Test / Recenze Cupra Leon SportsTourer: Král Leonů
Test / Recenze Cupra Leon SportsTourer. Místo půllitru s pivem zvedáte najednou v noci láhev se sunarem a při nákupu auta už nezáleží tolik na zrychlení jako na velikosti zavazadlového prostoru? I tak se u mužů projevuje počínající otcovství. Ale naštěstí jde skloubit kariéry otce a řidiče. Řešením může být právě Cupra Leon SportsTourer.
Cupra, to se v České republice rovná především velmi úspěšný crossover Formentor. Druhým nejprodávanějším modelem je Leon. Ten je k dinike air max correlate wholesale wigs cheap wig mens nike air max 97 cheap nfl jersey nike air max 90 online custom hockey jerseys best online sex toy store cheap jerseys best jordan 4 adidas promo code adidas promo code cheap jordan shoes custom nfl jersey custom football jerseys pozici i ve variantě kombi, zvané SportsTourer. Rychlé kombíky byly vždy specialitou koncernu Volkswagen. Ať už to bylo třeba Audi RS6, Volkswagen Golf R nebo Škoda Octavia RS. A v téhle stopě pevně „jede“ i Cupra Leon SportsTourer.
Ale nejde jen o výkon, ale i o styl. Sportovního ducha nedodává autu vždycky jen hodnota zrychlení z nuly na sto, ale i vzhled nebo nastavení podvozku. Jak se taková věc dělá, co všem ukazuje právě Cupra Leon, která umí udělat dojem i s obyčejným benzínovým motorem 1.5 TSI 110 kW, který si můžete dopřát třeba i ve Fabii. Ale to není tak úplně náš případ. My máme těch kilowatt pod kapotou 140, což taky není na sportovní auto moc, ale jak si ukážeme dál, může to stačit.
Test Cupra Leon ST: Povedené detaily
Zatímco Formentor je designově naprosto svébytný model, Cupra Leon přece jen ve většině designových prvků vychází ze sériového Seatu Leon. Ale díky malým, ale povedeným detailům, dokázali designéři dát autu sportovní styl a eleganci. Trochu jiná je maska chladiče s logem automobilky v barvě mědi. Zboku jsou zase hodně vidět nápadné prahy a také speciální design kol. Vzadu zase udělá dojem světelná lišta táhnoucí se přes celé páté dveře a taky čtyři koncovky výfuku, co na tom, že nejsou funkční.
Decentní měděné doplňky najdete i v interiéru, kterému dominuje dvojice digitálních displejů, sportovní volant a sportovní sedadla. Všechno to vypadá kvalitně, hodnotně i přehledně. K ergonomii samotné bych ale pár výhrad měl. Pádla pod volantem jsou trochu moc vzdálená od věnce volantu, což mi nepřijde úplně praktické, stejně jako to, že klimatizaci a hlasitosti autorádia chybí samostatné fyzické ovladače. Přes centrální obrazovku se nastavují třeba i jízdní režimy a asistenti. Náběh systému po nastartování chvíli trvá, takže pokud chcete třeba zvolit jiný režim než výchozí Comfort a vypnout start/stop, musíte nějakou dobu čekat.
Otcovský pohled na věc uplatníte v kufru. Pro zavazadla je k dispozici solidních 620 litrů. Kufr má dvojité dno i prostor pro rezervu. Po sklopení zadních sedadel se objem zvětší na 1600 litrů. Praktické jsou odkládací kapsy po stranách, možnost sklápění opěradel i z prostoru pátých dveří nebo průvlak na lyže či jiné delší předměty.
190 koní stačí
Leon jako takový dosáhl svého sportovního vrcholu v roce 2017, kdy dostal od Volkswagenu pohon všech kol a benzínový motor o výkonu 300 koní. Teď sice stejnou porci dostanete ve vrcholné specifikaci VZ, ale jak už bylo řečeno, se základním motorem jich získáte jen polovinu. A někde mezi tím se pohybuje řada dalších motorizací – benzínových, dieselových i plug-in hybridních. V pár specifikacích dostanete i pohon všech kol. S většinou specifikací se pojí automatická převodovka DSG, několik verzí ale může mít i manuál, což není zdaleka v každé zemi pravidlem.
My jsme dostali do testu takový zlatý motorový střed, benzínový dvoulitr TSI o výkonu 140 kW nebo-li 190 koní, a se 7stupňovým automatem DSG. Maximálních 320 Nm točivého momentu je k dispozici od 1500 do 4100 otáček. Motor je tak solidně dynamický, o čemž svědčí hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy. Agregát má slušný zátah už od zmíněných 1500 otáček a energie mu vydrží hodně dlouho. Maximální rychlost má hodnotu 230 km/h.
Jasně, nejsou to parametry sportovního auta, ale poctivá dávka koní pro svižné předjíždění ano. Když ho naopak budete šetřit, odmění se vám skoro neslyšným zvukovým projevem v kabině a spotřebou mezi 6-7 litry. Jen měnit jízdní režimy mi přišlo skoro zbytečné, nezaznamenal jsem mezi nimi velký rozdíl, snad kromě umělého zvuku pouštěného přes reproduktory do kabiny, což bych si dokázal odpustit. Sportovnější zážitek si dopřejte spíš manuálním řazením převodových stupňů pod volantem než přepnutím do režimu Sport.
Příklon na sportovní stranu
Při vývoji auta museli konstruktéři stát před dilematem mezi sportovním duchem značky Cupra a komfortem rodinného kombíku. Přiklonili se trochu víc na sportovní stranu. Podvozek je tak tužší než u většiny kombíků této velikosti, takže třeba na dlažebních kostkách pocítíte trochu natřásání, ale míra komfortu je stále solidní. Na druhou stranu, když vzadu nebudou sedět děti, můžete si s autem v zatáčkách dovolit celkem dost, protože kola se drží silnice v maximální možné míře, auto neodskakuje a ochotně drží směr. Nedotáčivost pomáhá řešit elektronický systém přibrzďování vnitřního kola XDS.
A kolik za to? Nejlevnější Cupru Leon ST pořídíte za 829 900 Kč s motorem 1.5 TSI 110 kW. Pro srovnání – Seat Leon ST se stejným motorem vás bude stát od 724 900 Kč. Naše testovaná kombinace stojí od 939 900 Kč. To už samozřejmě není málo, ale celkově jde o zajímavé a povedené auto, které dobře vypadá a velmi dobře jezdí. Dokáže být univerzální a odvézt komfortně a slušnou spotřebou rodinu a zároveň neskrývá sportovního ducha.
Martin Šidlák
Technické údaje: Cupra Leon ST 140 kW DSG
Cena: 776 777 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 140 kW / 4200-6000 ot.
Max. točivý moment: 320 Nm / 1500 – 4100 ot.
Maximální rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,5 s
Kombinovaná spotřeba: 6,7-7,1 l/100 km
Emise CO2: 151-162 g/km
Délka/šířka/výška: 4657 / 1799 / 1437 mm
Rozvor: 2683 mm
Zavazadlový prostor: 620 l
Provozní hmotnost: 1515 kg