Test Toyota Prius PHEV: Pojízdná solární elektrárna
Test Toyota Prius PHEV. Už dlouho se mi s nějakým autem nejezdilo tak dobře jako s pátou generací Toyoty Prius. Až na pár věcí v interiéru dobře vypadá, skvěle jezdí a je mimořádně úsporné. Také si ho spousta kolemjdoucích fotilo. Ale paradoxně moc nevím, kdo by si ho koupil.
Hybrid? Co to je? Ptali se mnozí v roce 1997, kdy se začala prodávat Toyota Prius, první sériově vyráběné auto kombinující benzínový a elektrický motor. Mnozí kroutili hlavou nebo se smáli, ale Prius se stal hlavně v Americe v podstatě statusovým symbolem celebrit, které tím dávali najevo, jak jim leží na srdci záchrana planety. Tedy, platí to hlavně až od druhé generace z roku 2004, která se dostala i do České republiky. Zatímco ta první sloužila hlavně jako výkladní skříň techniky a Toyota nejspíš na každém prodaném autě prodělávala, ta druhá už získala třeba titul Evropského auta roku.
Od loňska se prodává už pátá generace. Čtyři předchozí spojoval poněkud kosmický a aspoň pro mě poněkud zvláštní design. To ostatně svým způsobem uznává i sama automobilka, když v tiskové zprávě píše, že „vůz si okamžitě získal pozornost poněkud zvláštním stylistickým ztvárněním čtyřdveřové karoserie“. Ale v páté generaci se najednou designéři rozhodli, že hybrid už je dneska normální věc, tak auto nemusí vzhledově evokovat Hvězdné války a karoserie páté generace naopak ze všech stran připomíná italské sportovní vozy, což u liftbacku nižší střední třídy rozhodně nečekáte.
Test Toyota Prius: Zvenku sportovní kupé
Prius dostal siluetu sportovního kupé. Za velmi strmě skloněným čelním sklem následuje elegantně zakulacená střech, jejíž nejvyšší bod je o 50 milimetrů níž než dřív. Novinka je také o 46 mm kratší (4599 mm) při rozvoru prodlouženém o 50 mm na 2750 mm. Efektní jsou minimalistická světla v přední masce a povedená je i záď se světelným pruhem po celé šířce vozu. Jen bych si odpustil kliky zadních dveří schované v rámu okna – jsou aerodynamicky zapustit do karoserie i elegantnějším a praktičtějším způsobem.
Zavazadlový prostor se přemístěním bateriového modulu pod zadní sedadla sice zvětšil z 251 na 284 litrů, ale ve srovnání s hatchbacky nižší střední třídy je to stále dost málo. Upřímně i v interiéru najdou cestující u konkurence víc prostoru, zejména nad hlavou. Sedadla samotná jsou ale pohodlná se slušným bočním vedením a příjemnými použitými materiály.
Pozor, kamera všechno vidí!
Především na pohled je povedená palubní deska, která je přehledná a nezbavila se fyzických tlačítek pro základní nejpoužívanější funkce. Při běžném používání jsem ale pár chyb našel. Kromě toho, že se mi moc nelíbí volant, tak mám trochu problém s digitálním přístrojovým štítem, který je ve stylu Peugeotů umístěn nikoli v průhledu volantu, ale nad ním. Zatímco u Peugeotu jsem si na to zvykl a díky malému volantu na všechny údaje vidím, v Priusu mi spodní část displeje zůstala skrytá za věncem volantu.
Naopak na mě dobře vidí kamerový systém sledování řidiče umístěný hned za volantem, který sleduje, jestli se dívám na silnici. A pokud dáte náhodou jednu nebo obě ruce na volant nahoře, kamera má zakrytý výhled a protestuje. Naštěstí potichu. Centrální obrazovka vypadá graficky hezky a přehledně, rychlost reakcí je dobrá, ale bojoval jsem s citlivostí, tedy spíš necitlivostí, zadat adresu do navigace se nikdy nepovedlo na první pokus, vždycky jsem dotyk na některá písmena musel opakovat. A i hlasový asistent mi často rozuměl něco jiného, než jsem říkal. Systém také neumí spojit Android Auto bezdrátově.
