Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI R-Line: Německý ideál
Test Volkswagen Tiguan. Volkswagen nejsou jen elektromobily. To se automobilka snaží dokázat novou generací modelu Tiguan, která sice asi nepřináší nic převratně nového, ale změn je tolik, že se určitě vyplatí se o tohle auto zajímat. Tiguan není úplně levný, ale kdo hledá poctivé rodinné nebo firemní SUV s prověřenou technikou, komfortem a dlouhým dojezdem, je tady na správné adrese.
Volkswagen Tiguan je posledních pár let celosvětově nejprodávanějším Volkswagenem. Po Touaregu byl druhým SUV značky, která dnes nabízí desítku aut této kategorie. Třetí generace populárního SUV, jehož název kombinuje tygra s leguánem, dostala na konzervativní poměry Volkswagenu výrazně nový vzhled. Je v mnoha detailech víc zakulacenější, což přispělo ke zlepšení koeficientu aerodynamického odporu z původní 0,33 na 0,28 cx. Auto má novou masku chladiče, která může mít v závislosti na zvolené výbavě světelný pruh táhnoucí se vepředu po celé šířce vozu. Podobný pásek najdeme i mezi zadními světly.
Volkswagen vyzdvihuje také nové světlomety IQ.Light, nebo-li HD-Matrix. Ty disponují dohromady více než 38 000 nezávisle ovládanými LED diodami, takže mají spoustu režimů, jak maximálně osvětlovat vozovku před autem, a naopak neoslňovat ostatní. Elektronika na to využívá jak digitální senzory, tak částečně i mapové podklady, takže třeba při jízdě na dálnici by Tiguan neměl oslňovat protilehlý jízdní pruh.
Novinka má podobné rozměry jako předchozí generace. Stojí na rozvoru náprav 2676 mm a má vnější rozměry 4539 x 1842 x 1646 mm. Oproti předchůdci je tak zhruba o 30 mm delší na v podstatě stejném rozvoru, který se naopak o 2 mm zmenšil. Na vlajkové SUV Touareg Tiguanu ale ještě víc než 30 centimetrů na délku schází. Z auta je skvělý výhled díky bohatému prosklení a celkem tenkým sloupků karoserie, přesto jsou přední zadní parkovací senzory i zadní parkovací kamera součástí základní výbavy. Za příplatek je pak v paketu i 360stupňové kamerové zobrazení okolí vozu.
Test Volkswagen Tiguan: 652-1650 litrů
Na zadních sedadlech zůstalo opravdu hodně místa i pro vysoké cestující, a dokonce ani ten třetí vzadu uprostřed nebude na středně dlouhých cestách úplně strádat. Při plném obsazení pětimístného interiéru mohou cestující využít zavazadlový prostor o objemu 652 litrů, který lze sklopením opěradel zadních sedadel ve třech dílech v poměru 40:20:40 zvětšit až na 1650 litrů. Praktická je možnost podélného posuvu zadních sedadel, stejně jako možnost sklápění opěradel páčkami z prostoru pátých dveří.
Zcela nová je pak přístrojová deska s novým digitálním panelem sdružených přístrojů a velkým displejem infotainmentu systému MIB4 o rozměrech 12,9 palce, nebo za příplatek 15 palců, stejně jako třeba v Tesle Model Y. Větší obrazovka působí v Tiguanu možná až příliš mohutně, ale je to jen můj subjektivní názor. Nový infotainment sám o sobě je ale velkým skokem vpřed. Ovládá se přes něj sice téměř vše včetně klimatizace, ale systém je nejen přehledný, ale i rychlý.
Plusem v ergonomii jsou i klasická tlačítka na volantu místo ne zrovna praktických dotykových plošek použitých v některých dříve uváděných Volkswagenech. Třeba se dočkáme i návratu tlačítek pro základní funkce klimatizace. Posuvné ovladače teploty jsou už sice podsvětlené, ale je to pořád trochu neohrabaný způsob ovládání, nehledě na to, že u větší centrální obrazovky je ukazatel teploty u řidiče skoro schovaný za volantem.
Zvykat si uživatelé budou muset na to, že stejně jako u ostatních nových koncernových vozů včetně třeba Škody Superb se volič automatické převodovky přestěhoval na páčku vpravo od volantu. To samo o sobě přineslo více odkládacích prostorů mezi sedadly, kam se dostal i zajímavý barevně podsvícený ovladač hlasitosti autorádia, volič jízdních režimů a tzv. „atmosféry“ ambientního osvětlení. Ovšem aby vpravo od volantu nebylo „přepáčkováno“ jako u Renaultu, který zvolil podobné řešení převodovky, přesunulo se na levou páčku i ovládání stěračů. A to bude asi některým lidem chvíli činit obtíže.
