Test Opel Crossland HIT: SUV pod 400 tisíc, bude to hit?
Test Opel Crossland HIT. Rozumný vnitřní prostor, relativně úsporný motor, jednoduchá výbava a cena pod 400 tisíc. Ne, tentokrát se nebavíme o Dacii, takové auto se aktuálně snaží nabídnout i Opel v podobě modelu Crossland HIT. Oproti běžné ceně je to o 70 tisíc méně? Na čem se šetřilo? Není to ošizené? A která jedna věc vám bude nejvíc chybět?
Kde jsou ty časy, kdy se fungl nové auto dalo koupit i za 169 900 Kč. Možné to bylo ještě v roce 2016 v podobě modelu Dacia Logan. Nová auta za posledních pár let zdražila opravdu hodně. Zatímco ještě před pár lety bylo i pod hranicí 200 tisíc korun na výběr několik modelů, dnes jich moc neseženete ani v kategorii do 300 tisíc. Pár značek vám nabídne auto pod 400 tisíc, ale také jich moc není. Jedním takovým autem, které se pod tuto hranici ale vejde jen těsně o pouhých 10 korun, chce oživit svoje prodeje i značka Opel. Malé SUV Opel Crossland dostalo akční model HIT.
Opel Crossland, ještě s dodatkovým písmenem X v názvu se prodává od roku 2017, kdy nahradil model Meriva. V rámci faceliftu v roce 2020 přišel nejen o písmeno X, ale dostal i novou čelní masku nazývanou Opel Vizor. Ta dává autu poměrně sympatický neagresivní, i když nijak výrazný vzhled. Dominantou čelní masky jsou LED světlomety s automatickým přepínáním mezi potkávacími a dálkovými světly, což je součást standardní výbavy HIT. Díky délce 4,2 metru jde na první pohled o kompaktní auto do města nebo pro pár, kterým se děti ještě nenarodily nebo se už naopak odstěhovaly.
Test Opel Crossland HIT: Bez posuvné zadní lavice
Ovšem možná i menší rodina by ocenila variabilitu vnitřního prostoru výchozího modelu, kde se díky zadní lavici posuvné o 15 centimetrů buď pohodlně usadí i dospělý, nebo naopak lze díky tomu zvětšit zavazadlový prostor ze 410 na 520 litrů. Ovšem to je příplatková výbava běžného Crosslandu, u verze HIT ji v autě ani v ceníku nenajdete. Zůstalo ale opěradlo zadní lavice dělené v poměru 60:40.
Sedadla jsou umístěna poměrně vysoko, což usnadňuje nastupování a dává celkem slušný rozhled. Na palubní desce jsou věk auta a úspory přece jen trochu znát, ale podobně jako u Dacie čekejte sice jednoduché, ale poctivě zpracované materiály a ergonomické ovládání všech základních funkcí, které lidé během jízdy nejvíc používají. Tak třeba přístrojový štít je klasicky analogový s prehistorickým fontem písma jak ze starých digitálek a klimatizace je jen manuální.
Ale informace si přečtete a klimatizace chladí i topí. Centrální obrazovka má 7palcový dotykový displej, který grafikou rovněž neohromí, ale díky možnosti propojení s telefony obou systémů si z ní můžete udělat svůj mobil, na jehož vzhled jste zvyklí. Což vzhledem k absenci vestavěné navigace nejspíš uděláte. Ovšem nejde to bezdrátově, ale pouze přes kabel.
Co ve výbavě nejvíc chybí?
Nechybí ani dostatek odkládacích prostor, chyběla mi jen loketní opěrka, za niž je nutné si připlatit. Systém start/stop lze deaktivovat jediným stiskem tlačítka, stejně jako systém udržování v jízdním pruhu. Ve výbavě dále nechybí kompletní elektrické ovládání oken i zrcátek, šest airbagů či asistent pro rozjezd do kopce. Ovšem jedna věc tady zásadně chybí, a to jsou parkovací senzory, aspoň ty vzadu. Za ně už si musíte připlatit 15 000 Kč, dostanete je v paketu s parkovací kamerou.
Crossland HIT má pod kapotou tříválec 1.2 o výkonu 81 kW neboli 110 koní. To není moc, ale pro pohodovou jízdu s autem vážícím jen 1254 kg to stačí. Na stovku se dostanete za 10,9 sekundy, a i když v dálničních rychlostech nebo i při těch nižších s plně naloženým autem nemůžete čekat ohromující pružné zrychlení, odměnou vám může být průměrná spotřeba do 6 litrů na 100 km, na dálnici kolem 7. Za necelých 400 tisíc korun k němu dostanete podle očekávání jen 6stupňový manuál.
Chvála jednoduchosti
S výkonem motoru korespondují i jízdní vlastnosti. Při klidné jízdě motor moc neuslyšíte, podvozek bude komfortní a během manévrování ve městě oceníte kompaktní rozměry vozu. Když to ale s rychlostí trochu přeženete, podvozek může na větších hrbolech odskočit, v zatáčce se naklonit a nepřeslechnete ani zvuk tříválce. Chování auta zůstává i tak bezpečné, jen to už zkrátka není taková pohoda.
Díky Opelu za to, že v podobě akčního modelu Crossland HIT uvedl na trh auto, které exceluje v poměru cena / užitná hodnota. Za necelých 400 tisíc korun je to ideální auto pro lidi, kteří ocení jednoduchost a praktičnost interiéru a nikam se moc neženou.
Martin Šidlák
Technické údaje: Opel Crossland HIT 1.2 Turbo 110 k
Cena: 330 570 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 81 kW / 5500 ot
Max. točivý moment: 205 Nm / 1750 ot.
Maximální rychlost: 187 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,9 s
Kombinovaná spotřeba: 5,8-6,1 l/100 km
Emise CO2: 132-137 g/km
Délka/šířka/výška: 4217 / 1976 / 1605 mm
Rozvor: 2604 mm
Zavazadlový prostor: 410 l
Pohotovostní hmotnost: 1254 kg