Test Lexus RZ 450e: Krátce, ale intenzivně!⚡
Lexus RZ je první ryzí elektromobil značky. V některých věcech nabízí víc než ostatní, jedna se zkratkou OMG – a neznamená to Oh, my god – je dokonce naprosto unikátní. V jedné zásadní věci ale pokulhává. Test Lexus RZ 450e.
Toyota + Lexus = hybridy. To je obecně známá rovnice. Obě značky ale rozšiřují svoji nabídku i do světa elektromobility. A jejich první ryze elektrické vozy už se prodávají zákazníkům. Po technické stránce mají ještě třetího do party, Subaru. Lexus už v jednom autě elektrický pohon má, a tím je model UX. Ten má ale i verze se spalovacím motorem. Lexus RZ je tak první, který automobilka vyvinula jako výhradní elektromobil. Na stejné technice pak stojí i Toyota bz4X a Subaru Solterra. Elektrický Lexus by ale už z podstaty měl být nejlepší a nejluxusnější z nich.
A v mnoha ohledech se mu to daří. Design je tradičně u Lexusu velmi výrazný, možná až extravagantní. Dominantní čelní maska s vřetenovitým stylem je i tady hodně výrazná, ale právě díky elektrickému pohonu ne tolik, jako u jiných modelů značky. Absence spalovacího motoru umožnila udělat nižší kapotu a zmenšit otvory přívodu vzduchu.
Test Lexus RZ 450e: Špičkový interiér
Zboku je auto elegantní a dynamické. Dlouhý rozvor 2850 mm při celkové délce 4805 mm umožnil dát kola, která jsou standardně 18palcová, za příplatek 20palcová, až skoro do rohů karoserie. Technickou zajímavostí jsou tzv. kočičí uši nad pátými dveřmi. S podobným řešením přišel loni i Peugeot 408. Pod dvěma kryty na vrcholu pátých dveří se schovávají závěsy zadních dveří, aby mohly být umístěny co nejvíce směrem do zavazadlového prostoru, a cestující tak dostali maximum prostoru pro hlavu.
Co se Lexusu asi nejvíc povedlo, je interiér. Z něho nebudete chtít vystoupit. Takhle prostě vypadá luxus. Všechno je příjemné na dotek, ale zároveň robustní. Úložné prostory se otevírají jemně a plynule, skla v oknech se stahují skoro neslyšně, zkrátka tady si výrobce zákazníka opravdu hýčká. Naprosto perfektní jsou i sedačky.
Slova chvály musím pět i na volant a centrální dotykový displej o úhlopříčce 14 palců. Kde jsou ty časy, kdy jsem Lexus kritizoval za ovládání a grafiku infotainmentu. Teď už je to úplně jiná liga. Všechno je přehledné, logicky uspořádané a vymyšlené tak, aby to co nejméně odvádělo pozornost řidiče od řízení. Klimatizace má tak základní funkce ovládané fyzickými tlačítky, hlasitost autorádia jde také ovládat klasickým kolečkem nebo na volantu.
Digitální přístrojový štít je sice zdánlivě skromný, ale ukazuje základní údaje a hlavní důležité věci jsou promítány na head-up displeji přímo do zorného pole řidiče. Samozřejmostí je bezdrátové propojení telefonu pomocí Android Auto a Apple CarPlay a bezdrátové nabíječka. Snad jedinou nevýhodou interiéru je omezený výhled řidiče, a to jak vpředu do strany, tak dozadu. Panoramatická kamera se rozhodně vyplatí.
OMG není Oh, my God
V interiéru našeho auta chybí jedna světová novinka, která by na trh měla přijít v roce 2025. Je jí systém řízení zvaný OMG nebo-li „One Motion Grip“. Lexus RZ s ním bude prvním velkosériově vyráběným autem s volantem, který nemá žádnou mechanickou vazbu s koly. Chybí i tradiční sloupek řízení; namísto toho se využívá elektronické propojení mezi volantem a koly. Výhodou má být velmi strmé řízení bez nutnosti přehmatávání i menší otřesy přenášené ze silnice do volantu. Futuristické řešení podtrhuje i atypický volant v podobě motýlích křídel nebo kokpitu letadla. Ale na to si ještě počkáme.
Zavazadlový prostor nabídne 522 litrů, což je asi o 70 litrů víc, než dokáží poskytnout jeho sourozenci Toyota bz4X a Subaru Solterra. Zavazadelník má jednoduché tvary a dvojité dno, pod které se dají uložit nabíjecí kabely. Po sklopení opěradel zadních sedadel se maximální objem zvětší na 1451 litrů. Výška dolní hrany je 740 mm a páté dveře se ovládají elektricky. Chybí ale otvor na lyže nebo jiné delší předměty, opěradlo je sklopné pouze ve dvou částech v poměru 60:40.
Ačkoli RZ sdílí stejný pohon se zmíněnými dvěma sourozenci, model od Lexusu dostal jeho nejsilnější variantu. Dva elektromotory disponují celkovým maximálním výkonem 230 kW a točivým momentem 435 Nm. Na stovku tak auto zrychlí za opravdu sportovních 5,6 sekundy. Odezva po sešlápnutí plynového pedálu je okamžitá a pružné zrychlení i ve vyšších rychlostech skvělé. Vyšším výkonem disponuje elektromotor na přední nápravě, ale o bezpečnou distribuci síly se stará systém DIRECT4 pro elektronické řízení točivého momentu všech kol. Jízdní vlastnosti pak korunuje komfortní nastavení podvozku. Auto je stabilní, v zatáčkách se nenaklání a kabina je skvěle odhlučněná.
Dokonalost, která netrvá dlouho
Teď ovšem přichází jedno velké ALE. Lexus RZ používá lithium-iontovou baterii sestávající z 96 článků o celkové kapacitě 71,4 kWh, využitelných je 64 kWh. Papírově to má stačit na 395 km s 20palcovými a o 40 km víc s 18palcovými koly při průměrné spotřebě 18,7 kWh na 100 km. Vzhledem k tomu, že papírových hodnot dosáhne málokdo, v zimě jako při našem testu spotřeba roste a při pro baterii zdravém nabíjení v rozmezí od 10 do 80%, klesá reálný využitelný dojezd pod 300 kilometrů.
Lexus se snaží – standardem je 11kW palubní nabíječka, maximální výkon na rychlonabíječce je 150 kW. Tam slibuje nabití do 80% za zhruba 30 minut. V nabídce je i režim Range, kdy vozidlo snižuje spotřebu energie, omezuje výkon i rychlost a vypíná jednotku klimatizace. Je jasné, že fandové elektromobility budou správně tvrdit, že podle statistiky se většina jízd uskuteční pod hranici 50 kilometrů za den. Ale když si za nejméně 1 715 000 Kč kupuju velké SUV – právě do takové kategorie Lexus RZ řadí třeba společnost Euro NCAP – tak by byl pro mě tenhle dojezd prostě málo.
Martin Šidlák
Foto: Zdena Fryková, Sports Photos, Martin Šidlák
Technické údaje: Lexus RZ 450e
Cena: 1 417 355 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 230 kW
Max. točivý moment: 435 Nm ot.
Maximální rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,6 s
Kombinovaná spotřeba: 18,7 kWh/100 km
Emise CO2: 0 g/km
Délka/šířka/výška: 4805 / 1898 / 1635 mm
Rozvor: 2850 mm
Zavazadlový prostor: 522 l
Pohotovostní hmotnost: 2640 kg