Test Renault Espace 2024: Staré jméno pro novou dobu
Test Renault Espace 2024. Výrazná změna potkala vůz s velmi tradičním názvem Renault Espace. A to jak v karoserii, tak typu pohonu. Z MPV se 40letou tradicí je plnotučné SUV, které pohání výhradně hybrid.
Renault se v poslední době mění k nepoznání. Uvádí spoustu nových modelů, dává tradičním názvům nový obsah a nezahálí ani v nabídce pohonů. Na rozdíl od mnoha ostatních se bezhlavě nezaměřil jen na elektromobilitu a exceluje v oblasti, kde byla dlouho dominantní pouze Toyota – v hybridech. Tohle všechno ztělesňuje loni na trh uvedený model Espace.
První Renault Espace uvedl výrobce na trh už před dlouhými 40 lety, v roce 1984. Po několik generací to bylo velké prostorné MPV, kterého se prodalo více než milion kusů. Předposlední generace trochu nakročila k SUV a aktuální Renault Espace je už úplně jiné auto. Přesto si zachovalo pár výhod, které prostorné rodinné vozy mívaly.
Test Renault Espace: Větší brácha Australu
Espace v mnohém vychází z již dříve představeného Australu, stojí s ním třeba na stejné podvozkové platformě. I proto je proti minulé generaci ta dnešní se 4722 mm délky o 14 centimetrů kratší. Uvnitř je ale prostornější – konkrétně 2,48 m po třetí řadu. Designově jde pak zcela jasně o většího bratra Australu, po kterém „zdědil“ velmi podobný vnější vzhled včetně poměrně komplikovaných předních světlometů ve tvaru písmene C. Podobná jsou i široká světla vzadu.
Ještě větší shoda pak panuje v interiéru. Pod velkou panoramatickou střechou s plochou přes 1 m2 najdete prostor s pěti nebo sedmi sedadly. Poslední dvě jsou ale opravdu nouzová a jejich pořízení bych si dobře rozmyslel. Zato pětimístná verze nabídne velkorysý prostor v duchu rodinných MPV. Lavice ve druhé řadě je podélně posuvná o celých 22 centimetrů a opěradla se dají naklápět v rozsahu 31 stupňů. Zavazadlový prostor nabídne 777 litrů v pětimístné verzi s druhou řadou posunutou zcela dopředu, se sklopenými opěradly pak 1 818 litrů. 7místná verze nechává za třetí řadou sedadel 159 litrů prostoru. Ovšem páté dveře se pro 185 cm vysokého člověka otevírají poměrně nízko.
Nějak moc páček
I v interiéru byste si mohli myslet, že sedíte v Australu (ale třeba i v novém elektrickém Scénicu). Palubní deska je totiž také prakticky totožná. Zploštělý volant, netradiční posuvná loketní podpěrka na středovém tunelu nebo na několika obrazovkách založená palubní deska v podstatě kopíruje menšího sourozence. Na středovém tunelu chybí páka převodovky, protože ta se přestěhovala na páčku vpravo od volantu. Páčka stěračů ale nezmizela, stejně jako pro Renault typické ovládání infotainmentu na další páčce. Vpravo od volantu jsou tak celkem tři, což není úplně ideální.
Řidič má před sebou 12,3palcový přístrojový štít, uprostřed palubní desky je vertikální 12palcový dotykový displej. Když k tomu připočítáte ještě 9,3palcový head-up displej, tak výrobce spočítal že celková plocha obrazovek je téměř 1000 cm2. Infotaiment běží na systému Google, takže nabídne spoustu funkcí a není tak úplně nutné si zrcadlit vlastní telefon. Digitální doba si žádá téměř neustálé nabíjení, takže kromě indukční nabíječky mezi předními sedadly najdete v prvních dvou řadách po dvojici USB-C konektorů a navíc dvě 12V zásuvky (jedna pro cestující, druhá v zavazadlovém prostoru).
