Letos Elroq, příští rok nový Enyaq, v roce 2026 Epiq – Škoda má „jízdní řád“ pro elektromobily
Škoda Auto vystavuje na veletrhu e-Salon svůj nový elektromobil Škoda Elroq, ale při té příležitosti ukázala i své další plány v oblasti elektromobility a okomentovala vývoj na trhu. Třeba počet veřejných dobíjecích stanic se podle ní vyvíjí v souladu s plány.
Centrem rozsáhlé expozice značky Škoda na veletrhu e-Salon je logicky nový elektromobil Škoda Elroq. Menší sourozenec modelu Enyaq je prvním modelem navrženým podle nového designového jazyka Modern Solid, který se vyznačuje mimo jiné poněkud kontroverzní věcí, že místo znaku na kapotě je nápis Škoda, takže okřídlený šíp teď najdete už jen ve středu kol.
Elektromobilita se zdaleka ne všem značkám daří, Škoda se zdá jednou z vyjímek. Daří se jí totiž udržovat solidní hospodářské výsledky, když ve třetím čtvrtletí jí tržby vzrostly o 3,8 % na 20,4 mld. eur, provozní výsledek se zvýšil na 1,7 mld. € (+34,8 %) a rentabilita tržeb zůstává na solidní úrovni 8,3 %.
Na e-Salonu Škoda řekla i to, jak bude vypadat další modelová obnova jejích portfolia. V příštím roce má dorazit nová generace Enyaqu a v roce 2026 městský crossover Epiq.
Šéf Škoda Auto Česká republika Jiří Maláček okomentoval i celkový vývoj na trhu. Český trh s elektromobily podle něj pomalu, ale trvale roste. V letošním roce již podíl nově registrovaných elektromobilů dosáhl 4,5 %, přičemž za celý loňský rok činil 3 %. Za prvních 10 měsíců roku 2024 bylo zaregistrováno 1 203 elektromobilů Škoda Enyaq a dalších 1 125 vozů s plug-in hybridním pohonem. Plně elektrický model Enyaq se navíc stal nejžádanějším elektromobilem za měsíc říjen, a to s celkem 464 registracemi, kdy předstihl Teslu.
Okomentoval i vývoj počtu dobíjecích stanic. Posilování nabíjecí infrastruktury je podle něj v souladu s národním akčním plánem čisté mobility. Ten předpokládá na území České republiky 6 910 nabíjecích bodů do konce roku 2025 a 20 800 nabíjecích bodů do konce roku 2030. A tato čísla zatím odpovídají realitě, a to i díky tomu, že mnozí obchodní partneři Škoda fungují jako veřejné dobíjecí stanice.
Martin Šidlák