Citroën 2CV „Kachna“ zdolal Rally Dakar až na 15. pokus. Díky dvěma Češkám
Zprvu bláznivý nápad se stal skutečností. Češky Barbora Holická a Lucie Engová, alias tým Duckar, úspěšně dokončily Dakar Classic se 40 let starou „kachnou“ Citroën 2CV.
Tým složený z řidičky Barbory Holické, navigátorky Lucie Engové a mechanika Tomáše Nerudy ukázal světu, že s necelými čtyřiceti koňmi, dvoukolkou s předním náhonem a úzkými pneumatikami lze zvládnout téměř nemožné. Čelily výzvám všech etap Rallye Dakar Classic, překonávaly obrovsky náročný a proměnlivý terén a s úspěchem dojely do cíle této slavné soutěže.
Po ujetých 8000 kilometrech dojely na 63. místě a za sebou nechaly i mnohem výkonnější vozy s pohonem všech kol. Dojetí do cíle je o to cennější, že se to v historii žádnému Citroënu 2CV nepodařilo, a to se o to jiné posádky pokoušely už čtrnáctkrát.
Dakar Classic prověřil Citroën 2CV až na dřeň
Dakar Classic je trochu jinou soutěží, než „velký“ Dakar, ale nedá se říct, že by byl jednodušší. Soupeří proti sobě totiž vozy mnohdy desítky let staré, s jednoduchou technikou. Náročný je jak pro posádky, které nesoutěží v rychlosti, ale v přesnosti a navigaci, tak pro mechaniky. Není neobvyklé, že se stává v pět ráno, do bivaku se přijede večer a pak se auto opravuje do půlnoci nebo i do čtyř do rána.
„Musely jsme stále vysvětlovat, že to není čtyřkolka, je to dvoukolka a s originálním motorem. Zdolaly jsme všechny výzvy, které nám Dakar připravil, i přes pochybnosti mnohých. Musely jsme hodně dopředu číst terén a plánovat, jakou stopu zvolíme. A i v hlubokých dunách, řečištích nebo kamenných polích jsme si vždy našly cesty, aby to naše autíčko zvládlo. Je to nádherný pocit, když víme, že jsme to dokázaly přes všechnu dřinu a i slzy, které za tím stály,“ vypráví Bára Holická při návratu do České republiky.
Na voze nebylo provedeno mnoho úprav, motor i převodovky (během závodu se vyměnily celkem tři) byly sériové, auto dostalo jen závodní sedadla, ochranný rám a přídavné světlomety.
Martin Šidlák, foto: Zbyněk Hozák, Duckar