Pouze jako plug-in hybrid
Ve třetí generaci se Prius začal prodávat i jako plug-in hybrid, a právě tenhle pohon je jedinou možností, kterou najdete v českém ceníku páté generace. Tvoří ho elektromotor a dvoulitrový spalovací motor s celkovým výkonem 164 kW. Minulá generace měla jen 90 kW. To znamená zrychlení na stovku za 6,8 sekundy. Poprvé je také elektromotor silnější než spalovací motor, a to o 8 kW. Lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh zároveň poskytuje elektrický dojezd až 69 kilometrů, v reálu samozřejmě počítejte o něco méně.
Zvýšení tuhosti karoserie o 30 % a také přesun baterie ze zavazadlového prostoru pod zadní sedadla díky kterému se snížilo těžiště, přineslo zlepšení jízdních vlastností. Když k tomu přidáte zmíněný silnější motor, výsledkem je dramaticky lepší svezení než dřív. Prius už není těžkopádný a pomalý, ale naopak dynamický a zatáčky mu rozhodně nevadí. Spotřeba se logicky bude odvíjet od toho, jak často budete nabíjet. Oficiální hodnota počítá s neustálým nabíjením, takže činí 0,5-0,7 l/100 km.
Ale i když to nebudete dělat, auto si část energie stále nechává, snaží se rekuperovat, takže spotřeba se drží rozumně nízko. Mně se s jedním krátkým nabíjením, kdy se dobila asi osmina baterie, podařilo ujet 500 kilometrů se spotřebou 4,3 l/100 km. Bez nabíti a natankování tak můžete ujet bez problémů 600 až 700 kilometrů. Ostatně nabíjet se vyplatí jen doma přes noc, na veřejných stanicích určitě ne, protože palubní nabíječka má maximální výkon jen 3,3 kW.
Solární elektrárna na střeše
Jednu velkou zajímavost najdete i na střeše. V ní jsou totiž ukryty fotovoltaické články. Zatím to zdaleka nestačí na to, aby auto nemuselo nabíjet jinak nebo tankovat, ale určitý příslib do budoucna to je. Střecha dokáže vyprodukovat energii k prodloužení elektrického dojezdu o 8 km denně – nebo k úplnému dobití baterie vozidla zaparkovaného několik dní na místě. Samozřejmě v ideálním slunečném počasí. V českém únorovém počasí by nám k úplnému dobití týdenní test nestačil.
Toyota Prius páté generace se dramaticky změnila. Povedl se design, pohon i jízdní vlastnosti jako celek. Z mnoha stránek opravdu zajímavé auto, s kterým se budete na silnici odlišovat a má i uspokojivou ekonomiku provozu. Jízdu s ní jsem si opravdu užil a bavilo mě to. Na vysoké prodeje v České republice bych si ale přesto úplně nevsadil.
Nejde jen o to, že plug-in hybridy tady nejsou moc oblíbené, zvlášť s blížícím se koncem jejich parkování zdarma v pražských modrých zónách. Ale těžko se mi hledá cílový zákazník. Vztah k ekologii už nejde dávat Priusem na odiv, od toho už máme elektromobily. Zájemci o sportovní auto budou hledat vyšší výkony, byť karoserie snese na pohled ta nejpřísnější sportovní měřítka. Rodině zase budou chybět litry v kufru. Za Prius dáte nejméně 1 150 000 Kč, v plné výbavě i se solární střechou pak 1 355 000 Kč. Tak uvidíme, kolik lidí si dokáže získat.
Martin Šidlák
Technické údaje: Toyota Prius PHEV
Cena: 950 413 Kč (bez DPH)
Plug-in hybrid
Maximální výkon: 164 kW
Max. točivý moment: 190 Nm spalovací motor, 208 Nm elektromotor
Maximální rychlost: 177 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s
Kombinovaná spotřeba: 0,5-0,7 l/100 km
Emise CO2: 11-16 g/km
Délka/šířka/výška: 4599 / 1782 / 1420 mm
Rozvor: 2750 mm
Zavazadlový prostor: 284 l