modely si navzájem rozhodně nezaměníte a nebojí se u nové generace změnit design modelu úplně od základu. Jako v případě modelu Hyundai Santa Fe. Pátá generace se rozhodla šokovat. Pryč jsou zakulacené tvary karoserie, teď tady máme velkou hranatou krabici. Trochu to vypadá jako auto z Lega nebo Minecraftu – pixelové čelní světlomety s LED denním svícením ve tvaru písmena H, masivní lemy blatníků a téměř kolmá vysoká záď, to se v dnešní aerodynamické době moc často nevidí. Ovšem zdání klame – i přes to, že tvarem auto připomíná cihlu na kolech, dosáhli designéři mezigenerační snížení koeficientu odporu vzduchu Cx.
Člověk by čekal, že takhle nějak bude vypadat spíš nová generace Defenderu než rodinné korejské SUV. Takhle odvážný design je ale vždycky více či méně sázkou do loterie. Nějakou skupinu lidí dokáže nadchnout, jinou odradit. A důležité je, jak velká bude která skupina. Podobně Hyundai šokoval u modelu Staria. A znám několik architektů, kteří se do tohohle auta zamilovali a jeden po druhém si ho v černém laku koupili. Na druhou stranu pohled do letošních statistik registrací říká, že Starii si letos do září koupilo 141 lidí, kdežto třeba Mercedes třídy V 632 lidí, Toyotu Proace 889 a Volkswagen Multivan 628 lidí. Takže tenhle designový risk může, ale nemusí vyjít.
Test Hyundai Santa Fe: Pět, šest nebo sedm sedadel
Na délku auto mezigeneračně trochu povyrostlo, konkrétně o 45 mm a měří přesně 4840 mm na rozvoru 2 815 mm. V interiéru může být pět, šest nebo sedm sedadel. Příplatek za šesté a sedmé sedadlo ve třetí řadě je 40 000 Kč, luxusní 6místné provedení je spojeno pouze se čtvrtým, nejvyšším stupněm výbavy Caligraphy. V prvních dvou řadách je královsky prostoru i pro nadprůměrně vzrostlé cestující a ani poslední řada není určena jen pro děti do 10 let, byť opravdu dlouhou cestu bych si tady asi rozmyslel.
Podle počtu sedadel se samozřejmě mění velikost zavazadlového prostoru. Hybridní verze nabízí v pětimístném uspořádání objem 711 litrů, plug-in hybridní varianta poskytuje 704 litrů. Baterie v obou případech bohužel ubraly víc než 100 litrů prostoru. Konfigurace se šesti a sedmi sedadly disponují objemem 628 litrů v hybridní variantě a 621 litrů u plug-in hybridu. Ovšem platí to samozřejmě při sklopené poslední řadě.
Palubní deska je v duchu dnešní doby velmi digitální. Základ tvoří dvojice 12,3palcových displejů s hezkou grafikou a logickým ovládáním, jen obrazovka infotainmentu má trochu pomalejší start. Pod ní je sice digitální, ale samostatný panel klimatizace, který má základní ovladače teploty klasické kulaté. Povinný asistent sledování rychlosti se vypíná poměrně složitě v menu, ale jde to udělat i jedním dlouhým stiskem ovládání kolečka hlasitosti autorádia na volantu. Jen jsem si zároveň s tím vždycky vypnul i zvuk hrajícího audia, takže krátkým stiskem ovladače jsem ho musel zase zapnout.
Byť na některých místech přibyly tvrdé plasty, interiér je celkově velmi útulný a praktický, s množstvím odkládacích schránek. Pomohl tomu i přesun ovládání převodovky na páčku vedle volantu. Velká schránka pod loketní opěrkou se dá unikátně otevírat jak z prostoru předních, tak i zadních sedadel. Bezdrátově můžete v prvních dvou stupních výbavy nabíjet jeden telefon, ve dvou nejvyšších stupních rovnou dva. Bezdrátové zrcadlení telefonů je standardem všech verzí, stejně jako jeden vstup USB-C vpředu a dva pro zadní sedadla na netradičních místech v sedadlech řidiče a spolujezdce.
