Kia EV3 slibuje dojezd do Chorvatska na jedno nabití
Elektrická Kia EV3, čerstvý finalista evropské ankety Auto roku, oficiálně vstupuje na český trh s cenovkou od 899 980 Kč. Je tak jen o 50 tisíc dražší než hybridní Kia Sportage, zároveň tak posílá „do důchodu“ stávající elektrickou Kiu podobné velikosti – Niro EV se totiž prodává s cenovkou od 1 109 980 Kč. A hlavně – EV3 dojede na jedno nabití až do Chorvatska – slibuje totiž dojezd nad hranici 600 kilometrů.
Ale zatímco zmíněné Niro bylo konstruováno pro více druhů pohonů, kompaktní SUV Kia EV3 bylo od začátku navrženo výhradně jako elektromobil. EV3 měří na délku 4 300 mm; šířka činí 1 850 mm, výška 1 560 mm a rozvor náprav 2 680 mm. Vůz používá vlastní systém elektrického pohonu předních kol, postavený na podvozkové platformě E-GMP (Electric Global Modular Platform) s využitím technologie akumulátorů Kia čtvrté generace. Provedení EV3 Standard bude spojeno výhradně s akumulátorem o kapacitě 58,3 kWh; verze EV3 Long Range bude vybavena akumulátorem 81,4 kWh.
Kia EV3: Dojezd 600 km a nabití za půl hodiny
V obou případech se používá elektromotor o výkonu 150 kW / 283 Nm, umožňující vozu zrychlovat z místa na 100 km/h již za 7,5 sekundy. Nejvyšší rychlost EV3 dosahuje 170 km/h. A právě elektrický pohon v kombinaci s baterií je tím, na co výrobce nejvíc upozorňuje. Provedení EV3 Long Range totiž nabízí odhadovaný dojezd až 600 km (podle WLTP). Zároveň 400V architektura slibuje dobití akumulátoru z 10 na 80 procent již za cca 31 minut. Do budoucna, konkrétně v roce 2026, se chystá i verze se dvěma elektromotory a pohonem všech kol.
Designově novinka navazuje na většího sourozence EV6 či EV9, dominantním prvkem čelní masky jsou výrazné světlomety se dvěma pásky LED denního svícení. V prostorném interiéru má hlavní místo kompletně digitální palubní deska s obrazovkou o velikosti skoro 30″. Tvoří ji 12,3palcový digitální přístrojový štít, panel ovládání klimatizace o velikosti 5″ a další 12,3″ displej palubního systému. Nezůstalo tak povedené řešení s tlačítkovou lištou s přepínáním mezi ovládáním klimatizace a audiosystému, které má třeba EV6, ale jen dotyková navigační lišta pod infotainmentem z EV9. Ovládání klimatizace se tak řeší na prostředním displeji. Zůstalo naštěstí fyzické kolečko ovládání hlasitosti i mechanické ovladače na volantu.
Překvapivě chybí také klasická středová odkládací schránka, mezi předními sedadly je jen inovativní výsuvná opěrka. EV3 naopak nabídne pro elektromobilisty vyhledávaný úložný prostor pod přední kapotou o velikosti 25 litrů. Hlavní zavazadelník pak disponuje velikostí nadprůměrných 460 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel až 1251 l. Dvojitou podlahu lze zvýšit nebo snížit o 140 mm.
Ačkoli Kia EV3 nejde nazvat levným autem, na poměry elektromobilů, a to i v rámci značky Kia, nabídne zajímavou cenu, která v Česku začíná ve standardním provedení na 899 980 Kč, ve verzi s prodlouženým dojezdem pak na 1 024 980 Kč. Výbavu Earth lze pořídit ve standardním provedení za 969 980 Kč, ve verzi s prodlouženým dojezdem pak za 1 094 980 Kč. Cena nejvyššího výbavového provedení GT-Line činí 1 249 980 Kč vč akumulátoru s prodlouženým dojezdem.
Hlavním konkurentem na českém trhu tak bude domácí Škoda Elroq s cenovkou začínající na 799 000 Kč. Naopak novinka brzy vyřadí z nabídky model Kia e-Niro, který se s cenovkou vyšší zhruba o 200 000 Kč a s horšími parametry stává prakticky neprodejný. Jak nám potvrdil importér, elektrické Niro tak z nabídky brzy zmizí, hybridní a plug-in hybridní varianta ale zůstane v prodeji dál.
Martin Šidlák