ROZHOVOR – Michal Fojtík: „Elektroaut ve firmách přibývá, máte je kde nabíjet?“

Firmy stále častěji zařazují do svých fleetů více a více elektroaut, které budou stále více přibývat. Výstavba elektrických nabíjecích stanic se proto stává nezbytností. Co všechno je pro to potřeba zařídit, a jak na to, poradí Michal Fojtík, ředitel divize českého výrobce elektro nabíjecích stanic MyBox.

Co je první věc, kterou s firmou řešíte, když se vám ozvou s požadavkem na instalaci elektro nabíječek?

Všechno začíná u studie proveditelnosti, při které se zjišťuje, jestli jsou v budově příkony a jištění vhodné a dostačující pro nabíjení elektromobilů. Opravdu důkladně studujeme, jak na tom, ať už nově vznikající, nebo již existující objekt je. U nových výstaveb se to zapracovává už do projektu. U budov, které již stojí, se může stát, že to tak není a připojení nabíjecích stanic by mohlo způsobit výpadky elektřiny. I to ale dokážeme vyřešit.

Jakým způsobem zajistíte, že ty výpadky elektřiny nenastanou?

Firmám nabízíme naše dynamické řešení výkonu. Díky němu se nemusí navyšovat hodnota hlavního jističe. V celém našem ekosystému máme totiž produkt, který připojíme a on dokáže hlídat spotřebu budovy a zajistí tak, že elektro nabíječky nebudou nijak omezovat zbytek budovy a její fungování.

Co následuje dál?

Společně s klientem se pustíme do projektu, kde už vytipováváme elektro stanice. My jich na trhu nabízíme hned několik a každá z nich je konfigurovatelná na klíč. Klient nám sdělí svoje požadavky a možnosti a my mu navrhneme řešení na míru. S ohledem na maximální funkčnost, spokojenost a estetickou stránku. Zároveň je u toho potřeba myslet na plnění firemních a legislativních požadavků.

Individuální přístup a řešení – zákazníkovi na míru

Dokážete firmám pomoct i se splněním legislativních požadavků? Co je tam největším oříškem?

Ano, pokud od nás klient chce pomoct, víme, jak na to. Dokážeme zařídit jak stavební povolení, tak například požární bezpečnostní řešení a další potřebné požadavky. Každý projekt je něčím specifický, a právě k tomu jsou uzpůsobeny i naše stanice a celý ekosystém. Dbáme na to, aby zákazník platil jenom za to, co reálně využije, proto vždy spolupracujeme a hledáme optimální řešení. V rámci tohoto procesu si vzájemně předáváme i všechny informace, které jsou s elektromobilitou úzce spojené.

Po vyřízení veškeré dokumentace tedy máte zelenou a můžete se pustit do samotné realizace?

S klientem si ještě stanovíme harmonogram prací od dodání materiálu až po finální osazení a zprovoznění nabíjecích stanic. A jdeme na věc.

Jak dlouho trvá celý proces od prvního setkání s klientem až po usazení nabíječky?

Celou realizaci dokážeme udělat i za tři měsíce. Samozřejmě záleží na několika věcech. O jak složité řešení se jedná, jestli jde o zcela novou výstavbu, nebo doplnění dalších nabíjecích míst. A pak do toho vstupuje lidský faktor. Tedy, jak rychlá je domluva, jak na to firmy spěchají. Pokud třeba klient potřebuje víc času v jakékoliv části procesu, tak na něho nespěcháme. Kromě toho komplexního řešení od A do Z, si u nás firmy objednávají i samostatnou instalaci nabíjecích boxů, protože si zbytek zařizují sami. V takovém případě nám na usazení stanice stačí několik hodin. Záleží na typu stanice a také na stavební připravenosti místa instalace.

Realizace je hotová, nabíječky jsou na místě. Jaké jsou další kroky?

Připevněním stanic na určené místo naše spolupráce nekončí. S firmami zůstáváme v kontaktu. Jednak od nás dostávají neustále nové aktualizace systému, zároveň se s nimi rádi bavíme i o jejich spokojenosti a o tom, co by zlepšili, na základě čehož si tvoříme takový náš „to do list“, abychom věděli, na čem pracovat do budoucna. Zároveň se klienti můžou kdykoliv obrátit na kohokoliv z našeho týmu v jakémkoliv případě.  At už se jedná o požadavek na příslušenství, nebo při objednání servisního zásahu. Právě pro budoucí případný servis stanice sestavujeme z jednotlivých komponentů, což je za nás oboustranně lepší řešení.

Nebojte se eletroaut ani nabíjení

V čem je rozdělení nabíjecí stanice na více samostatných kusů výhodnější?

Dává nám to výhodu v tom, že můžeme vyměňovat jednotlivé díly, a ne rovnou celé boxy. Může se totiž stát, že přestane fungovat například jistič nebo stykač. A na tyto situace jsou již naši technici připraveni. Všechny produkty máme dostupné na skladě, takže ty případné výměny s klienty dokážeme vyřešit v podstatě hned a odbavit celou opravu rychle. Pevně věříme, že pro klienty je to ideální řešení.

Jste český výrobce stanic, tedy se nabízí otázka. Kolik „stanic“ máte za sebou?

Za minulý rok jsme jich zvládli udělat více než dva a půl tisíce. A aktuálně jsme připraveni na mnohem víc.  Cítíme, že počty budou vzhledem k rozvoji elektromobility narůstat. Nechceme být jenom technologickou platformou. Snažíme se být dynamickou firmou, která dokáže své zákazníky provést celou elektroinstalací a vším, co souvisí s elektromobilitou.

Michal Žďárský