Tříválcový motor docela stačí
Informace, že jedinou motorizací pod kapotou je tříválcový přeplňovaný benzínový motor o objemu 1,2 litru by asi mohla mnoho potenciální zákazníků vylekat. Ale jde pouze o základ pohonného ústrojí. Agregát s výkonem 130 k (96 kW) a točivým momentem 205 Nm totiž doplňují ještě dva elektromotory: hlavní jednotka (50 kW, 70 k, 205 Nm) poháněná lithium-iontovým akumulátorem pro elektrický pohon a sekundární vysokonapěťový startérgenerátor (25 k, 50 Nm) ke spuštění spalovacího motoru a řazení rychlostních stupňů. Celkový maximální výkon soustavy je pak už slušných 200 koní.
Výrobce zvolil v současné době asi nejlepší řešení pohonu, protože když nemůže z ekologických důvodů použít dieselový motor a zároveň chce dosáhnout co nejnižší spotřeby bez toho, aniž by řidiče nutila nabíjet buď elektromobil nebo plug-in, je full hybrid jedinou možností. Celkových 200 koní stačí pro pohon tohoto SUV dostatečně, navíc v kombinovaném provozu má papírově dosahovat spotřeby pouze 4,6-4,9 l/100 km, což stačí na dojezd až 1100 kilometrů a není to příliš vzdálené od reality.
Čtyři plus dva stupně v převodovce
Složitost celé soustavy ale občas ne zrovna ideálně zvládá převodovka. Má čtyři stupně pro spalovací motor a dva pro elektromotor a hledá ideální stupeň pro každou situaci z celkem 15 možností. Ve většině jízdních situací, zvláště během plynulé jízdy nemá problém, ale po sešlápnutí plynového pedálu občas váhá, někdy škubne s motorem a při předjíždění s plným plynem na podlaze se mi opakovaně stalo, že s drobnou výkonovou dírou začala řadit v momentě, kdy se to nejméně hodí.
Dlouhým rodinným výletům skvěle vyhoví podvozek. Pokud si koupíte jednu ze dvou nejvyšších výbav (jsou celkem tři) Iconic nebo Esprit Alpine, dostanete nejen víceprvkovou zadní nápravu vzadu, ale také systém natáčení zadních kol až o 5 stupňů 4Control Advance. To dohromady dělá z jízdy maximálně komfortní zážitek. Auto je nejen mrštné při změnách jízdních pruhů a projíždění zatáček, ale zároveň velmi pohodlné na všech typech nerovností. I odhlučnění podvozku je na vysoké úrovni.
Sám jsem zvědavý, jak se Renaultu Espace bude dařit. Zvětšit Austral je logický krok, podobná auta různé velikosti dělá už dlouho mnoho výrobců. Velká SUV se ale Renaultu obecně moc nedaří lidem prodat. Koleos nebo i předchozí generace Espace moc velký úspěch nezaznamenaly. Ta aktuální je prostorná, komfortní a především úsporná. Cenovka začíná na část 999 000 Kč, přičemž 5- i 7místná varianta stojí úplně stejně. Pokud chcete 4Control a bohatší výbavu, pak nejméně 1 069 000 Kč.
Ale je to méně, než na kolik vás vyjde třeba nová Škoda Kodiaq. Ta má zatím cenovku jen pro 2litrový turbodiesel za nejméně 1 040 000 Kč, předchozí generace stojí s motorem 1.5 TSI od 1 069 900 Kč. Hyundai Santa Fe ovšem pořídíte od 919 990 Kč, Seat Tarraco od 904 900 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Renault Espace hybrid
Cena: 825 620 Kč (bez DPH)
Full hybrid
Maximální výkon soustavy: 147 kW
Max. točivý moment: 205 Nm
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
Kombinovaná spotřeba: 4,6-4,9 l/100 km
Emise CO2: 104-110 g/km
Délka/šířka/výška: 4722 / 1835 / 1645 mm
Rozvor: 2738 mm
Zavazadlový prostor: 777 l