První jízda / Test BMW řady 1 2024: Kompaktní sportovec po čtvrté

test BMW řady 1, 2024

První jízda / Test BMW řady 1. Zatímco u většiny aut je obvyklý jeden facelift během jedné generace a některá auta dostanou facelifty i dva, tak BMW řady 1 označuje změny po pěti letech rovnou jako novou, čtvrtou generaci. Podvozek je sice stejný, velkou proměnou ale prošel interiér a nabídka motorizací.

První jízda / Test BMW řady 1. Zatímco v některých zemích je BMW řady 1 prodávanější než například Volkswagen Polo nebo Opel Corsa, tak v Česku je to naopak. Tady platí, když BMW, tak co největší. Takže zatímco BMW 1 se loni v tuzemsku prodalo jen 83 kusů, BMW X5 1035. Audi A3 nebo Mercedes-Benz třídy A jsou tady populárnější, přestože stále platí, že BMW 1 je nejlépe jezdícím kompaktním hatchbackem na trhu.

První generace byla představena před 20 lety jako nejmenší model značky a podle číselného označení se tehdy s ničím menším nepočítalo. Měla to být vstupní brána do světa BMW a na mnoha trzích to nejspíš tak bylo. V USA se řada 1 vůbec neprodává, přestože řada 2 ano, takže 80% prodejů se realizuje v Evropské unii. Nejvíc (40%) připadá na Německo, silné trhy jsou i Itálie nebo Španělsko.

test BMW 1, 2024

První jízda / Test BMW řady 1: Nová maska, ale stále BMW

BMW od začátku i v tomto modelu kladlo důraz na sportovnost. Na základě první generace tak vzniklo BMW řady 1 M Coupé, první vysokovýkonný vůz společnosti BMW M v segmentu kompaktních automobilů. Šlo o předchůdce dnes velmi úspěšného BMW M2. Sportovního ducha si zachovaly i další generace, byť právě ta minulá před pěti lety přešla z tradičního zadního pohonu na ten přední, což mnoho fandů těžce neslo.

Na to, jak je BMW v oblasti designu spíš konzervativní, jsou vizuální změny nového BMW 1 tak velké, že si označení nové generace zaslouží. Charakteristické rysy jsou stále neměnné – dlouhá přední kapota, výrazně dozadu posunutá kabina, krátké převisy, Hofmeisterův záhyb v zadní části bočních oken nebo typické ledvinky na přední kapotě, to vše zůstalo. Ale třeba právě ledvinky se zmenšily, celá čelní maska je níž, takže auto vypadá nižší i přes to, celková výška stoupla. Světlomety umístěné nad BMW maskou zasahují až do blatníků. Pod nimi jsou výrazné svislé krajní otvory. Změnila se i záď s výrazným nárazníkem. Poprvé u BMW také můžete dostat kontrastně lakovanou střechu.

To vše má za následek i mírné změny rozměrů. BMW řady 1 se prodloužila o 42 milimetrů na 4361 mm při rozvoru činí 2670 mm. Šířka vozu dosahuje 1800 milimetrů, zatímco výška se zvětšila o 25 milimetrů na 1459 milimetrů.

test BMW 1, 2024

Revoluce v interiéru

Ještě větší změny ale nastaly v interiéru. Jako jeden z posledních aktuálních modelů dostává řada 1 tzv. prohnutý displej, tvořený dvojicí digitálních na sebe navazujících 10palcových obrazovek běžící na BMW Operačním systému 9. Výrazně ubylo fyzických tlačítek a ovládacích prvků na přístrojové desce a středové konzole, chybí i tradiční kulatý ovladač iDrive. Prakticky vše se ovládá na dotykové obrazovce, kde si můžete vytvořit i vlastní widgety a zkratky. Je to sice rychlé a přehledné, klimatizace má digitální ovladače na pevném místě a není třeba je hledat v menu, ale já bych zkrátka hlasitost audia a teplotu ovládal „poslepu“ tradičně. Vzhledem k tomu, že se k takovému řešení řada výrobců vrací, nebudu nejspíš sám. Ovládání je možné i hlasem, ale čeština zatím není k dispozici.

