Test Citroën C4 X 1.5 BlueHDi 130: Sedan, coupé i crossover
Test Citroën C4 X. Opravdu velmi zvláštní mix automobilových kategorií vymyslel Citroën v podobě modelu C4 X. Vypadá totiž jako populární crossover ve stylu SUV coupé, ale co není na první pohled vidět – má karoserii typu sedan. Je to spíš výhoda nebo nevýhoda?
Model Citroën C4 se prodává už od roku 2020 a Citroën C4 X je jeho další karosářskou variantou. Design je celkem výrazný a na silnici si auto těžko spletete s nějakým jiným. Dramaticky tvarovaná světla vepředu i vzadu, vysoká linie oken, výrazné oplastování zboku i na pohled vyšší světlá výška působí velmi dynamicky.
Až po B sloupek jsou obě karosářské verze stejné, rozdíl najdeme vzadu. „Xko“ je delší o 24 centimetrů (konkrétně má na délku celkem 460 cm), ale stojí na stejném rozvoru 267 centimetrů. Má ovšem úplně jiný kufr. Ten je jednak větší, jednak jinak otevíraný. Otevírá se totiž jako sedan – tedy pouze plechová část bez zadního skla.
Test Citroën C4 X: Výhody a nevýhody kufru
Výhody a nevýhody tohoto řešení jsou tak zcela jasné. Plusem je zvětšení velikosti kufru z 380 na 510 litrů. Kufr má pravidelný tvar a díky tomu, že v zadní lavici je otvor na lyže plus opěradla celá jsou sklopná v poměru 2:1, můžou se uvnitř převážet i delší předměty. Ovšem nakládací hrana je poměrně vysoko a otvor kufru má proti liftbackům přece jen poměrně omezenou velikost.
Co šlo určitě vyřešit lépe, je to, že ramena víka zajíždějí nezakrytě do zavazadlového prostoru. Auto je nejspíš určeno hlavně pro trhy, kde jsou lidi na sedany zvyklí, plus celé výklopné páté dveře by v tomto tvaru karoserie byly asi poměrně těžké. Ale troufám si tvrdit, že pro českého zákazníka bude tohle nejspíš hlavní překážka při nákupu.
Uvnitř čekejte průměrný prostor pro cestující a solidně zpracovaný interiér. Dominují tady černé tvrdé plasty a v četných záhybech se budou asi dlouhodobě hromadit prach, ale na pohled to nevypadá vůbec špatně. Auto dostalo nový infotainment s centrálním 10“ dotykovým displejem s celkem slušnou reakcí. Je v něm skryta většina funkcí, ale to, co nejvíc používáte, třeba vypnutí systému start-stop, si můžete navolit jako oblíbenou funkci na fyzické tlačítko se symbolem auta dole pod obrazovkou. Klimatizace má rovněž svůj samostatný panel s fyzickými ovladači.
Několik pohonů na výběr
Pod kapotou je pestrá paleta pohonných jednotek – dvě výkonové verze benzínového tříválce, čtyřválcový diesel i ryze elektrický pohon. Slabší benzín má výkon 74 kW, silnější benzín a nafta 96 kW. Pouze základní benzínová motorizace se pojí s 6stupňovým manuálem, ostatní s automatem. Elektromotor nabídne výkon 100 nebo 115 kW a baterii o kapacitě 50 či 54 kWh, která slibuje dojezd kolem 360 kilometrů. Co je zajímavé – silnější benzínový motor, diesel i elektromobil nabídnou v podstatě stejnou hodnotu zrychlení na stovku za 9,5 sekundy.
My jsme otestovali dieselový motor 1.5 dCi o zmíněném maximálním výkonu 96 kW. Je to známý prověřený motor používaný v mnoha modelech koncernu Stellantis. Je spojen výhradně s 8stupňovým automatem Aisin a pohonem předních kol. Jejich spolupráci není co vytknout, nástup výkonu je plynulý, převodovka řadí plynule a nedrží zbytečně motor ve vysokých otáčkách ani ho nepodtáčí. Jen po nastartování je trochu hrubší, ale jinak je jeho projev kultivovaný. Nejvíc ho oceníte na dlouhých cestách mimo město, kde se vám odvděčí dlouhodobou spotřebou mezi 5 a 6 litry.
Podvozek je nastavený tak, aby byl hlavně komfortní. Už v základní výbavě se o to starají tlumiče pérování s progresivními hydraulickými dorazy. Auto tak vyniká komfortem, daní za to jsou trochu větší náklony karoserie v zatáčkách. Na opravdu velké nerovnosti sice auto občas trochu poskočí, celkově ale drží stopu solidně.
Tohle netradiční auto v Česku koupíte v základní výbavě a se slabším benzínovým motorem pod půl milionu, konkrétně v akci od 469 900 Kč. Testovaný diesel pak od 619 900 Kč v druhém stupni výbavy a elektromobil od 899 900 Kč. Zákazníky nebude určitě hledat snadno, hlavně kvůli „sedanovému“ kufru, ale pozornost na silnici určitě dokáže vzbudit, nabídne velkou porci pohodlí a s dieselem i nízkou spotřebu.
Martin Šidlák
Technické údaje: Citroën C4 X 1.5 BlueHDi 130
Cena: 512 314 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 96 kW / 3750 ot.
Max. točivý moment: 300 Nm / 1750 ot.
Maximální rychlost: 206 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
Kombinovaná spotřeba: 4,8 l/100 km
Emise CO2: 126 g/km
Délka/šířka/výška: 4600 / 1834 / 1525 mm
Rozvor: 2670 mm
Zavazadlový prostor: 510 l
Provozní hmotnost: 1395 kg