Test Opel Combo: Univerzál pro každý den
Test Opel Combo. Malá dodávka v osobním provedení je nejpraktičtější auto na světě jak pro drobné řemeslníky, tak pro rodiny, případě pro domácnosti hledající auto pro více účelů. Opel Combo byl donedávna k dispozici jen s elektrickým pohonem, teď se vrací v plné parádě i s benzínem a dieselem.
Skupina Stellantis nedávno obnovila svoji modelovou řadu dodávek. Jednou z novinek je Opel Combo, který tak vrací v kategorii M1 do hry prostorné a praktické auto, které se hodí jak pro rodinu, tak pro podnikání, ideálně pro obojí. Vybrat si můžete benzínový, dieselový nebo dokonce ryze elektrický pohon.
Vůbec prvním Combem byla užitková varianta Opelu Kadet z roku 1986. Novinka je faceliftem páté generace modelu vyráběného od roku 2018. Dodávky designově nestárnou tak rychle jako většina osobních aut, na druhou stranu na nich není z hlediska vzhledu moc co kreativně vymýšlet. Krabicovitý tvar karoserie je daný, designéři si můžou hrát maximálně se světly a přední maskou.
A v případě Opelu Combo se jim to docela povedlo. Maska zvaná Opel Vizor autu sluší, hezký je i tvar světel, které – a na tom si Opel hodně zakládá – jsou už od druhého stupně výbavy osazena technologií Matrix se 14 LED elementy, která stále svítí jako dálková světla, ale řízeným vypínáním jednotlivých segmentů zabraňují oslňování jiných účastníků silničního provozu.
Test Opel Combo: Dvě délky, pět nebo sedm sedadel
Nové Combo se nabízí ve dvou délkách: 441 cm a 476 cm. Kratší verze s pěti sedadly má zavazadlový prostor se základním objemem 597 litrů, námi testovaná delší verze ve stejném uspořádání nabídne 850 až maximálně 2693 litrů prostoru. Za příplatek 28 000 Kč sem jde přidat ještě šesté a sedmé sedadlo do třetí řady.
Ve vyšší výbavě Elegance Plus nebo za 25 000 Kč dostanete samostatná sklopná a dělená zadní sedadla ve druhé řadě a posuvné dveře na obou stranách. Každé sedadlo, které se dá z auta vyndat, váží kolem 15 kilogramů, takže manipulaci s nimi by měly v nouzi zvládnout i slabší jedinci. Základem je lavice dělená v poměru 60:40. Všechna tři místa v druhé řadě ale mají úchyt Isofix, takže sem jdou umístit tři dětské sedačky vedle sebe, což zdaleka u všech aut není možné. Nechybí ani pár praktických detailů – třeba opěradlo sedadla předního spolujezdce lze překlopit dopředu, což pomáhá přepravě dlouhých předmětů stejně jako výklopné okno pátých dveří.
Před řidičem je nový velký multifunkční volant. V základu je na palubní desce 10“ audiosystém s digitálním tunerem a ovládáním na volantu, který umí zrcadlit Android i Apple. Ve vyšší výbavě ho pak doplňuje barevný přístrojový štít, který je v základu monochromatický. Příplatková sada Techno pak nabízí mj. bezdrátovou nabíječku a zásuvku 230 V. V interiéru je spousta odkládacích prostor, kterých by po kabině mělo být 28 o celkovém objemu 186 litrů. Osoby se slabší pamětí už nemusí nějaké odložené předměty najít…
Základem tříválec, ale diesel se vrací
Základem nabídky pohonných jednotek je přeplňovaný zážehový tříválec 1.2 Turbo o výkonu 81 kW/110 k, který je vždy propojen se 6stupňovou manuální převodovkou. V základní výbavě Edition za něj v akci zaplatíte 569 990 Kč. Dále je k dispozici turbodiesel 1.5 CDTI dodávaný ve výkonových verzích 75 kW/102 k a 96 kW/130 k, buď s manuální 6stupňovou nebo automatickou 8stupňovou převodovkou.
Všechny motory slibují velmi nízké hodnoty spotřeby benzín 6,3 l, slabší diesel 5,3 l nafty na 100 km. Vše pak doplňuje ryze elektrická varianta s výkonem 100 kW a slibovaným dojezdem 346 km. Pokud nebereme v úvahu elektromotor, otestovali jsme tu nejvyšší nabídku silnějšího dieselu spojeného s automatem a prodlouženou délkou. Diesel pod kapotou se hlučněji projevoval jen při velké akcelaraci, jinak jde o tichého společníka na dlouhé cesty. Slibuje spotřebu 5,6 l/100 km, v praxi není problém jezdit mezi 6-7 litry. Samozřejmě plně naložené auto v dálniční rychlosti bude vyžadovat víc. Ale při běžné jízdě dojedete s 50litrovou nádrží opravdu daleko.
Kabina je celkem slušně odhlučněná a podvozek nastaven komfortně, takže si většinou nebudete připadat, že jedete v plechové krabici s ne zrovna aerodynamickými tvary. Její limity jsou znát spíš v zatáčkách, ve kterých se určitému náklonu neubrání.
Návrat Opelu Combo se spalovacími motory je skvělá zpráva pro všechny, kteří hledají víceúčelové prostorné auto pro rodinu i podnikání, zkrátka parťáka pro každou situaci, a ještě k tomu za slušnou cenu. Na dnešní poměry. Před pěti lety byste Combo pořídili za 340 tisíc, dnes startuje na zmíněných 569 990 Kč. Za příplatek 40 000 Kč získáte slabší diesel, obojí s manuálem. Námi testovaný nejsilnější diesel v prodloužené verzi a s automatem vyjde na 749 990 Kč Už základní výbava je ale bohatá. Každé Combo má například asistenta pro rozjezd do kopce, varování před vybočením z pruhu, varování před čelní kolizí, manuální klimatizaci, elektrické ovládání předních oken nebo zadní parkovací senzory.
Martin Šidlák
Technické údaje: Opel Combo M1 L2 1.5 CDTI 130 k AT8
Cena: 619 826 Kč (bez DPH)
Dieselový pohon
Maximální výkon: 96 kW / 3750 ot.
Max. točivý moment: 300 Nm / 1750 ot.
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s
Kombinovaná spotřeba: 5,6/100 km
Emise CO2: 148 g/km
Délka/šířka/výška: 4760 / 1921 / 1787 mm
Rozvor: 2975 mm
Zavazadlový prostor: 850 l