Test Renault Megane Grandtour TCE 140 EDC: Poctivé auto za půl milionu
Test Renault Megane Grandtour. Některá auta nezískají moc pozornosti, když jsou nová, ale pak se kolem nich prožene historie, a zákazníci je docení až na konci jejich životního cyklu. To je případ Renaultu Megane Grandtour. Jestli hledáte jednoduché, ale poctivé a prostorné nové rodinné auto s automatem, tak za půl milionu korun těžko najdete jiné.
Renault Megane v podobě, jak ho známe, končí. Jeho nástupce už bude 100% elektrický, což mu ostatně výrobce vepsal přímo do názvu. Ale ještě po omezenou dobu je v prodeji původní Megane se spalovacími motory. Hatchback sice už nikoli, ale kombi ano, a výrobce teď nově vrátil do prodeje i verzi GrandCoupé. Aktuální čtvrtá generace pochází už z roku 2015 – kombík se představil o dva roky později – ale díky pár modernizacím není až tak zastaralý, jak by se mohlo zdát, naopak si ponechal jednoduchost v ovládání, kterou by mohla řada lidí ocenit.
Ve srovnání s povedeným vzhledem současných Renaultů možná tak úplně neobstojí jeho design, ale když si odmyslíme zbytečně komplikované přední světlomety s LED denními světly ve tvaru písmene C, tak auto pořád nevypadá vůbec špatně. V testované modré barvě naopak hlavně zezadu stále působí svěže a celkem moderně.
Test Renault Megane Grandtour: Displej i tlačítka
Interiéry dnešních renaultů už sice také vypadají jinak, ale ten v meganu vypadá na svůj věk stále dobře. Rozhodně nezastaral tak jako třeba ten v Citroënu C5 Aircross, který jsme nedávno testovali, nebo vůbec v modelech Stellantisu starých pár let. Středu palubní desky dominuje v meganu velký na výšku orientovaný displej, který sice neběží jako ty v nejnovějších modelech na systému Google, ale je podobně přehledný a megane si naopak zachoval celou řadu fyzických tlačítek pro základní funkce, zejména klimatizace. Ani na rychlost reakcí obrazovky si nemůžu stěžovat, vytknul bych mu snad jen narcistní zahleděnost do Applu, protože bezdrátově umí připojit pouze telefony s nakousnutým jablkem ve znaku, ostatní mají smůlu.
Poněkud slabinou je vnitřní prostor. Kombík má sice o 43 mm delší rozvor než hatchback, ale místa pro kolena tu není na rozdávání, místo uprostřed je dokonce spíš nouzové má i kratší sedák. Velikost zavazadlového prostoru 521 litrů je slušný, byť je třeba říct, že konkurenti typu Hyundai i30 nebo Kia Ceed převezou víc než 600 litrů. Ale meganu nechybí nízká nakládací hrana, rovná podlaha zavazadlového prostoru a úložná schránka pod dnem kufru.
Jen benzín a diesel
Kromě nabídky karoserií omezil Megane na konci svého životního cyklu i nabídku motorizací. Pryč je plug-in hybrid nebo dřívější čtyři verze benzínového motoru. Vybírat můžete jen mezi dieselem 1.5 o výkonu 85 kW v jediném stupni výbavy nebo benzínovým agregátem 1.3 TCe o výkonu 103 kW ve dvou stupních výbavy. Oba motory jsou spojeny výhradně s automatickou 7Stupňovou převodovkou EDC.
Motor to také není z nejnovějších, ale je léty prověřený a poskytuje celkem přijatelné zrychlení i spotřebu. Stále je třeba myslet na to, že se pohybujeme v cenové hladině půl milionu korun, za což by před pár lety bylo i mnohem výkonnější auto, ale musíme srovnávat s dnešní realitou na trhu. Agregát dosahuje zmíněných 103 kW v rozmezí 4500 až 6000 otáček a maximálního točivého momentu 240 Nm při 1 600–3 750 otáčkách.
Žádný závodník to není, na stovku se dostane za rovných 10 sekund, s manuálem býval tento motor rychlejší, ale samotný průběh zrychlování je celkem plynulý, agregát se dobře sbírá z nízkých otáček a rozumí si i s automatem. Je i relativně tichý, jak při rozjezdech, tak i ve vyšších rychlostech. Oficiální spotřeba je rovných 6 litrů, v praxi by neměl být problém jezdit pod 7 litrů na 100 km. Pro klidnou rodinnou jízdu je tento motor naprosto dostačující. Pro takové užívání je nastavený i podvozek, který je na menších nerovnostech sympaticky plavný a překonává je bez rázů a odskoků. Trochu ho rozhodí jen opravdu velké díry. Jistý je i v zatáčkách, které projíždí s jistotou rodinného dostavníku. Moc se nenaklání a řidič ocení i kompromisně nastavený posilovač řízení.
Ideální pro rodiny
Renault Megane je zkrátka a jednoduše přiměřeně velké a velmi slušně vybavené auto, ideální vůz pro rodiny, které z jakéhokoli důvodu nechtějí ojetý, ale nový vůz. Megane není nejhezčí auto na trhu, ani největší nebo nejvýkonnější, ale je skvělým kompromisem všech nejdůležitějších vlastností za sympatickou cenu. Tu aktuálně importér snížil na základních 505 000 Kč včetně výkupního bonusu, bez něj je cena v akci o 20 tisíc vyšší. Ale Megane má jen dva stupně výbavy, přičemž ten nižší Equlibre obsahuje třeba full LED denní světlomety, dvouzónovou automatickou klimatizaci, přední a zadní parkovací senzory nebo 7palcový multimediální systém Easy Link. Třeba Kiu Ceed koupíte sice od 470 tisíc korun v akci, ale jde o verzi s litrovým motorem o výkonu 74 kW. Stejně výkonný motor s automatickou převodovkou už stojí v akci 580 tisíc, v přibližně srovnatelné výbavě jde cenovka už přes 600 tisíc Kč.
Martin Šidlák, foto: Vojtěch Formánek
Technické údaje: Renault Megane Grandtour TCE 140 EDC
Cena: 433 884 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 103 kW / 4500-6000 ot.
Max. točivý moment: 240 Nm / 1630-3750 ot.
Maximální rychlost: 174 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,0 s
Kombinovaná spotřeba: 6,0/100 km
Emise CO2: 135 g/km
Délka/šířka/výška: 4626 / 1814 / 1449 mm
Rozvor: 2712 mm
Zavazadlový prostor: 521 l