Už na to přišli. Volkswagen chce vsadit na design
Po mnoho let, v podstatě od Dieselgate, jsme z Volkswagenu slyšeli v podstatě jen o elektromobilitě. Budoucnost bude elektrická, zrychlíme tlak na elektromobilitu, investujeme X miliard, do roku 2030 uvedeme desítky elektrických modelů… Teď je hlavní sdělení z koncernového večera před autosalonem IAA 2023 jiné: Koncern Volkswagen sází na výraznější zaměření na design.
Volkswagen byl vždycky v oblasti designu poměrně konzervativní a byla to jeho výhoda. Zákazníci kupovali něco, co důvěrně znají, a na co je spoleh. Po Dieselgate ale jako by šel design v koncernu úplně na vedlejší kolej a všechno se zaměřilo na elektromobilitu. Působili to dojmem, jako že VW chce za každou ceny zavést do výroby co nejvíc elektromobilů a trochu rezignoval na ergonomii, ale především na design. Příkladem může být třeba ID.3, které sklidilo kritiku především za vzhled interiéru, ale nenadchlo ani exteriérem.
A to by se teď mělo změnit. „Dobrý design je zásadním faktorem k tomu, abychom naše zákazníky nadchli. V oblastech exteriéru, interiéru i digitální prezentace. Koncern Volkswagen bude společností, v níž hybnou sílou bude design“, slibuje Oliver Blume, předseda představenstva koncernu.
„Každá značka musí mít svůj vlastní silný charakter,“ uvedl Blume na koncernovém večeru, který předcházel autosalonu IAA 2023. „Naše precizněji definované designové principy se zaměřují na vyšší kvalitu designu a výraznější odlišení značek. Designová strategie přitom sází na další vývoj etablovaných modelových řad, technologicky průkopnické elektromobily a produktové ikony koncernu Volkswagen.“
Designéři tak dostanou v každé značce větší slovo. Design značek byl doposud organizačně součástí technického vývoje. To sice zůstane, ale nyní budou šéfdesignéři všech značek vykonávat svou činnost ve větší součinnosti s příslušným předsedou představenstva. Prvním náznakem povedeného designu jsou dva aktuálně odhalené koncepty: Volkswagen ID. GTI Concept a Cupra Rebel.
Uvidíme, jak se to Volkswagenu povede a zda koncern nevsadí naopak jen na jednu kartu designu. Musí konkurovat i technikou a cenou.
Martin Šidlák