Milník v nabíjení elektrických nákladních vozidel: Veřejné nabíjení s výkonem nad 1000 kW

MAN

Společnost MAN Truck & Bus spolu s Technickou univerzitou v Mnichově a dalšími partnery představila výsledky výzkumného projektu NEFTON, který podporuje koncepty nabíjecí infrastruktury. V bavorském Plattlingu se 19. července konala první veřejná ukázka nabíjení baterií elektrického nákladního vozidla zařízením s výkonem přes 1000 kilowattů a při proudu 1500 ampérů.

Dost na to, aby 40tunový e-truck značky MAN za 30 minut dostal energii na přibližně 400 kilometrů jízdy. Na premiéře megawattového nabíjení, která byla součástí prezentace výsledků výzkumného projektu NEFTON spuštěného v roce 2021, se zúčastnilo kolem 200 hostů z oblasti politiky, obchodu, vědy i z médií. V rámci tohoto projektu MAN Truck & Bus a Technická univerzita Mnichov spolu s pěti dalšími
partnery z oblasti vědy a průmyslu analyzovali systém sestávající z trucku s bateriovým elektrickým pohonem, nabíjecí stanice a ze síťového připojení a navrhli jej pro různé aplikace v dálkové dopravě. Vývoj se soustředí na zařízení MCS (Megawatt Charging System) pro ultrarychlé nabíjení elektrických nákladních vozidel během přestávky řidiče nebo při nakládání a vykládání na rampě.

„V projektu NEFTON se nám podařilo vyvinout technologie pro nabíjení elektrických nákladních vozidel za velmi krátkou dobu as výkonem přes 1000 kW. Náš výzkum se zaměřil na účelnost, náklady a připojení na síť. Spolu s našimi partnery jsme jasně demonstrovali, že e-trucky a megawattové nabíjení jsou dokonalou kombinací pro komplexní dekarbonizaci silniční nákladní dopravy. Technologie je tady, nyní musíme v úzké spolupráci s politiky, energetickým průmyslem a výrobci užitkových vozidel posunout vpřed rozšíření nabíjecí infrastruktury,“ říká Dr. Frederik Zohm, člen představenstva pro výzkum a vývoj v MAN Truck & Bus.

S megawattovým nabíjením se e-trucky stanou bezemisní alternativou k dieselovým nákladním vozidlům ve všech běžných segmentech – včetně dálkové dopravy. V Německu se zhruba 80 % veškerého zboží přepravuje po silnici. To znamená, že nákladní vozidla produkují převážnou většinu emisí skleníkových plynů v nákladní dopravě. Přechod na trucky s nulovými emisemi je proto klíčový pro dosažení cílů Pařížské klimatické dohody.

Profesor Markus Lienkamp z Katedry automobilového inženýrství Technické univerzity v Mnichově, který vede projektové konsorcium NEFTON, vysvětluje další aspekty: „Vědecky prokázaná fakta říkají: Bateriová
elektrická vozidla mají účinnost přibližně 75 %, takže trucky na palivové články s účinností 26 % paliva s účinností pouhých 14 % jsou tomu na míle vzdálena. Na opravdu efektivní využití technologie megawattového nabíjení však stále chybí infrastruktura na hlavních dopravních tazích.“

Zdroj: MAN