Firmy brojí proti systému ISA
Evropská unie chce zajistit dodržování maximální povolené rychlosti pomocí systému ISA. Podle odborníků může být ale jeho používání rizikové.
Používání systému ISA (Inteligent Speed Adaptace) se obávají tři čtvrtiny řidičů. Tento systém by byl schopen prostřednictvím kamer nebo satelitů detekovat nebezpečné situace a automaticky zabrzdit vozidlo. Evropská unie také oznámila, že mimo nových vozů, které by tento systém měly již standardně z výroby, by jím bylo nutné dovybavit i starší vozidla.
Podle odborníků nebude mít ISA pozitivní vliv na bezpečnost silničního provozu – nezabrání účinně dopravním nehodám. Respondenti se domnívají, že spíše než do tohoto sytému by se mělo investovat do zkvalitnění silniční sítě. Mnoho z nich to také bere jako jistou formu kontroly a sledování.
Systému ISA by se prozatím mělo využívat pouze na dálnicích, kde by žádný automobil neměl překročit státem stanovanou maximální povolenou rychlost. Jeho odpůrci poukazují na fakt, že v případě, pokud ISA automaticky zasáhne do rychlosti vozidla například při předjíždění, jedná se o větší riziko, než které představuje překročení rychlosti o několik kilometrů v hodině. Systém má ale před sebou ještě dlouhý vývoj. V automobilech by se totiž měl objevit nejdříve za 7 let.
Podle britského ministra dopravy Patricka McLoughlina by žádný systém neměl řidiči zasahovat do řízení. Na druhou stranu ale uvítá jakékoliv opatření, které může pomoci zvýšit bezpečnost na silnicích.
Každoročně totiž v zemích EU při dopravních nehodách zemře 30.000 osob a více jak 1,5 milionu je zraněno.