Test Subaru Crosstrek: Cestou necestou
Test Subaru Crosstrek. Dobrá zpráva pro všechny, co milují auta pro jejich jízdní vlastnosti na každém povrchu, a nehledají jen co nejlepší mobil na kolech. Poctivá auta ještě nevymřela. Důkazem je nová generace modelu Subaru XV, která v Evropě přijala celosvětové jméno Crosstrek.
V Evropě je Subaru XV nejprodávanějším modelem značky, v Česku se o první místo přetahuje s modelem Outback. I v nové generaci a pod jménem zůstal Crosstrek takový, jako vždycky byl. Není extra rychlý, nemusí se každému líbit, ale budou ho milovat lidé, vyznávající aktivní životní styl. Můžete do něj naložit psy, na střechu dát lyže nebo kola a bez obav se s ním vydat i mimo zpevněné cesty.
Už na první pohled je poznat, že tohle není nějaký úplně nový model, ale jasný pokračovatel modelu XV. Ti, co se o Subaru moc nezajímají, by mohli obě generace snad i zaměnit. Ale to není kritika, prostě Subaru pokračuje v tom, co se lidem líbilo. Na někoho by mohl vnější design působit možná zbytečně usedle, výhodou tohoto pojetí ale je, že nestárne. Hlavním dojmem z auta je robustnost. K tomu pomáhají nejen plastové lemy blatníků a další ochranné prvky podvozku, ale už na pohled viditelná vyšší světlá výška, konkrétně 220 mm.
Test Subaru Crosstrek: Nová centrální obrazovka
Na délku měří Crosstrek 4480 mm při rozvoru 2670 mm. Dovnitř se pohodlně naskládají průměrně vzrostlí lidé, zklamáním pro někoho může být velikost zavazadlového prostoru jen 314 litrů, když předchozí generace měla 340 litrů. Ani jedno nepatří ve svém segmentu na špičku. Po sklopení zadních sedadel se prostor zvětší na 1340 litrů. Ovšem tohle je naopak lepší hodnota než u druhé generace XV, kam se vešlo jen 1193 litrů. Kdo toho potřebuje převážet víc, bude muset použít střešní nosič. Na takové lidi myslí jeden praktický detail, totiž boční prahové lišty, které slouží jako taková stupátka přesně pro tento účel.
Zatímco volant zůstal prakticky stejný, změnilo se provedení středového tunelu a centrální dotyková obrazovka. Právě ta je největší změnou v interiéru. Narostla na výšku a její součástí už je i dotykové ovládání klimatizace. Minulá generace měla svůj vlastní panel fyzických ovladačů. Ale na rozdíl od mnoha jiných vozů se pro ovládání klimatizace není třeba složitě proklikávat v menu. 11,6palcová obrazovka je rozdělena do tří sekcí.
V té nejspodnější jsou pevně umístěna tlačítka právě pro klimatizaci. Nahoře je prostor pro informace palubního počítače nebo navigace a hlavní prostor mezi tím je klasická obrazovka infotainmentu. Tohle řešení je nejspíš v dnešní době jedním z nejpraktičtějších příkladů, kdy digitalizace nejde proti ergonomii. Ovšem software reaguje někdy trošku pomaleji a ani s grafiky se asi neposadíte na zadek. Ale Apple i Android jdou připojit bezdrátově a je po problému.
Revoluce v sedadlech
Za zmínku stojí i úprava sedadel. Kromě nového designu, který dává zádům lepší oporu a zabraňuje tomu, aby se kolísání vozidla přenášelo do pohybů hlavy, se změnila i konstrukce upevnění sedadel. Ta jsou teď upevněna přímo ke karoserii, což znamená vyšší tuhost montážního spoje a lepší tlumení vibrací. Výsledkem obojího je pohodlnější jízda.
Pro pohon je k dispozici jediný motor, a to dvoulitrový e-BOXER o výkonu 100 kW s podporou elektromotoru o výkonu 12,3 kW. Vše ovládá CVT převodovka Lineartronic. A jako tradičně u Subaru je součástí pohonné soustavy stálý pohon všech kol. Na běžných městských a okresních silnicích při klidné jízdě je Crosstrek typický crossover – pohodlný, předvídatelný, svižný a s dostatečně dynamický.
Ale sportovec to není. Při silnějším sešlápnutí plynového pedálu motor prudce vyletí do vyšších otáček, což je typické pro vozy s automatickou převodovkou CVT. Motor je pak hlučnější a na stovku se dostane až za 10,8 sekundy. Je však nutné si uvědomit, že ti, kteří se rozhodnou pro Crosstrek, pravděpodobně nebudou vyhledávat sportovní zážitky, ale spíše plynulou a pohodovou jízdu. Výhodou je pak i celkem slušná spotřeba do 8 litrů.
V terénu víc, než čekáte
Tichá voda břehy mele, říká staré české přísloví a dá se ideálně vztáhnout i na Subaru Crosstrek. Zvenku byste to do něj možná i přes jeho oplastování neřekli, ale v terénu toho zvládne mnohem víc, než čekáte. Je to hlavně díky stálému pohonu všech kol. Oproti minulé generaci XV se změnil poměr distribuce síly mezi přední a zadní nápravu z 50:50 na 60:40. Terénní režim X-Mode se nyní neaktivuje stiskem tlačítka, ale do rychlosti 35 km/h je zapnutý stále. A systém pro sjíždění svahů v něm funguje i na zpátečku. I na asfaltu funguje Crosstrek dobře, ale rozhodně se nemusíte bát sjet mimo zpevněnou cestu. Tam toho zvládne víc než všechny dnes módní malá SUV a crossovery.
Subaru si také velmi zakládá na bezpečnosti a neustále proto rozvíjí svůj sytém EyeSight, což jsou dvě kamery umístěné za čelním sklem, který monitoruje prostor před autem a spouští různé bezpečnostní elektronické systémy. Subaru z nej v Crosstreku udělalo Kyklopa, když mu přidalo třetí oko, neboli další centrální kameru, která skoro dvojnásobně rozšiřuje monitorovaný prostor. Díky tomu zvládá Crosstrek několik nových asistenční funkcí. Kromě předkolizního brzdění, které reaguje i na auto jedoucí zboku, je to i sledování chodců, vylepšený adaptivní tempomat nebo udržování auta v jízdním pruhu.
Kombinací robustního vzhledu, stálého pohonu všech kol a terénních schopností nemá Subaru Crosstrek ve své třídě na trhu konkurenci. Oproti minulé generaci XV zmizel z nabídky základní motor o objemu 1,6 litru a jedinou motorizací je dvoulitr, což základní cenu modelu posouvá o něco výš než v minulé generaci. Ta se totiž naposledy prodávala právě se slabším motorem od 695 000 Kč, s dvoulitrem pak od 855 000 Kč. Dnešní Crosstrek je pak v ceníku od 880 tisíc korun. Vzhledem k tomu, co všechno se změnilo, jde o opravdu mírné navýšení.
Martin Šidlák
Technické údaje: Subaru Crosstrek
Cena: 727 373 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 100 kW / 5600 ot
Max. točivý moment: 182 Nm / 4000 ot.
Maximální rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Kombinovaná spotřeba: 7,7 l/100 km
Emise CO2: 174 g/km
Délka/šířka/výška: 4 480 / 1 800 / 1 580 mm
Rozvor: 2670 mm
Zavazadlový prostor: 314 l
Provozní hmotnost: 1670 kg