Test Audi A4 Avant Perfection: Nejlepší čas koupit Audi
Test Audi A4 Avant Perfection. Skoro na konci své životní cesty se Audi A4 Avant z ničeho nic stalo autem, které se vyplatí koupit právě teď víc než kdy jindy. Lehká konstrukce ze staré školy, výkonný motor, pohon všech kol a cena jako Škoda Superb. Můžeme jen doporučit.
Model A4 se v Česku netěší u zákazníků Audi zrovna té největší popularitě. Jde až o sedmý její nejprodávanější model. Víc lidí si koupí i menší A3 nebo větší A6, a rovnou 4x víc lidí sáhne po Audi Q8. Aktuální pátá generace už taky trochu přesluhuje, představila se už v roce 2015. Importér jí na rozloučenou dopřál edici Perfection. A zatímco za rok si celou modelovou paletu A4 koupilo v Česku obvykle kolem 200 lidí, na tuhle speciální edici posbíral importér víc než 200 objednávek za pouhé dvě měsíce.
Stávající Audi A4 by mělo nástupce dostat ještě letos, a to nejspíš už pod jménem Audi A5. V rámci přečíslování modelových řad totiž budou do budoucna pro spalovací auta vyhrazena lichá čísla, pro elektromobily sudá. Dnešní A4 byste její věk na první pohled nejspíš ani nehádali. Po modernizaci z roku 2020 vypadá stále velmi dobře. Paradoxně k tomu přispívá i občas kritizovaná uniformita modelů Audi, kdy máte někdy problém určit, který model kolem vás právě projel. Všechny mají podobnou šestiúhelníkovou masku chladiče, směrem k masce zašpičatělá světla… ale právě díky tomu nevypadá ani deset let sloužící generace A4 vůbec špatně.
Stárnutí víceméně odolává i interiér, byť samozřejmě ty nejnovější modely Audi jsou hlavně v digitalizaci už trochu jinde. Ale právě tahle menší míra digitalizace může mnoha zákazníkům ideálně vyhovovat. Materiály i zpracování jsou perfektní, a i když palubní deska působí přece jen trochu stroze, z hlediska ergonomie ovládání jí toho nejde moc vytknout. Přístrojový štít je digitální, centrální 10palcová obrazovka dotyková, systém umí oba systémy telefonů připojit bezdrátově. Klimatizace má svůj samostatný panel ovládání i hlasitost autorádia nastavíte jednoduše kolečkem na středovém tunelu.
Test Audi A4 Avant Perfection: Benzín, diesel, žádný hybrid
Páté dveře skrývají prostor o objemu 495 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel 1495 litrů. Tahle čísla co do počtu litrů dokáže hravě překonat většina standardních kombíků nižší střední třídy, ale prémiová auta vždy upřednostňovala trochu něco jiného, takže i hlavní konkurenti v podobě BMW 3 a Mercedesu C nabídnou podobný kufr kolem 500 litrů. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar a ve třech dílech sklopná opěradla zadních sedadel zase umožní velkou variabilitu v převážení různých předmětů. S prostorem budou spokojeni i cestující – v první i druhé řadě se pohodlně usadí dospělí lidé s výškou kolem 185 centimetrů.
U modelu A4 je na výběr několik benzínových a dieselových motorů, žádný full hybrid nebo plug-in hybrid, naopak pár vysoce výkonných variant S4 a RS4. Pro akční model Perfection importér zvolil nejspíš tu českými zákazníky nejžádanější variantu dieselového motoru označeného jako 40 TDI o výkonu 150 kW, točivém momentu 400 Nm a pohonu všech kol quattro.
A volba je to skvělá. Dvoulitrový motor je po většinu času tichý, 7stupňový automat ho moc nevytáčí. Chybí mu sice trochu okamžitá reakce na sešlápnutí plynu z nízkých otáček, ale když je třeba, dokáže se na stovku dostat za 7,1 sekundy, při klidné jízdě se naopak není problém dostat se spotřebou na hranici kolem šesti litrů, mimo město a dálnici i méně, takže s 58litrovou nádrží by neměl být problém ujet i 1000 kilometrů bez tankování.
Lepší jízda než čekáte
Největším potěšením a překvapením je ale jízda. A4 velmi zjednodušeně naplňuje to, co se o Audi říká, že je kompromisem mezi BMW a Mercedesem, kdy BMW je o trochu sportovnější, Mercedes zase o chlup komfortnější. Ale díky trochu tužšímu naladění podvozku, pohonu všech kol a na dnešní dobu ještě relativně nízké hmotnosti (kolem 1,8 tuny) se Audi A4 ochotně skládá do zatáček a je opravdu radost s ním jezdit.
Pocitu lehkosti nahrává i řízení, které je také nastaveno poměrně lehce, takže máte pocit, že řídíte mnohem menší a lehčí auto než ve skutečnosti. Na většině silnic to není ani na úkor komfortu, jen opravdu velké díry je radno projíždět opatrně, jinak se ozve velké bouchnutí a budete mít strach o krásná velká kola, které na autě jsou.
A jsme u cenovky, která také stojí za pozornost. Verze Perfection se trefuje do vkusu českých zákazníků. Je spojená s pohonem všech kol a silným dieselovým motorem. A přidává slušnou porci výbavy. Obsahuje rovnou paket S Line, bez kterého se už snad pomalu nové audiny ani neprodávají. Normálně by takové Audi A4 stálo kolem 1,4 milionu, v „perfektní“ akci vyjde na 943 719 Kč bez DPH, neboli 1 141 900 Kč s daní. A to už je podobná cena jako za lépe vybavenou Octavii či skoro základní Superb.
Martin Šidlák
Technické údaje: Audi A4 Avant Perfection
Cena: 943 719 Kč (bez DPH)
Dieselový pohon
Maximální výkon: 150 kW / 3800-4200 ot.
Max. točivý moment: 400 Nm / 1750-3250 ot.
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,1 s
Kombinovaná spotřeba: 5,3-6,2 l/100 km
Emise CO2: 139-162 g/km
Délka/šířka/výška: 4762 / 1847 / 1435 mm
Rozvor: 2820 mm
Zavazadlový prostor: 495 l