Nabídka pohonů: Diesel chybí
Pro české zákazníky bude asi zklamáním nabídka pohonů, které jsou kompletně elektrifikované a zcela schází oblíbený dieselový motor. Vybrat si tak můžete mezi plug-in hybridem o maximálním výkonu 185 kW nebo full-hybridem o výkonu 158 kW, a to buď s pohonem jedné nebo obou náprav. Zajímavostí je, že oba mají shodný maximální točivý moment 367 Nm, jen plug-in hybrid ve větším rozsahu otáček. Ovšem proti minulé generaci oba přišly o pár kW, protože nabízely 195, resp. z 169 kW. Oslabily ostatně i pohonné jednotky v dalších vozech značky, faceliftovaném Tucsonu a i30.
My jsme otestovali full hybridní variantu. Po sešlápnutí plynu je tak hned jasné, že úkolem Santa Fe je dopravit rodinu z bodu A do bodu B v co největším pohodlí, nikoli s co největší dynamikou. Ani přepnutí do režimu Sport na tom mnoho nezmění. Na stovce je auto za 9,6 sekundy, resp. 9,8 s v případě čtyřkolky.
Agregát hodně využívá elektrické pomoci, přepínání mezi jednotlivými pohony je hladké a bezproblémové a při klidné jízdě není problém držet se těsně nad hranicí oficiální průměrné spotřeby 6,9-7,3 l/100 km. Já jsem se během testovacího týdne pohyboval jen o litr výš, což na skoro dvě tuny vážící auto není špatný výsledek. Funguje to skvěle hlavně po městě, na dálnici si majitelé předchozí generace asi s nostalgií vzpomenou na diesel, zejména kvůli síle v nižších a středních otáčkách. Na méně než polovinu, konkrétně 1100 kg, také klesla maximální hmotnost brzděného přívěsu.
Na rodinné cestování je ale skvěle nastaven podvozek. Víceprvková zadní náprava skvěle filtruje nerovnosti tuzemských silnic, poradí si i s většími dírami. Čím větší kola, tím ovšem bude tlumení tvrdší. V zatáčkách počítejte s většími náklony karoserie. Naopak při manévrování ve městě oceníte krabicovitý tvar karoserie, protože víte dobře, kde auto začíná a končí. I manévrovatelnost je slušná, poloměr otáčení je 5,8 metru, takže budete spíš příjemně překvapení, protože díky vzdušné kabině působí auto větším dojmem, než ve skutečnosti je. Pohon všech kol oceníte na kluzkém povrchu, ale světlá výška 177 mm úplně nesvádí k nějaké náročné terénní jízdě. Třeba Dacia Duster disponuje 217 mm.
Hyundai Santa Fe startuje v Česku v akční ceně 1 099 990 Kč, která může být ještě snížena výkupním bonusem nebo při financování od Hyundai. Za pohon všech kol pak dáte v akci nejméně 1 149 990 Kč. Škoda Kodiaq nemá full-hybridní pohon, pouze mild-hybrid o výkonu 110 kW, který stojí od 980 000 Kč. Nehybridní benzínový dvoulitr o výkonu 150 kW pak od 1 110 000 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Hyundai Santa Fe HEV 4×4
Cena: 950 405 Kč (bez DPH)
Hybridní pohon
Maximální výkon: 158 kW / 5600 ot.
Max. točivý moment: 367 Nm /1000-4100 ot.
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Kombinovaná spotřeba: 6,9-7,3 l /100 km
Emise CO2: 189-201 g/km
Délka/šířka/výška: 4830 / 1900 / 1720 mm
Rozvor: 2815 mm
Zavazadlový prostor: 711 l