Ceny ojetých firemních vozů se stabilizují
Situace na trhu s ojetými automobily se postupně zlepšuje, firmy ale prodávají automobily s čím dál větším počtem najetých kilometrů.
Podle společnosti Black Book Live po dlouhé době, kdy ekonomiku většiny zemí drtila hospodářská krize, tržní ceny ojetých vozů začínají pozvolna růst. Podniky proto v poslední době začínají více prodávat své ojeté firemní automobily.
Obecně již nějakou dobu platí, že provozovatelé autobazarů mají problém sehnat kvalitní 3 – 4 leté kvalitní ojetiny, za což opět může dřívější hospodářský propad.
Dalším faktorem, který ovlivňuje kvalitu a dostupnost ojetých vozů, je skutečnost, že společnosti si v důsledku hospodářské krize ponechaly svá firemní auta po delší dobu, jelikož na nákup nových neměly finanční prostředky, případně čekaly na příznivější dobu k těmto investicím. Na trh ojetin se tak dostávají vozy s větším počtem najetých kilometrů, tedy více opotřebené a v horším technickém stavu, než tomu bylo do propuknutí ekonomické krize.
Na druhé straně to vede ke zvyšování rozdílu tržních cen mezi kvalitními ojetinami a těmi vozy, které se podniky rozhodly prodat nyní, většinou kvůli tomu, že jsou již ve špatném stavu a čekají je nemalé investice. Cenu ojetin ovlivňuje také zvyšující se zájem o pronájem automobilů.
Zatímco ještě minulý rok byl největší zájem o mainstreamové vozy, nyní lze pozorovat rostoucí zájem o prémiové značky. Celkově to tedy ukazuje na zlepšující se ekonomickou situaci firem, které opět začínají více obměňovat vozy ve svých flotilách.
Pokud se podíváme na statistiky za minulý rok, lze vidět mírný růst cen ojetin s jednou výjimkou – ceny ojetých škodovek naopak v průměru klesly.
Tržní hodnota ojetých automobilů starších 3,5 let se nijak zvlášť neměnila, naopak vozy do tohoto stáří šly s cenou nahoru zhruba o 5%. Potvrzuje to tak dlouhodobý trend rostoucího zájmu o zachovalé mladší ojetiny v dobrém stavu, za něž jsou zákazníci ochotni si připlatit.
Ceny ojetých vozů značky Škoda táhnou dolů především jejich dieselové verze s vyšší pořizovací cenou oproti benzínovému motoru, které se ale na trhu ojetin prodávají prakticky za stejné peníze jako benzínové verze, konkrétně Superb si pohoršil o 7%, Fabia o 5%.