Test Mercedes-Benz E 400 e 4Matic: Most přes minulost
Mercedes-Benz třídy E nese své jméno sice až od roku 1993, kdy došlo k přejmenování modelové linie 124, ale tradice vozů vyšší střední třídy je u značky Mercedes-Benz dlouhá už přes 75 let. Aktuální nová generace má být mostem mezi tradicí a budoucností. Tradici reprezentují třeba šestiválce pod kapotou, budoucnost zase umělá inteligence. Test Mercedes-Benz E 400 e 4Matic.
Mercedes-Benz byl v létě roku 2023 prvním z velké německé trojky, kdo zahájil prodej svého stěžejního modelu. Automobilka vsadila v mnoha věcech na evoluci toho, co fungovalo. Nová Třída E s délkou těsně pod 5 metrů (4949 milimetrů) má proporce klasického tříprostorového sedanu. Zachovává tradiční designové pojetí tohoto modelu, tedy krátký přední převis karoserie a dlouhou kapotu motoru, po které následuje prostor pro cestující, který je posunut výrazně dozadu.
V souladu s tradicí si stále může pořídit buď verzi s logem automobilky na přední masce nebo se stojící hvězdou na kraji kapoty. Ryze futuristický vzhled je vyhrazen pro elektromobily řady EQ. Novou generaci „éčka“ poznáte hlavně podle světel vpředu i vzadu a podle masky chladiče. Ve světlech i na masce se opakuje symbol třícípé hvězdy. Novinkou aktuální generace jsou také zapuštěné kliky dveří. Samotná světla Digital Light mají nejen funkci Matrix, aby neoslňovala protijedoucí řidiče, ale umějí taky promítat na silnici různé varovné piktogramy v zemích, kde je taková věc povolená.
Test Mercedes-Benz E: Stačí 370 litrů?
V interiéru je v některých směrech, konkrétně třeba v šířce loktů vzadu, skoro tolik místa jako ve třídě S. Rozvor narostl mezigeneračně o dva centimetry na 2961 milimetrů, díky čemuž se ještě o něco zvětšil prostor pro kolena a nohy cestujících. Narostl i objem zavazadlového prostoru, a to na 540 litrů. To je nejvíc ve třídě, o 20 litrů to překonává nové BMW 5. U námi testovaného plug-in hybridu je to ale už jen 370 litrů. Manažer tady notebook uveze, ale jako taxík, jak je vůz často používán zejména na západ od nás, se plug-in hybrid úplně nehodí.
Vysoce moderní a digitální je přístrojová deska. Odborníci by ji nazvali designově velmi čistou, otázkou je, jak se s ní sžijí běžní uživatelé. Sice má ještě samostatně oddělenou obrazovku přístrojového štítu, provedení není v jednom kuse jako třeba u zmíněné nové generace BMW 5, ale vše je zcela digitální. Centrální dotyková obrazovka je součástí skleněného povrchu palubní desky, překvapivou novinkou je ještě třetí samostatný displej před spolujezdcem.
Ten na něm může hrát hry, poslouchat Spotify, pořizovat si selfie fotky nebo vést konferenční hovor. Vidí ji ale jen spolujezdce, směrem od řidiče je jen černá plocha. Jde o příplatkovou výbavu, lze zvolit i klasický povrch palubní desky bez dodatečného displeje. Hrát hry a používat aplikace třetích stran jde u stojícího vozidla i na centrálním displeji.
Problémem takto kompletně digitálního ovládání je proklikat se nabídkou menu na dotykové obrazovce, aby řidič pokaždé nastavil, co potřebuje. Mercedes E mu to chce trochu ulehčit, a to pomocí tzv. rutin. Každý si tak může vytvořit svůj vlastní sled úkonů, které dělá pravidelně. Například v zimě po usednutí do auta nastavit teplotu na určený stupeň, zapnout vyhřívání sedadel atd. Mercedes pracuje i na využití umělé inteligence, aby se vůz naučil, jaké komfortní systémy používají cestující opakovaně a podle toho nastavil novou rutinu. Systém umí reagovat i na hlasové pokyny, a zvýšit vám teplotu, říct kolik je hodin, nebo i vtip.
Velký výběr motorů
Pod kapotou nechybí čtyřválcové a šestiválcové benzínové i dieselové motory, které doplňují plug-in hybridy. Jeden z nich jsme dostali k testu, označený je jako 400 e. Ten je nejvýkonnější 4válcovou motorizací v nabídce nové Třídy E. Systém kombinuje 2litrový benzinový motor s výkonem 185 kW (252 k) a elektromotor o výkonu 95 kW (129 k). Dohromady to je 280 kW (381 k) a 650 Nm točivého momentu. Dojezd na výhradně elektrický pohon je podle WLTP až 110 kilometrů, k dispozici je 11kW AC a za příplatek i 55kW DC palubní nabíječka, díky které dobijete baterii za zhruba půl hodiny.
Jakkoli obecně nejsem příznivcem plug-in hybridů z mnoha důvodů, pro lidi, kteří takový pohon chtějí, je ten v novém Mercedesu E doslova dokonalý. Autu totiž dodává dynamiku ve zrychlení na stovku za 5,3 s, maximální rychlost 250 km/h a spotřebu podle toho, jak často budete nabíjet. V městském provozu můžete ujet i těch sto kilometrů ryze na elektriku, díky velké baterii o kapacitě 19,5 kWh. Je jen na vás, jak moc se vám bude chtít dobíjet. S vybitou baterií ale bude muset motor táhnout 2,2 tuny, což se projeví na spotřebě, která se bude pohybovat kolem 8 litrů na delších cestách. Standardní diesel by to zvládnul každopádně za mnohem méně.
Ovšem přepínání mezi jednotlivými pohony, stejně jako rekuperace nebo chování automatické převodovky je naprosto precizní a řidiče to v ničem neruší. Ten si tak může užívat jízdu, která je jedním slovem parádní. Zejména s příplatkovým vzduchovým podvozkem, který je maximálně zaměřen na komfort. Spolu s řízením zadní nápravy vyjde na 81 tisíc korun, což je investice, která se určitě vyplatí. Nejen že auto zvládne všechny druhy nerovností, natáčení zadních kol zvýší jak jízdní stabilitu ve vyšších rychlostech, tak citelně zmenšuje poloměr otáčení při manévrech a parkování ve městě.
Nejlevnější „éčko“ stojí lehce nad 1,5 milionu korun, testovaný plug-in hybrid s pohonem všech kol pak 2 029 170 Kč. Jak je u prémiových vozů tradicí, s doplňkovou výbavou cena rychle vyskočí ještě výš, v našem konkrétním případě až na 2,7 milionu korun.
Martin Šidlák
Technické údaje: Mercedes-Benz E 400 e 4Matic
Cena: 1 677 000 Kč (bez DPH)
Maximální výkon soustavy: 180 kW
Max. točivý moment: 650 Nm
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,3 s
Kombinovaná spotřeba: 7,3-8,3 l/100 km
Emise CO2: 167-189 g/km
Délka/šířka/výška: 4949 / 2065 / 1468 mm
Rozvor: 2961 mm
Zavazadlový prostor: 370 l
Pohotovostní hmotnost: 2190 kg