Test Renault Megane GrandCoupé: Nečekaný návrat

est Renault Megane GrandCoupé

Test Renault Megane GrandCoupé. Renault Megane dnes koupíte za 999 000 korun. Nebo taky za 399 000 Kč. Divíte se takovému rozdílu? V prvním případě totiž mluvíme o elektrickém Meganu E-Tech, v tom druhém o sedanu GrandCoupé, který se letos po pauze nečekaně vrátil na český trh. Chcete na dnešní dobu relativně levné auto se zavazadlovým prostorem 550 litrů? Tak tady je.

Renault Megane Grandcoupé nahradil v roce 2016 levný sedan Fluence a byl primárně určen pro trhy, kde jsou sedany velmi populární karosářskou variantou, jako třeba Turecko, kde se ostatně Grandcoupé dodnes vyrábí. V roce 2020 pak přišla modernizace, ale pak se model potichu z nabídky v Česku i řadě dalších evropských zemí vytratil. Letos skončila i výroba dalších karosářských variant Meganu, tedy hatchbacku a kombíku, a zdálo se, že toto tradiční jméno bude pokračovat už jen jako elektromobil s přízviskem E-Tech. Ale výroba sedanu GrandCoupé v Turecku stále běží a letos se tento postarší model vrátil o do Česka a chce oslovit zákazníky, hledající auto bez jakékoli elektrifikace.

Zpátky je tedy i po mnoho let používaný výrazný design Renaultů s dominantní čelní maskou s komplikovanými světlomety zalomenými do písmene C. Auto celkově připomíná zmenšenou verzi dřívější vlajkové lodi Talisman. Výrazná světla najdeme i vzadu a designérům se povedlo vytvořit i elegantní boční linii se splývavou zádí, kde zavazadlový prostor nevypadá jako na auto uměle navařený batoh.

Test Renault Megane GrandCoupé: 550 litrů v kufru

Velkorysé rozměry – délka 4,6 m, šířka 1,8 m a na tyto údaje nadprůměrný rozvor 2,71 m slibují dostatek vnitřního prostoru. Pro zavazadla to platí v každém případě, 550 litrů v kufru hovoří za vše. Kufr má pravidelný tvar, dost velký vstupní otvor a zadní sedadla jdou bez problémů sklápět. Nevzniká pak sice rovná plocha, přechodový schod je výrazný, ale celková plocha pro náklad pak vzroste na 987 litrů. Maximální ložná plocha má délku 1 783 mm.

Pro cestující, zejména pro ty na zadních sedadlech, už ale má kabina svoje limity v podobě výrazně se svažující střechy, takže 180 cm vysoký člověk už se bude vzadu hlavou dotýkat stropu. Dost místa je ale v GrandCoupé na šířku. V úrovni ramen a loktů patří auto k největším v segmentu (šířka v úrovni ramen pro cestující vpředu činí 1 441 mm a pro cestující vzadu 1 377 mm; šířka v úrovni loktů činí 1 492 mm vpředu a 1 413 mm vzadu).

est Renault Megane GrandCoupé

Výhled vzad není nic moc, ale zadní parkovací senzory i kameru dostanete už v základní výbavě. Přístrojová deska vychází z původního Talismanu a dominuje jí 7palcový přístrojový štít a rovněž 7palcový centrální displej. Za příplatek 20 000 Kč je můžete v rámci paketu Comfort nahradit 10″ barevným přístrojový štítem a centrálním multimediálním a navigačním systémem Easy Link s displejem o úhlopříčce 9,3″. Ten vypadá jako na výšku postavený tablet a také tak funguje – odezva je rychlá a grafika přiměřeně „high-tech“. Orientace na výšku je v dnešní době mobilních telefonů logická, ale Renault nešel za hranu bezmezné digitalizace a klimatizace si tak zachovala vlastní panel fyzických tlačítek.

S novou homologací přibyl i povinné asistent akustického upozorňování na překročení rychlosti. Ten většina řidičů velmi rychle vypíná. Řada automobilek jim to zjednodušuje. Ani u GrandCoupé nemusíte složitě hledat v menu, ale dá se to snadno udělat dvojím stiskem tlačítka vlevo od volantu, tam, kde se dřív zapínalo – pokud se dobře pamatuji – vyhřívání volantu. Je pravda, že tuto výbavu už aktuální specifikace nenabízí. Vypínací tlačítko je umístěno hned vedle tlačítka na otevírání víčka nádrže, takže pozor, abyste za jízdy „poslepu“ nemáčkli vedle.

est Renault Megane GrandCoupé

Jediná motorizace

Motorová nabídka se z dřívějších několika benzínových a dieselových agregátů smrskla na jedinou, ale léty ověřenou benzínovou motorizaci 1,3 TCe o výkonu 103 kW, která je vybavena filtrem pevných částic a je k dispozici v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC.

Motor je překvapivě živý, pružný, neztrácí dech ani v dálničních rychlostech a je i celkem dobře odhlučněný. Jen rozjezdy jsou spíš vlažnější a ospalejší, motor se probouzí až někde u hranici 2500 otáček. Papírovou spotřebu má kolem 6 litrů, v podstatě se neliší, jestli máte manuál nebo automat a není problém se tomuto číslu udržet na dohled. Zrychlení na stovku za 9,6, resp. 9,8 sekundy u automatu není nijak oslnivé, ale pro běžnou jízdu to úplně stačí. Systém MULTI-SENSE umožňuje volit mezi čtyřmi jízdními režimy Eco, Comfort, Sport a MySense, takže ve sportovním módu můžete reakce na plyn trošku zostřit a zvýšit tuhost řízení.

est Renault Megane GrandCoupé

Ale Megane je určen spíš na klidnou pohodovou jízdu s nízkou spotřebou a tichem v kabině. Na takovou jízdu je určen i podvozek, který je naladěn typicky francouzsky komfortně s přirozeným pohodlím a mírným pohupováním. Pro zvýšení komfortu je lepší volit ne tak efektní, ale pro tento účel vhodnější menší kola. Absence víceprvkové zadní nápravy není při klidné jízdě téměř znát. To by nastalo až při sportovní jízdě, kdy se auto už v zatáčkách citelně naklání a nepotěší ani přeposilované řízení.  

Kategorie sedanů v Česku a ve většině Evropy už skoro vymřela, stejně jako kategorie prostorných, ale relativně levných aut. Jiné tvary karoserie jsou víc v módě a přiznejme si, že jsou i praktičtější. Ale pokud opakovaně v autě nestěhujete skřínky nebo kola a chcete designově hezké prostorné auto za rozumné peníze, zvažte i Renault Megane GrandCoupé. Ceníková cena začíná na 469 000 Kč s manuálem. Automat pořídíte jen ve vyšším ze dvou stupňů výbavy za 554 000 Kč. Ale u tohoto modelu víc než u jiného se vyplatí zamyslet se i nad jiným způsobem financování než platbou za hotové. Pokud totiž využijete financování Renaultu, základní cena spadne na 399 000 Kč.

Martin Šidlák

Technické údaje: Renault Megane GrandCoupé TCE 140 EDC

Cena:   458 595 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 103 kW / 4500-6000 ot
Max. točivý moment: 240 Nm / 1600-3750 ot.
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Kombinovaná spotřeba: 6,0-6,1/100 km
Emise CO2: 135-139 g/km
Délka/šířka/výška: 4632 / 1814 / 1443 mm
Rozvor: 2711 mm
Zavazadlový prostor: 550 l