Odškodnění po nehodě: Deštník jako smrtící zbraň, pes jako problém
Na odškodnění po nehodě má vliv spousta věcí. Takové cesta k veterináři se můžete prodražit. Jestliže nezajištěné zvíře vběhne řidiči pod pedály a způsobí nehodu, nebo někoho poradí při bouračce, následky mohou být vážné. Společnost Vindicia, která se specializuje na kompenzace po nehodách upozorňuje, že špatně zajištěný náklad, zvířata či předměty mohou mít vliv na výši odškodnění.
Za to, že auto vyjede do provozu v bezpečném stavu, zodpovídá řidič vozidla. Ten musí zkontrolovat a zajistit, že jsou cestující připoutáni, děti sedí v sedačkách a posádku neohrožují volně položené věci. Měl by všechny předměty zajistit proti pohybu, nejlépe je dát do zavazadlového prostoru. Specifická jsou pravidla pro zvířata. „Nejen léčení lidí je drahé, i veterinární úkony se cenově šplhají vysoko. Jestliže převážíte psa a bouráte, doporučujeme zajistit si jakýkoliv záznam, ať už fotkou nebo nejlépe od policie, že bylo zvíře řádně zajištěno, pak se plní z povinného ručení viníka nehody,“ radí Tomáš Beck ze společnosti Vindicia.
Zvířata je třeba zajistit nejlépe i speciálním pojištěním
Češi milují domácí mazlíčky a převozu psů a koček se tedy řada z nich nevyhne. Kočky a menší plemena psů je možné připoutat k tomu určenými popruhy či je zavřít do přepravní schránky, větší jedince je pak vhodné umístit v zavazadlovém prostoru, který je od cestujících oddělený mřížkou nebo síťkou. To samé platí i pro klece pro domácí ptáky a hlodavce. Vindicia řešila případ, kdy nezabezpečený pes při jízdě vyskočil z otevřeného okénka a způsobil dopravní nehodu. Pojišťovna sice škodu zaplatila z povinného ručení řidiče, ale pak po něm vymáhala 50% spoluúčast, protože vážně porušil předpisy.
Ještě přísnější jsou požadavky na transport hospodářských zvířat. „Je třeba je převážet v přívěsu či vozíku, který má zaplacené své vlastní povinné ručení. A pokud vezete opravdu velké zvíře či převážíte cizí zvíře, například stádo dobytka, pak je potřeba sjednat pojištění věcí během silniční přepravy a tím mít sjednanou odpovědnost silničního dopravce,“ uvádí Vindicia.
Na co si dát pozor? Na deštník!
Existují i předměty, které mohou být zdánlivě nevinně položeny v prostoru pro cestující a nic se nestane – dokud nedojde k nehodě, pak se mění ve smrtící zbraň. „Typickým příkladem jsou deštníky, které by vždy měly být převáženy odděleně od osob, nejlépe v kufru. Pokud auto havaruje a několikrát se otočí kolem své osy, deštník může vypadnout a chová se pak v podstatě jako kopí. Úplně stejně se dokáže zachovat třeba i obyčejná propiska. Představte si pračku, do které dáte pětikilový meloun nebo sklenici – právě takové podmínky vzniknou ve převalujícím se autě. Potenciál vzniku vážného zranění je ohromný,“ upozorňuje Beck. Vzpomíná na případ, kdy cestujícího vážně zranila vrtačka, kterou měl volně položenou v autě. Následkem byla trvalá invalidita.
I lidské tělo může sehrát nebezpečnou roli
Lidé ve jménu pohodlí často opomíjí zákony fyziky. Na zadních sedadlech či na krátké vzdálenosti riskují a nepoužívají pásy s argumentem, že případné následky si ponesou sami. „Při prudkém zastavení či dokonce nárazu se ale jejich tělo pohybuje dopředu rychlostí, kterou pasažér nemá šanci utlumit třeba tím, že se něčeho chytí. Nejenže ublíží sobě, úraz může způsobit i cestujícím na předních sedačkách, nebo dokonce proletět předním sklem a zranit posádku druhého vozu. Nepoužití povinných pásů je samozřejmě argument pro to, aby pojišťovna snížila plnění, protože šel člověk vážným následkům hodně naproti,“ varuje Beck z Vindicia. Dobré je odolat vábení pohodlí a nedávat si jako spolujezdec nohy na přední palubovku – při nehodě vznikají velmi vážné úrazy, kdy se zlomí pánevní, stehenní kosti a kyčle.
Zdroj: Vindicia