Firemní řidiči často nepoznají poškození podvozku u svěřeného vozu
Podle nejnovějšího průzkumu mají fleetové automobily v mnoha případech problémy s řízením a geometrií náprav, důvodem jsou samozřejmě hlavně nekvalitní komunikace.
Podle rozsáhlého průzkumu společnosti Kwik Fit se velké procento řidičů potýká s poruchou řízení – konkrétně jejich vozidlo výrazně „táhne“ ke straně silnice, což uvedlo 25 % ze čtyř milionů respondentů.
Takovéto chování vozidla může mít na svědomí celá řada problémů. Rozdílem tlaků huštění mezi levou a pravou pneumatikou počínaje, až po ohnuté komponenty zavěšení. Mimo posledního případu k tomu dochází nejčastěji přirozeným opotřebování součástí, nebo zanedbanou údržbou. Mnoho těchto problémů má na svědomí například projetí hlubokého výmolu, které na našich cestách není nouze.
V takových případech může následovat proražení pneumatiky, poškození ráfku apod. Kratší životnost mají kvůli rozbitým cestám i podvozkové díly. Trpí zejména tlumiče pérování a prvky zavěšení kol – ramena náprav, táhla stabilizátorů, různé silentbloky, uložení a klouby.
A kolik zaplatíme za opravu poškozeného řízení? Pokud si vezmeme například Škodu Octavia druhé generace, jedno spodní příčné rameno přední nápravy stojí v druhovýrobě přes 4,5 tis. Kč. Přední tlumič vyjde na 3 tisíce a táhlo stabilizátoru, které na našich nekvalitních cestách vydrží v průměru 30-50 tis. km, stojí cca 500 korun (opět díly z druhovýroby).
Správně fungující řízení automobilu včetně geometrie kol přitom výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti a bezpečnost jízdy, fleetoví manažeři by tedy měli firemní řidiče proškolit tak, aby dokázali problém identifikovat. Konkrétně za stav pneumatik je většinou odpovědný sám řidič, proto odborníci doporučují provádět optickou kontrolu před každou jízdou a tlak v pneumatikách potom překontrolovat alespoň dvakrát do měsíce. Tyto úkony zvládne i laik a nepotřebuje k tomu prakticky žádné vybavení. Tlak v pneumatikách lze zkontrolovat například na čerpací stanici, kde lze také koupit jednoduchou měrku hloubky dezénu. Navíc je vše otázkou jen několika málo minut, takže výmluvy některých zaměstnanců, že na tento úkon nemají čas, nejsou na místě. V některých situacích jim totiž pneumatiky v dobré kondici mohou zachránit i život.
Pokud při silniční kontrole policista zjistí, že pneumatiky vozu jsou ojeté pod zákonem stanovenou mez a automobil je tím pádem nebezpečný pro další provoz, čeká na řidiče sankce v podobě 5 trestných bodů, pokuta ve výši 5-10 tis. ve správním řízení, nebo odebrání řidičského oprávnění až na 1 rok.