Únava za volantem vs. nehody. Jak je to v praxi?
Studie provedená společností Virginia Tech Transportation ukazuje, že únava stojí za daleko větším počtem dopravních nehod, než se původně předpokládalo. Na základě předchozích průzkumů a simulací se odhadovalo, že únava je příčinou zhruba 2-3% dopravních nehod. Studie ale ukázala, že až 20% nehod zaviní unavení řidiči.
Největší riziko představují mladí motoristé ve věku 18 – 20 let. Doba, kdy chodí adolescenti spát, se posouvá do pozdějších hodin. Naproti tomu školní den začíná poměrně brzy ráno, což může vést k ospalosti. Starší řidiči mohou mít podobné problémy, když chodí spát pozdě večer a ráno vsávají brzy do práce, většinou se ale s únavou dokážou lépe vypořádat.
„Jednou za zajímavostí, které studie ukázala, je, že řidiči bourají v důsledku únavy daleko častěji ve dne než v noci. Sledovali jsme řidiče, jak se jim zavírají oči a uvolňují obličejové svaly – to jsou příznaky mikrospánku,“ řekl Charlie Klauer, vedoucí skupiny pro prevenci úrazů dospívajících v Centru pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Vědci vybrali vzorek řidičů do věku 25 let, který potom následně srovnávali s motoristy různého věku a také s motoristy, kteří za rok najedou velký počet kilometrů. Sledovali jejich chování za volantem prostřednictvím několika kamer umístěných ve vozidle tak, aby nebyly vidět a neovlivňovaly chování řidiče.
Bylo zaznamenáno více než 10 tisíc rizikových událostí, konkrétně 82 nehod, 761 situací, při kterých nedošlo k nehodě jen šťastnou náhodou, 8295 krizových situací, mezi něž patří například prudké brzdění nebo zbytečné zastavení provozu, a 1423 případů, kdy řidiči brzdili z neznámého důvodu. Příčinou 82 zaznamenaných nehod byla v 38 případech právě únava.
„Výsledky studie ukazují, že motoristé mají 4x větší šanci, že havarují nebo k havárii nedojde jen zázrakem, pokud usednou za volant unavení. Z toho vychází, že asi za 12% všech nehod mohou ospalí řidiči,“ řekl Tom Dingus, ředitel Virginia Tech Transportation.
V současné době probíhají další studie, jež se zaměřují na nejmladší motoristy ve věku od 16 do 18 let. Ty se snaží zjistit, jaký vliv má věk a zkušenosti řidiče na jeho výkon za volantem při určitých podmínkách, například při jízdě v noci.