Standardní pohodlná sedadla jde za příplatek vyměnit za sportovní nebo dokonce M sportovní sedadla (pro verzi M135 XDrive). Uvnitř ale BMW 1 nepatří mezi nejprostornější auta ve své velikosti. Opěradla zadních sedadel jsou standardně dělená a sklopná v poměru 60:40. Základní objem zavazadlového prostoru pod víkem je 380 litrů, maximální pak 1200 litrů. Pro varianty BMW 120 a BMW 120d platí menší hodnoty 300, resp. 1135 litrů.

test BMW 1, 2024

S mild-hybridem nebo bez

Velké změny jsou i pod kapotou. Detailem je, že z označení motorizací mizí písmeno „i“ označující dosud benzínové motory s přímým vstřikem. Písmeno „i“ budou do budoucna vyhrazeno pro vozy s elektrickým pohonem. BMW 1 je prvním modelem značky, který začíná nové označování motorů používat.

Pro pohon BMW 1 slouží při zahájení prodeje čtyři benzínové a dva dieselové agregáty. Verze 120 (125 kW), 123 xDrive (160 kW) a 120d (120 kW) využívají mild-hybridní asistenci spalovacího motoru. Srdcem 48voltové techniky je elektromotor integrovaný do nové 7stupňové převodovky Steptronic. Funguje jako startér-generátor a dosahuje výkonu 15 kW a točivého momentu 55 Nm. Baterie je umístěná pod podlahou zavazadlového prostoru a právě ona pro tyto verze zmenšuje velikost kufru o citelných 80 litrů na základních 300. Bez mild-hybridu se obejdou motorizace 116 (90 kW), 118d (110 kW) a M135 x Drive (221 kW).

Základem českých prodejů by kromě dieselu 120d mel být benzínový tříválec 120 o objemu 1,5 litru, který dosahuje maximálního systémového výkonu 125 kW a točivého momentu 280 Nm. Spotřeba přitom činí 5,3 – 6 litrů na 100 km. Čtyřválcový diesel 120d o objemu 2 litry pak má hodnoty 120 kW, 400 Nm a 4,3-4,8 l/100 km. Přínos mild-hybridu vynikne v porovnání se základním dieselem bez elektrického dopingu 118d s výkonem 110 kW, točivým momentem 360 Nm a spotřebou 4,6-5,2 l/100 km.

test BMW 1, 2024

Benzínová 120 by se celoevropsky mohla stát nejpopulárnějším motorem, jakkoli jsme si řekli, že v Česku o tenhle model není obecně příliš velký zájem. Že jde o tříválec v interiéru vůbec nevnímáte (nečekejte hluk, ani vibrace), motor má chuť se vytáčet, mild-hybrid ještě pomohl vylepšit reakce na plynový pedál, především při rozjezdech.

Přestože podvozková platforma zůstala stejná, BMW několik součástí vylepšilo. Především zapracovalo na spojení podvozku s karoserií a její tuhosti. Všechny verze až na 120 bez M sportovního paketu dostaly novou výztuhu v motorovém prostoru. Auto dostalo pneumatiky s větším průměrem, což se podepisuje na větší stabilitě v přímém směru i lepší zpětné vazbě od kol. Přepracovaná je přední i zadní náprava a vyměněny byly i tlumiče, takže se auto neznatelně méně naklání než dřív. Celkové naladění je pořád poměrně tuhé a auto je na rozbité silnice poněkud uskákané. Tím nechci říct, že by BMW 1 bylo nepohodlné, ale víte někdy až moc přesně, co se pod koly odehrává. Zkrátka větší důraz tady byl kladen na ovladatelnost v zatáčkách než na maximální komfort.

Cenově je aktuálně nejlevnější verze 116 za 760 500 Kč. Verzi 118d pořídíte za 885 300 Kč, 120 od 898 300 Kč, silnější mild-hybridní diesel od 938 600 Kč. Vrcholné M135 pak vyjde nejméně na 1 358 500 Kč.

Martin Šidlák