Orlen přechází od příštího roku na Natural E10. Co to znamená pro vaše auto?
Palivo E10 s vyšším podílem biosložky má snížit emise, většina aut s ním nebude mít problém, ale může zvýšit spotřebu.
Snaha o snižování emisí se promítá i do složení benzínu. Spolčenost ORLEN Unipetrol kvůli tomu přechází na výrobu automobilového benzínu BA95 v kvalitě E10. Odvolává se přitom na plnění emisních cílů vytýčených evropskou legislativou. Od 1. ledna 2024 proto začne distribuovat na českém trhu automobilový benzín Natural BA95 s označením E10. Ten obsahuje až 10 procent obnovitelného paliva vyráběného z hmoty či odpadu organického původu.
„Pro naše rafinérie nejde o významnou technologickou změnu, protože benzín v této kvalitě již řadu let dodáváme do Německa, Maďarska či na Slovensko. V roce 2021 jsme převedli do kvality E10 vysokooktanový benzín, který je v síti Orlen Benzina prodáván pod obchodním označením Verva 100. Základní benzínové palivo, které v síti ORLEN Benzina nese označení Efecta 95, začneme v kvalitě E10 distribuovat od počátku roku 2024,“ uvedl v tiskové zprávě Tomasz Wiatrak, generální ředitel skupiny ORLEN Unipetrol. Palivo E10 je směs, která je složena z klasického benzínu a až 10 % ethanolu, který však může být zastoupen i v podobě ethyl terc-butyletheru (ETBE). Tento ethanol je získáván z obnovitelných zdrojů.
E10: Pro většinu aut není problém
Pro většinu současných aut není vyšší podíl biosložky z technického hlediska problém. „Motory vozů KIA jsou na používání paliva E10 připraveny,“ uvedl Martin Kulhánek z českého zastoupení značky. „Z uživatelského pohledu nebude rozdíl při použití paliva E5, E10 či bez ethanolu vůbec. Není to nic nového, už téměř desítky let jsou tyto parametry neměnné.“ Palivo E10 tedy nezkracuje servisní intervaly, ani nevyžaduje víc oleje. Ale deset procent je maximální hranice, nad ni výrobce nedoporučuje jít. Taková paliva mohou způsobit problémy s pojízdností a poškození palivového systému, ovládacího systému motoru a systému regulace emisí.
Problém by byl ovšem u výrazně starších motorů s karburátorem, kde by mohlo docházet k opotřebení například pryžových částí. Benzín s vyšším obsahem biosložky má také o něco nižší výhřevnost, takže by teoreticky mohla o něco narůst spotřeba, ale ne tak, aby to řidič nějak výrazně poznal.
„Přítomnost biolihu v benzínu zvyšuje jeho oktanové číslo, na což výrobci při vývoji a výrobě efektivnějších motorů myslí. Biolíh díky svému vysokému výparnému teplu zároveň zlepšuje ochlazování spalovacího prostoru a plnění válců. Spotřeba paliva při přechodu z E5 na E10 se zvýší zhruba o jedno procento, což je naprosto zanedbatelná odchylka, vezmeme-li v úvahu vliv dalších faktorů, jako je styl jízdy či různá úroveň údržby vozidla,“ okomentovala to Lada Gadas z tiskového oddělení Orlen Unipetrol.
Obecně problémem benzínů s příměsí biosložky pak je, když auto dlouho stojí bez jízdy. Už po 2-3 měsících dochází k usazeninám, které by mohly poškodit motor. Benzín E10 lze tankovat téměř do všech benzínových automobilů vyrobených po roce 2005, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4. Detailní informace o konkrétním voze jsou k dispozici na stránce www.e10info.eu.
Jaký vliv bude mít vyšší obsah biosložky na cenu nelze v dnešní době rychlých cenových změn jednoznačně říct. Vlivů je příliš mnoho. „Ceny ani vývoj cen pohonných hmot v síti našich čerpacích stanic ORLEN Benzina nekomentujeme,“ dodává Lada Gadas.
Martin Šidlák, psáno pro Autosalon.tv