Test Citroën Berlingo Profi+: Berlingo žije!
Test Citroën Berlingo Profi+. Citroën Berlingo byl dlouhá léta základem prodejů vozů této značky na českém trhu. Letos v létě se model vrátil na trh s benzínovým nebo dieselovým motorem, konkrétně ve verzi N1 označení Profi+.
Osobní verze malé dodávky byla dlouhá léta skvělým víceúčelovým vozem pro osobní i firemní použití. Během dne mohla sloužit jako pracovní nástroj pro živnostníka, o víkendu mohla odvézt rodinu na výlet. Vešla se do ní spousta věcí a zároveň byla levnější než módní SUV. Právě proto bylo Berlingo dlouhodobě nejprodávanějším modelem značky Citroën po celém světě, Českou republiku nevyjímaje.
Aktuální generace je z roku 2018. Vzhledově se elegantním SUV jen těžko může rovnat, je to zkrátka velká krabice na kolech. Takové obvykle moc krásy nepoberou, protože mají být hlavně praktické. Citroën ale design neodfláknul. Snažil se zaujmout trochu divokým, ale výrazným pojetím čelní masky, povedené jsou i boční ochranné prvky Airbump, umístěné ve spodní části dveří. Ty nejenže chrání karoserii před oděrkami na parkovištích u nákupních center, ale dávají bočnímu vzhledu šmrncovní prvek, které jiné vozy nemají.
Test Citroën Berlingo: Plasty levné, ale nevržou
Jestliže zvenku se užitkový původ auta nedá tak úplně zamaskovat, interiér už je plně srovnatelný s jakýmkoli levnějším osobním vozem. Plasty jsou sice tvrdé, ale nevržou. Všude je spousta odkládacích ploch, spolujezdec má před sebou atypicky dokonce hned dvě schránky, protože jeho airbag se nastěhoval do stropu. Pozitivně hodnotím, že klimatizace má vlastní fyzická tlačítka, stejně jako ovládání hlasitosti rádia. Většina dalších funkcí je na centrální dotykové obrazovce, která je už ale poněkud zastaralá, jak grafikou, tak hlavně rychlostí reakce.
Citroën Berlingo se prodává ve dvou délkách označených jako M a XL. Verze XL je se 475 centimetry o 35 centimetrů delší než varianta M. Z toho 19 cm připadá na delší rozvor, zbytek zaujímá protáhlý zadní převis. Obě verze jsou pětimístné a logicky se liší objemem zavazadlového prostoru. Kratší nabídne pod platem 597 litrů podle metodiky VDA, delší 850 litrů. Maximální objem po sklopení zadních sedadel je 2126 až 2700 litrů.
I když jde o verzi N1, není tady žádná ocelová přepážka, jak by možná mnozí čekali. Ta je totiž importérem před dodáním zákazníkovi odstraněna. Samotná sedadla ve druhé řadě jsou ve všech směrech dimenzovaná na dospělé osoby, takže nedostatkem místa tady nikdo trpět nebude. Zadní lavici v nejvyšším stupni výbavy nahrazují tři samostatná sedadla. Ve verzi N1 dostalo Berlingo upravený podvozek, který umožňuje zvýšenou užitečnou hmotnost až na 819 kg. Zatížení střechy za jízdy je až 100 kg, což umožňuje například montáž autostanu.
Benzín i diesel
Pod kapotou může mít Berlingo benzínový tříválec o výkonu 81 kW nebo dieselový čtyřválec o výkonu 75 nebo 96 kW. My jsme testovali silnější diesel s 8stupňovým automatem. Taková kombinace už trochu leze do peněz, protože je možná jen v nejvyšší výbavě Shine. Všechny ostatní verze mají 6stupňový manuál. A zatímco nejlevněji koupíte Berlingo v akční ceně za 490 tisíc korun, tak naše varianta už vyjde na 712 000 Kč.
Kombinace 130 koní a 300 Nm je ale z hlediska jízdního hodnocení velmi dobrou volbou. Závodník to samozřejmě není, ale síly má relativně dost, s automatem si rozumí bezproblémově a navíc se odmění spotřebou mezi 6 až 7 litry nafty na 100 km. Motor je dobře odhlučněný, při vyšších dálničních rychlostech vás bude obtěžovat spíš aerodynamický hluk přece jen velké krabicovité karoserie. Podvozek solidně tlumí zejména drobné nerovnosti, nejistý není v zatáčkách ani při dlouhých dálničních přesunech, kdy je pouze znát větší citlivost na boční vítr.
Pokud se smíříte s trochu zastaralým infotaimentem, tak je Citroën Berlingo stále tím poctivým praktickým autem, které milovalo tolik zákazníků. Tolik prostoru za cenu od půl milionu korun vám žádné dnešní SUV nenabídne.
Martin Šidlák
Technické údaje: Citroën Berlingo M Profi+ 1,5 BlueHDi EAT8
Cena od: 567 769 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 96 kW/3750 ot.
Max. točivý moment: 300 Nm/1750 ot.
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: výrobce neuvádí
Kombinovaná spotřeba: 6,0 l/100 km
Emise CO2: 162 g/km
Délka/šířka/výška: 4403 / 1848 / 1844 mm
Rozvor: 2785 mm
Zavazadlový prostor 597 l
Provozní hmotnost: 1563 kg