LPG stále v kurzu, ministerstvo spočítalo, že jde o nejlevnější pohon
Mnoho výrobců sice od továrních přestaveb na LPG ustoupilo – s četnou výjimkou Dacie – ale LPG si stále drží zhruba poloviční ceny proti benzínu a provoz takto přestavěného auta vyjde stále nejlevněji.
Z aktuálního porovnání nákladů na ujetých 100 kilometrů, které pravidelně publikuje MPO, vyplývá, že nejlépe jsou na tom majitelé vozů na LPG. Nejdražší je benzín, CNG je v některých případech dražší než nafta.
Od roku 2021 vydává každý půlrok Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) srovnávací tabulku s náklady na provoz u automobilů s různými pohony. Konkrétně porovnává tabulka, na kolik motoristu vyjde ujetí sta kilometrů u zvoleného referenčního vozidla, a to v případě benzínu, nafty, stlačeného zemního plynu (CNG), zkapalněného ropného plynu (LPG) a vozů poháněných elektřinou z baterie (BEV).
Podle mnohých odborníků jde o zbytečné administrativní opatření. Srovnání nákladů ani není příliš aktuální, protože tabulka, kterou mají provozovatelé čerpacích stanic zveřejnit vždy do 15. dubna a 15. října běžného roku, vychází z dat uplynulého kalendářního pololetí. Aktuální srovnávací ceny tak odpovídají druhé půli loňského roku.
Nezávislost na Rusku zajistilo cenovou stabilitu LPG
Z dat, které publikovalo MPO začátkem dubna, nicméně vyplývá, že nejlevněji vychází provoz automobilů na LPG. V závěsu za LPG jsou elektromobily, CNG je aktuálně – resp. v cenách loňského druhého pololetí – dražší než nafta. „Původním záměrem pravidelného srovnávání nákladů na pohon aut bylo motivovat řidiče, aby upřednostnili podporovaná, a tedy levnější alternativní paliva. Závislost na ruském plynu však s cenami CNG i elektřiny významně zahýbala,“ říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.
Na druhou stranu zdroje importu LPG jsou široce diverzifikované, takže někteří dodavatelé brzy po zahájení ruské invaze na Ukrajinu sami od sebe deklarovali, že ukončili veškeré obchodní aktivity s Ruskem. Velká část tuzemské poptávky je rovněž uspokojena LPG získaným při rafinaci ropy v rafinerii v Kralupech nad Vltavou, kam neproudí ropa z Ruska, nýbrž z italského přístavu Terst.
Cena LPG na polovině ceny benzínu
I díky tomu zůstala cena LPG poměrně stabilní. „Cena LPG během energetické krize samozřejmě také rostla, v určitém období se průměrně pohybovala nad 20 Kč/l. V kontextu cenového šílenství u ostatních komodit, kdy cena benzínu šplhala nad 45 Kč/l, šlo však stále o velmi levné palivo,“ upozorňuje Ivan Indráček a dodává, že cena LPG dlouhodobě osciluje kolem poloviny ceny benzínu.
Loni měl LPG dle Českého statistického úřadu nejnižší cenu v 32. a 33. týdnu sledovaného období, kdy dosáhla úrovně 14,74 Kč/l. Nejdráže se LPG prodával ve 2. týdnu za průměrnou cenu 17,04 Kč/l. Aktuálně stojí litr LPG průměrně 17,42 Kč, litr benzínu pak opět více než 40 Kč.
LPG zůstává v nabídce automobilek
Zatímco CNG pohon je nyní v útlumu a z nabídky automobilek mizí, pohonu na LPG se i přes trochu omezenou nabídku továrních motorizací v posledních letech docela daří. Předchozí tři roky jsou co do počtu registrací nových továrních vozidel dokonce nejlepší v historii. Velké oblibě se těší i dodatečné přestavby benzínových motorů.
Kromě ceny samotného paliva podporuje oblibu LPG i velmi hustá síť odběrných míst. Dle evidence čerpacích stanic, kterou vede MPO, je v Česku aktuálně 244 plnicích stanic CNG. Čerpacích stanic s výdejem LPG je však 960. Standardních čerpaček, které prodávají benzín, a naftu jsou necelé tři tisíce. V poměru k počtu vozidel mají tedy LPG stanice velmi dobré zastoupení, statisticky má zhruba každá čtvrtá čerpačka v nabídce LPG.
Potenciál bioLPG
Ani odklon od fosilních paliv nebo tzv. zákaz spalovacích motorů nemusí znamenat konec LPG. Spalovací motory nejsou přímo zakázány, od roku 2035 by se ale měly prodávat nové osobní vozy a dodávky pouze s nulovými emisemi. To otevírá prostor pro pohonné hmoty, které jsou klimaticky neutrální. Nemusí to být jen často zmiňovaná syntetická paliva, ale i zelené plyny jako bioLPG, obnovitelný dimethylether (rDME) i další.
V omezené míře bylo do Česka již bioLPG v uplynulých letech dodáváno. A zatímco dříve to byly jen desítky tun ročně, letos počítá společnost Primagas s tím, že na český trh dodá asi 2000 tun. „První 40tunovou železniční cisternu bioLPG již obdrželo naše distribuční centrum a plnírna v Horní Suché na Karvinsku, odkud zásobujeme čerpací stanice na severní Moravě. Další dodávky budou směřovat rovněž do plnírny v Havlíčkově Brodě,“ popisuje Jiří Karlík, generální ředitel Primagasu s tím, že dodané bioLPG má 90% úsporu skleníkových emisí ve srovnání s fosilním LPG.
Zdroj: Česká asociace LPG