Volkswagen Golf oslavil 50 let v nejlepší formě a umí být výhodnější než Octavia

Volkswagen Golf

8 generací, 37 milionů prodaných kusů, to zavazuje. Volkswagen Golf oslavil 50 let na trhu faceliftem osmé generace. Ta nejen vrací jako základ čtyřválcové motory nebo fyzická tlačítka na volant. Ale díky aktuální cenové strategii je výhodnější než dřív a chce být i úspěšnější ve fleetech.

Volkswagen Golf je pro německou automobilku stejná ikona jako Brouk. A právě tenhle model Golf v roce 1974 nahradil. Změna to byla na tehdejší dobu radikální, takové změny už dnes na zákazníky nečekají. Místo motoru vzadu dostal Golf pohon předních kol, k tomu karoserii s variabilním interiérem, sklopnými opěradly zadních sedadel a velkým zadním výklopným víkem. Povedl se i design z italské dílny Giugiaro. Už v roce 1976 hlásil výrobce překonání hranice jednoho milionu prodaných vozidel. Dodnes bylo vyrobeno více než 7 milionů exemplářů.

Golf byl vždy synonymem pro každodenní život a jestli změna z Brouka na Golf byla revoluce, tak každá další generace Golfu byla naopak někdy až trochu moc konzervativní evolucí. Ale byl to úspěšný recept. I proto se Golf stále drží v nabídce značky, zatímco ještě nedávno tradiční modely jako Arteon, Passat, Polo nebo Touran už pomalu dosluhují nebo dosloužily výměnou za SUV nebo elektromobily, případně elektrická SUV.

Volkswagen Golf: Servisně velmi spolehlivý

Volkswagen Golf si svoji pozici budoval dlouho, ale lidé si rozhodně nekupují jen kvůli tradici. Jejich důvěru si musel zasloužit i jinak. „Vozy VW Golf jsou servisně tradičně velmi spolehlivé. Nenapadá mě ani žádná konkrétní slabina, snad kromě nepovedených plošek na volantu – ale to je spíše ergonomický přešlap, který řeší aktuální facelift,“ říká Michal Urban, expert z technického oddělení společnosti Business Lease. „Jinak vozy VW Group mají často problémy s infotainmentem, ale tento problém jsme pozorovali častěji u Octavií než u Golfů. Co se týče rozsahu a počtu servisů a rychlosti oprav, jsou vozy VW Group včetně Golfů nejlepší ze všech aut, která máme ve flotile.“

Zmíněné nedostatky aktuální facelift vyřešil. Zatímco zvenku jsou změny spíš jen kosmetické a obsahují mírně upravený přední nárazník a světla vpředu i vzadu, tak v interiéru zmizely právě ony nešťastné dotykové plošky na volantu, které nahradila klasická tlačítka. Nově vyvinutý je také informační a zábavní systém se samostatným dotykovým displejem s úhlopříčkou až 12,9 palce. Nejen že je větší, ale má i přepracované prostředí a lepší ovládání. Umožňuje i naprogramovat vlastní tlačítka pro nejčastěji používané funkce jako třeba vypnutí systému start-stop nebo akustického upozorňování na překročení rychlosti. Klimatizace sice nedostala vlastní fyzická tlačítka, ale dotyková plocha pro ovládání teploty je konečně podsvícená, takže jde bez problémů ovládat i v noci.

Další velkou změnou, kterou zákazníci uvítají, je úprava nabídky motorů. Kromě nových plug-in hybridních pohonů se slibovaným elektrickým dojezdem až 100 kilometrů zmizel z nabídky litrový tříválec a základní motorizací je tak benzínový čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 85 kW. „To že VW nabízí 4válcové motory na rozdíl od konkurence, která dnes běžně nabízí i motory 1,5 jako tříválce, je určitě výhoda a zvyšuje to hodnotu vozu Golf,“ hodnotí změnu Rostislav Juráň, ředitel značky Volkswagen ve společnosti Louda Auto. „Největší zájem je zatím o benzínovou verzi 1.5 TSI v základní verzi s výkonem 85 kW. Letos jsme prodali už několikanásobně více vozů před faceliftem než po faceliftu, samozřejmě i díky podporám na výprodej skladových vozů. Momentálně je největší zájem o akční model People.“

