Registrace elektromobilů v Evropě klesly o 8,3 %, ekologové jsou ale optimističtí

ČEZ, D1, dobíjení, nabíjecí

Registrace elektromobilů v Evropě se propadají. Od ledna do srpna jich bylo registrováno o 8,3 % méně, měsíční výsledky jsou ještě horší. V srpnu bylo zaregistrováno celkem 125 070 kusů, což představuje meziroční pokles prodejů o 36 %.

Prodeje aut klesají celkově, ovšem u elektromobilů víc. Podle údajů společnosti JATO Dynamics pro 28 evropských trhů bylo v srpnu registrováno 753 482 nových vozů. To představuje 16% pokles oproti 899 881 kusům registrovaným ve stejném měsíci loňského roku. Analytik JATO Dynamics Felipe Munoz k tomu uvedl: „Odvětví bude v nadcházejících měsících čelit dalším výzvám. Kupující se stále potýkají s tlakem na přechod na elektrický pohon a elektromobily jsou stále dražší než již tak drahé vozy se spalovacím motorem.“

Jedná se o největší pokles, který tento segment zaznamenal od ledna 2017, kdy byly registrace statistiky zaznamenány poprvé. Munoz k romu dodal: „Chuť spotřebitelů po BEV rychle klesá. Přispívá k tomu mnoho faktorů, včetně nejasností ohledně pobídek, vysokých cen a obav z nízké zůstatkové hodnoty elektromobilů.“

V zemích EU bylo letos od ledna do srpna registrováno 902 011 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 8,3 % méně, podíl na všech registracích dosáhl 12,6 %. V Česku bylo ve stejném období registrováno 5 763 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 41,6 % více, podíl na všech registracích dosáhl 3,8 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

Registrace elektromobilů: Největší propad v Německu

Meziročně bylo v zemích EU registrováno o 81 707 osobních bateriových vozidel méně, na největším trhu – v Německu – byl propad v registracích těchto vozidel o 113 664 (-32 %). Meziroční pokles v Německu výrazně ovlivnily rekordní registrace v srpnu minulého roku, v součtu ostatních zemí (mimo Německa) tak počet registrací BEVs meziročně vzrostl. Z těch větších trhů byl pokles registrací BEVs evidován ve Finsku (-30,3 %, 13 802 BEVs), Irsku (-25,4 %, 15 122 BEVs), Švédsku (-21 ,0 %, 54 304 BEVs) a Itálii (-12,3 %, 35 785 BEVs). Naopak růst zaznamenaly např. Francie +8,1 % (188 575 BEVs), Belgie +41,3 % (84 137 BEVs), Nizozemsko +4,5 % (77 990 BEVs), Dánsko +50,8 % (51 945 BEVs).

Vlivná bruselská ekologická lobbistická organizace Transport & Environment současně s těmito čísly ale vydala novou analýzu, podle které by měly elektromobily v roce 2025 dosáhnout 20-24% podílu na evropském trhu s novými automobily. Částečně k tomu má přispět sedm nových plně elektrických modelů s cenou do 25 000 eur, které přišly nebo přijdou na trh v letech 2024 a 2025.

Lucien Mathieu, jeden z ředitelů společnosti T&E, uvedl: „Rok 2025 bude pro Evropany na trhu s elektromobily velkým úspěchem. BEV by měly tvořit téměř čtvrtinu prodaných nových vozů díky přebytku nových, cenově dostupnějších modelů. Spoléhání se výrobců na hybridy, jejichž potenciál úspory emisí CO2 je na hranici možností, je krátkozraká strategie z hlediska klimatu a konkurence čínským BEV.“

Martin Šidlák