Diesel, 142 kW a pohon všech kol
Hlavní novinky jsou ale pod kapotou. Nový Tiguan bude nabízen s osmi různými pohony – benzínovými mild hybridy, diesely a plug-in hybridy s elektrickým dojezdem údajně až 100 km. Manuál je minulostí, všechny agregáty jsou spojené s automatem. Už základní jednotka 1.5 eTSI s výkonem 96 kW (130 k) nebo 110 kW (150 k) je skvělá. Chválím ji v každém testu – je pružná, tichá a má spotřebu téměř shodnou jako podobně výkonný diesel.
My jsme ovšem k testu dostali vrcholnou dieselovou variantu o výkonu 142 kW, pohonem všech kol a s vrcholnou výbavou R-Line. To už proti základnímu benzínu 1.5 eTSI znamená cenový skok z 899 900 Kč na 1 423 900 Kč. Diesel je velmi dobře odhlučněný, v této cenové kategorii se už na takové věci nešetří. Motor má o 5 kW nižší výkon než dřív, ale točivý moment 400 Nm je stejný. S drobnou prodlevou převodovky má po sešlápnutí plynového pedálu dost síly na předjíždění – na stovce jste za 7,7 sekundy – ale převodovka ráda drží agregát v nízkých otáčkách, tak pro využití výkonového potenciálu motoru je třeba ho trochu víc roztočit. Úsporné nastavení převodovky má ale pozitivní vliv na spotřebu při klidné jízdě, kdy se bude pohybovat mezi 6,5-7,5 litry.
Vrcholná výbava R-Line zahrnuje kromě věcí jako podsvícená lišta mezi předními světlomety také 19palcová kola (náš vůz měl dokonce ještě příplatková 20palcová) a adaptivní regulaci podvozku DCC Pro. Jde o komplexní systém včetně třeba progresivního řízení nebo regulace brzdné dráhy. Hlavní součástí jsou ale tlumiče s dvouventilovou technologií. Systém 200x za sekundu monitoruje situaci a nastavuje ventily pro každé kolo zvlášť. Nezávisle se v nich tlumí odskok i komprese, takže podvozek nejen skvěle tlumí nerovnosti, ale třeba omezuje i náklony auta v zatáčkách nebo zanořování zádě při rychlé akceleraci.
V praxi to funguje téměř perfektně, tlumiče skvěle kopírují povrch a umí se vyrovnat se všemi typy nerovností. Auto vcelku dovedně maskuje svoji velikost a váhu. Oproti předchozím verzím jde opravdu o velký posun vpřed. Úroveň komfortu si můžete upravit nastavením jízdního režimu, kdy v tom sportovním auto citelně ztuhne, což oceníte při rychlejší jízdě v zatáčkách. Tiguan je ideálně naladěný mezi komfortem a agilitou. K dokonalosti chybí jen jiná než příplatková 20palcová kola, která sice vypadají krásně, ale na nerovnostech se od nich ozývá bouchání a jízda je celkově tvrdší, než by mohla být i v komfortním režimu.
Zatímco některá auta značky Volkswagen považuji za trochu odbytá, což se týká třeba prvních vozů ID.3, ID.4 nebo i současného Passatu, tak Tiguan je podle mě jednou z nejlepších posledních novinek značky. Jde sice o poněkud dražší, zvlášť v našem případě, ale poctivě a chytře navržené i vyrobené SUV s povedeným vzhledem, interiérem i podvozkem. Zajímavá bude plug-in hybridní verze, která slibuje elektrický dojezd přes 100 km a rychlé nabíjení výkonem až 40 kW, což už může být pro určitou skupinu zákazníků zajímavé.
Martin Šidlák
Technické údaje: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion R-Line
Cena: 1 176 777 Kč (bez DPH)
Dieselový pohon
Maximální výkon: 142 kW / 3500 ot.
Max. točivý moment: 400 Nm / 1750 ot.
Maximální rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,7 s
Kombinovaná spotřeba: 6,4/100 km
Emise CO2: 169 g/km
Délka/šířka/výška: 4539 / 1859 / 1643 mm
Rozvor: 2680 mm
Zavazadlový prostor: 652 l