Test MG5 Electric: První elektrický kombík
Test MG5 Electric. Češi milují kombíky. Jestli přijdou na chuť i těm s elektromotorem pod kapotou, se pokusí zjistit MG5, první ryze elektrický kombík oficiálně prodávaný na českém trhu. S výkonem až 177 koní a cenou pod 900 tisíc korun slibuje auto ujet 400 kilometrů a uvézt necelých 500 litrů nákladu.
Britská značka MG s čínským vlastníkem byla loni štikou v českém automobilovém rybníku. Za uplynulých 12 měsíců se ve statistikách prodejů vyhoupla z 31. na 18. místo a prodala podobný počet vozů jako třeba Mazda nebo dokonce Opel. A možná by prodala i víc, kdyby dokázala do Česka dostat víc aut. Vděčí za to nabídce vozů, které Češi chtějí – hlavně malá nebo kompaktní SUV s velmi dobrou cenou. Nejmenší ZS se aktuálně prodává za cenu těsně pod 400 tisíc korun.
Pro český trh bylo jednou z novinek loňského roku elektrické kombi MG5. Model jako takový stojí na platformě, která může disponovat i spalovacími motory, v Evropě se ale prodává jen s elektromotorem. Designově je proto úplně odlišné od rovněž loni na český trh uvedeného elektrického hatchbacku MG4, který jsme už také otestovali. MG5 nepůsobí designově tak sportovně, naopak víc usedle, ale přesto sympaticky. Záleží samozřejmě také hodně na tom, jakou zvolíte barvu karoserie. Bez příplatku je jen bílá, za testovanou stříbrnou musíte přihodit k ceně 15 000 Kč. Kromě toho je v nabídce i černá a červená metalíza. Elektrický pohon prozrazuje zakrytovaná maska chladiče s krytem nabíjecí zásuvky uprostřed a úzkými světlomety po stranách.
Test MG5 Electric: 479-1367 litrů v kufru
S délkou přes 4,5 metru bylo navrženo pro rodiny, ale i pro firmy. Zavazadelník o objemu 479 litrů se sklopením opěradel zadních sedadel dělených v poměru 60:40 zvětší až na 1367 litrů. Ovšem bez rovné plochy. Pod dnem zavazadlového prostoru našlo místo rezervní kolo. Většinu spalovacích kombíků této délky MG5 neporáží, ale importér zdůrazňuje univerzálnost vozu příplatkovými střešními ližinami nebo tažným zařízením, na které jdu upevnit nosič na kolo. Nabíjecí kabely jde uložit do předního zavazadlového prostoru, ten je ovšem za příplatek 7490 Kč.
Najít ideální polohu za volantem bude některým lidem možná trochu trvat, mně osobně nejvíc překážela páčka tempomatu, ale první dojem ze zpracování kabiny je velmi dobrý. Nechybí měkčené plasty na nejvíce exponovaných místech, na dotek příjemný volant i ergonomické rozložení palubní desky. Jen bych ubral lesklých černých plastů, na kterých je hned všechno vidět, zejména otisky prstů.
Interiér je úplně jiný než v MG4, což jen dokládá, že jde o dva úplně jiné vozy. A MG5 je v tomto ohledu hezčí. MG4 má před volantem malou obrazovku, MG5 klasicky tvarovaný přístrojový štít s kapličkami, byť s digitální obrazovkou v nich. Centrální 10,25palcová dotyková obrazovka je mírně natočená směrem k řidiči a má několik fyzických tlačítek pro volbu základních funkcí. Její grafika je příjemná a systém reaguje rychle. Co mi jen přijde nešťastné, je kompletní ovládání manuální klimatizace přes tento dotykový displej, což není za jízdy zrovna komfortní, ale ani bezpečné. Otočný ovladač na středové konzoli slouží logicky pro volbu pohybu vpřed nebo vzad. Sousedí se dvěma tlačítky, přičemž jedním se nastavuje jízdní režim, druhým volí intenzita rekuperace.
Dvě netradiční verze
V ceníku jsou jen dvě verze, ale zkombinované poněkud netradičně. Základní v akci s aktuální cenovkou 849 940 Kč nabídne maximální výkon 130 kW a baterii 50,3 kWh, druhá za 949 940 Kč sice větší baterii 61,1 kWh, ale menší výkon – 115 kW. Obě varianty ale nabídnou maximální rychlost 185 km/h a úplně stejnou hodnotu zrychlení na stovku za 8,3 s.
Námi testovaná slabší verze se 115 kW má z hlediska jízdních vlastností základ, který od elektromobilu čekáte, tedy hlavně okamžité a pružné zrychlení, byť podle údajů o zrychlení z nuly na sto je jasné, že síla akcelerace vás nezatlačí do sedadel. Ale i tak je to dynamika na rodinný kombík velmi slušná. Vysokokapacitní baterie slibuje dojezd až 400 km na jedno nabití v kombinovaném režimu, v tom městském dokonce až 538 km. Tři různé úrovně rekuperačního brzdění zvyšují efektivitu a optimalizují dobíjení baterie během jízdy.
Normovaná spotřeba je 17,5 kWh/100 km, já jsem ve městě dosahoval v lednu hodnot mezi 19-20 kWh, na dálnici pak zhruba 22 kWh, což znamená, že kolem 300 kilometrů byste s MG5 měli dojet pohodlně kdykoli. Třífázové AC nabíjení MG5 poskytuje nabíjecí výkon až 11 kW. DC rychlonabíjení slibuje maximální nabíjecí výkon 87 kW. Baterie by se tak měla z 10 % na 80 % dobít za 35 minut.
Nízko položené těžiště
Jako u každého elektromobilu má i MG5 díky bateriím v podlaze nízko položené těžiště, auto se tedy v zatáčkách moc nenaklání, hezky se řídí, ale podvozek je zároveň naladěn i dost komfortně. Solidně tlumí všechny nerovnosti a zadní kola nemají tendenci odskakovat. Kombinace váhy a relativně malého výkonu má jen za následek tendenci vozidla lehce si zahrábnout při rozjezdu i na mírně vlhké vozovce. Elektronika ale zasahuje rychle.
MG5 vám nejspíš tep nezrychlí, fanoušky spalovacích motorů asi nepřesvědčí k přechodu na jiný druh pohonu, ale ti, co elektrickému motoru fandí, mají v MG5 praktickou a v Česku oblíbenou variantu kombi. Zůstane mu triumf prvního elektrického kombi uvedeného na český trh, ale blíží se další. Objednávat už je možné třeba elektrický kombík Peugeot 308 SW a očekává se otevření objednávek na technicky spřízněný Opel Astra ST. Ty nabídnou stejný výkon 115 kW, ale o něco větší kufr. MG5 jim ale hodil rukavici cenou.
Martin Šidlák
Technické údaje: MG5 Electric
Cena: 785 041 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 115 kW
Max. točivý moment: 280 Nm ot.
Maximální rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,3 s
Kombinovaná spotřeba: 17,5 kWh/100 km
Emise CO2: 0 g/km
Délka/šířka/výška: 4600 / 1818 / 1543 mm
Rozvor: 2659 mm
Zavazadlový prostor: 479 l
Provozní hmotnost: 1624 kg