Z tří válců na čtyři

„O litrový motor nebyl přílišný zájem, když už si někdo kupoval dražší auto, kterým VW Golf přece jen je, chtěl jej rovnou se silnějším motorem,“ potvrzuje Michal Urban a pokračuje: „Golf ale dosud není auto zajímavé pro české firemní zákazníky. V naší flotile je Golfů z 11 800 automobilů sice 268, ale z toho spadá 231 pod naši firemní autopůjčovnu, kam jsme je zakoupili kvůli obzvlášť výhodné nabídce a možnosti rychlého dodání. V běžných fleetech jezdí Golfů jen velmi málo. Firmy působící v Česku chtějí pro své obchodníky tradičně vozy Škoda Octavia. Pokud jde firmě hlavně o cenu, vezme si třeba Hyundai i30. A pokud má rozpočet velkorysejší a dívá se po VW, rozhodne se spíše pro Passata nebo něco z českého pohledu „praktičtějšího“, protože Golf je relativně malé auto s menším kufrem. Ovšem i když se klientům Golfy v rámci naší firemní autopůjčovny Business Rent nejdříve moc nechtělo používat a nechtěli se vzdát Octavií, když si je vyzkoušeli, nakonec si je řidiči nemohli vynachválit.“

Octavia je v očích českých řidičů výhodnější i ve větším zavazadlovém prostoru. Platí to možná u hatchbacku, v případě kombíku jsou ale síly v podstatě vyrovnané. Octavia combi nabídne 640 litrů, Golf Variant 611. Golf naopak boduje precizním zpracováním kabiny, povedenými sedadly i solidními jízdními vlastnostmi, je všestranný, dobře ovladatelný v zatáčkách i komfortní na nerovnostech. Zkrátka auto pro každý den, které poslouží téměř všem zákazníkům. S Golfem jsme v rámci oslav 50 let absolvovali během dvou dnů trasu dlouhou několik set kilometrů z Prahy až do Jeseníků a zpět a jízdně si auto nemůžu vynachválit, jde prostě o skvělé, poctivé a dobře udělané auto, které faceliftem odstranilo zbytečné chyby svého předchůdce.

Za Golf fleetovější

Pohled, proč není Golf zatím tak rozšířený v českých firemních flotilách, i když už tak úplně neplatí, že je dražší než škodovka, přidává Pavla Hybešová, account team manager společnosti Business Lease: „Když už si některý klient vybere pro svou firemní flotilu Golfy, jde o auto typicky využívané obchodníky, určitě ne manažery. Golfy ve využití pro firemní flotily brzdí i to, že VW nedává takovou cenovou podporu jako Škoda při podpisu rámcové smlouvy při odběru více aut. Škoda se pak (při závazku k odběru určitého počtu kusů v daném časovém intervalu) staví k ceně dosti vstřícně. Velkou nevýhodou Golfů jsou také nižší zůstatkové ceny. Obzvláště to vynikne v porovnání s Octaviemi – značka Škoda v tomto ohledu ale na českém trhu kraluje prakticky u všech modelů, s výjimkou elektra.“

Golf ve větším rozletu brzdí také obecně menší zájem zákazníků o klasické typy karoserie a módnost nákupu SUV. „Po faceliftu se zájem o nový Golf zvýšil. Nicméně prodeje zdaleka nedosahují takových čísel jako před covidem a spoustu lidí (starší generace, jako druhé auto do rodiny) již obecně místo těchto klasických vozů upřednostňuje SUV,“ říká Rostislav Juráň, ředitel z Louda Auto. „VW dnes nabízí 6 modelů typu crossover a SUV – Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan, Allspace (toho nahradí zanedlouho nový Tayron) a Touareg, což samozřejmě i ovlivňuje výběr zákazníků, kteří dříve kupovali vozy Polo a Golf.“

Ovšem facelift by i v těchto výše zmíněných ohledech mohl být jiny. Český importér ho v prvé řadě podporuje vstřícnou cenovou politikou. Základní cenovka nového Golfu hatchback je 637 900 Kč, ovšem výhodnější je nabídka některého z akčních modelů. Se základním motorem 1.5 TSI 85 kW stojí akční model Limited 554 900 Kč. Golf je tak aktuálně levnější než octavia, protože u ní vyjde stejná motorizace na základních 569 900 Kč. Pro Golf Variant pak platí ceny 663 900 Kč, resp. Limited za 579 900 Kč.

To umožnilo nastavit zajímavé nabídky pro firmy – Volkswagen Financial Services tak třeba aktuálně nabízí operativní leasing na Golf People 1.5 TSI 110 kW při smlouvě na 36 měsíců a ročním nájezdu 15 000 km s měsíční splátkou 5613 Kč včetně DPH, u verze Golf Variant People se stejnou motorizací a za stejných podmínek za 5787 Kč včetně DPH.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES