Nová „zelená “ paliva mohou stát firmy mnoho peněz
Některé z nich mohou také paradoxně znamenat zvýšení množství emisí CO2, který podle odborníků stojí za globálním oteplováním.
Kontraproduktivní může být používání alkoholových paliv, jako je například Ethanol E85. Motoristé se často nechají zlákat na jeho nižší cenu a k poměrně jednoduché úpravě vozu pro jeho spalování. V řadě případů postačí instalace speciální jednotky za několik tisíc korun, které vám podle firem, jež je nabízejí, mají ušetřit až desítky korun na každých 100 kilometrů. Realita je však často úplně jiná.
Ethanol, který je v tomto palivu obsažen v 85%, má oproti benzinu daleko menší výhřevnost (28,6 MJ/ kg ve srovnání s 46,4 MJ/kg v případě benzínu). Aby mělo auto stejný výkon, je logické, že tento deficit je nutné někde dohnat, konkrétně použitím bohatší směsi a prodloužením doby vstřikování (o to se stará ona přestavbová jednotka). Výsledkem je vyšší spotřeba v porovnání s klasickým Naturalem 95 o 10 až 25% a zhoršená startovatelnost motoru ve velmi nízkých teplotách.
Palivo E85 je oproti benzínu levnější cca o 10 Kč/l, vyšší spotřeba ale tuto výhodu citelně sráží a návratnost investice je velmi dlouhá, někdy se dokonce nemusí vrátit vůbec. A to je pro řadu firemních flotil při nákupu vozů klíčový faktor.
Velký problém představuje také pěstování plodin, z nichž se alkohol do těchto paliv vyrábí.
Jako skutečně ekologické palivo blízké budoucnosti proto odborníci vidí plyn, ať už LPG, CNG nebo LNG. Výrobci automobilů nyní věnují velkou pozornost stlačenému zemnímu plynu, který má podle nich do budoucna větší perspektivu. CNG v sobě spojuje ekologický a ekonomický provoz. Díky absenci spotřební daně je prakticky nejlevnějším u nás prodávaným palivem. V současnosti se cena CNG včetně DPH pohybuje okolo 25-26 Kč/kg, což odpovídá cca 18 Kč/m3. Pokud má automobil spotřebu benzinu 8 l/100 km, ekvivalent pro CNG představuje 8 m3 na stejnou vzdálenost. Náklady na ujetý kilometr se potom pohybují zhruba kolem 1,4 Kč.
Ostře sledované emise CO2 jsou u tohoto paliva o 30% nižší než u benzínu či nafty. Větší rozšíření tohoto paliva ale zatím brzdí řídká síť čerpacích stanic.
Rada správcům firemních vozových parků: pokud přemýšlíte o nákupu vozidel na alternativní paliva, pečlivě si spočítejte ekonomiku jejich provozu. Oproti benzínovým nebo dieselovým autům stojí většinou o několik desítek tisíc korun více a ne vždy se vám tento rozdíl vrátí.