Test Mitsubishi ASX HEV: Nejvíc nenáviděné auto internetu
Test Mitsubishi ASX HEV. „Jak zabít Mitsubishi? Udělat z něj Renault.“ S názory tohoto typu se mezi fanoušky Mitsubishi na internetu doslova roztrhl pytel. Je to oprávněná kritika?
Test Mitsubishi ASX HEV. Že se pod více názvy prodávají technicky stejná auta, je v dnešní koncernové době naprosto běžné. Pod značkou Mitsubishi ASX se tak dnes tímto způsobem prodává jen mírně upravený Renault Captur. Mitsubishi s tím aspoň v Česku spustilo na internetu takovou smršť hejtů, že jsem to snad u žádného jiného auta neviděl. Fanoušci Mitsubishi považují takový krok za zradu a tvrdí, že „to už není Mitsubishi“. Podvedení se ale paradoxně cítí i majitelé Renaultu Captur – podle nich je Captur originál a ten má být jen jeden.
To jsou všechno ale jen pocity. Nic proti nim, každý má na ně právo, už proto, že auta se kupují i srdcem. Ale pokud k tomu přistoupíme bez emocí – jaké nové Mitsubishi ASX vlastně je? Řeknu rovnou, že kromě toho „ideologického“ zádrhelu mu toho není moc co vytknout. Captur není po Cliu druhým nejprodávanějším modelem Renaultu náhodou, ale proto, že se povedl.
Captur skoro se vším všudy
Férové je říct, že jestli třeba koncern Volkswagen má na stejné technice postaveno několik aut stejné velikosti, tak zvnějšku to poznat není. Mitsubishi ASX je ale dvojče Renaultu Captur skoro se vším všudy. Nejvíc je to poznat na přední masce, která doznala jen opravdu kosmetických změn v čele se změnou loga automobilky. To je možná věc, která zaryté fanoušky irituje nejvíc. Designový jazyk Renaultu je tady poznat hlavně na komplikovaných předních světlometech ve tvaru písmene C. Vzadu jsou rovněž renaultí céčkové světlomety. Trošku násilně je tady umístěn objektiv parkovací kamery, který je u Renaultu součástí loga, ale tady musel být umístěn nad nápisem Mitsubishi. Na některých dílech se ale celkem logicky neměnily ani nápisy, takže Renault najdete třeba na plynových vzpěrách v kufru.
Interiér je až na loga úplně shodný s Capturem, což ale není na závadu. Jak z hlediska kvality použitých materiálů, tak z hlediska ergonomie si není nač zásadně stěžovat. Palubní deska působí opravdu moderně. Přispívá k tomu samozřejmě hlavně centrální na výšku orientovaný „tablet“ o úhlopříčce 9,3 palce. Základní varianta se 7palcovým displejem takovou parádu asi neudělá.
I přes pokročilou míru digitalizace si interiér zachovává sympatickou ergonomii ovládání, když je zde k dispozici několik tlačítek pro přímou volbu mnoha funkcí, včetně klimatizace. Nechybí ani množství odkládacích ploch včetně dvou míst pro nápoje nebo nabíječky na telefon. Vpředu jsou také už ve standardu dva klasické USB vstupy pro nabíjení, další dva jsou v prostoru pro zadní sedadla, za což si třeba u nedávno testovaného Audi A6 musíte připlácet.
Test Mitsubishi ASX: Hlasové ovládání
Za zmínku stojí i hlasové ovládání. To nabízí už řada automobilek, ASX jde cestou zajímavého kompromisu. Systém rozumí jen přesně pokynům, které se týkají navigace, telefonu a hudebnímu přehrávači. Takže žádná regulace teploty nebo stahování okna jako u jiných výrobců. Ale na centrální obrazovce vám napovídá, jak máte svoje pokyny vyslovit. Nestalo se mi, že by systém vyslovenému příkazu nerozuměl, na druhou stranu ale je třeba říkat přesně to, co chce slyšet. Takže pokud chcete získat třeba trasu do vesnice Kostelní Lhota, nejde říct „naviguj do Kostelní Lhota centrum“, ale „Adresa – Kostelní Lhota – centrum města“. I když jde o vesnici.
Díky posuvné zadní lavici můžou cestující vzadu dostat rekordně místa na nohy. Právě v rozsahu 16 centimetrů posuvná zadní lavice zvyšuje praktičnost auta. U většiny variant má zavazadlový prostor základní objem 442 litrů, posunutím lavice ho lze zvětšit o dalších 114 litrů. Plug-in hybridní verze má v základu 265 litrů. My jsme testovali klasickou hybridní verzi, která je s velikostí někde mezi, konkrétně od 326 do 440 litrů. Kufr je na poměry své třídy nadprůměrně prostorný, jen mu chybí praktické detaily. Je tady třeba jen jediný malý plastový háček na tašku. Opěradlům zadních sedadel dělených v poměru 60:40 zase chybí průvlak na převážení delších předmětů.
Diesel ani pohon 4×4 nečekejte
Diesel ani pohon všech kol v ASX nenajdete. Stejně jako u většiny konkurentů si můžete volit mezi benzínovými motory a manuální či automatickou převodovkou. Nadprůměrný je ale rozsah nabídky benzínových pohonů. Kromě základního litrového tříválce je totiž k dispozici i mild-hybrid, full hybrid a dokonce dobíjecí plug-in hybrid. Zmíněný litrový tříválec má výkon 67 kW, mild-hybridní jednotka o objemu 1,3 litru 103 kW s manuální a 116 kW s automatickou převodovkou. Full hybrid pak slibuje výkon 105 kW a konečně plug-in hybrid 117 kW.
My jsme do testu dostali nikoli tu základní, ale rovnou plně hybridní variantu. ASX je první model Mitsubishi v Evropě, který takovým pohonem disponuje. Vyvinul ho Renault za pomoci několika patentů použitých ve Formuli 1. Otestovali jsme ho třeba v Renaultu Clio. Full-hybrid kombinuje atmosféricky plněnou benzínovou jednotku 1,6 litru se dvěma elektromotory a automatickou převodovkou. Ta má dva převody pro hlavní elektromotor a čtyři pro spalovací. Dohromady dosahuje soustava kombinovaného výkonu 105 kW. Maximální točivý moment spalovacího motoru je 148 Nm, elektromotoru až 205 Nm.
Systém startuje na elektřinu a snaží se na ni jezdit, jak to jen jde. Alespoň tedy při teplotách nad nulou. Neplatí to jen pro popojíždění po městě, pohonu svědčí třeba i kopcovitá krajina a okresní cesta. Z kopce se kus baterie dobije, do kopce se zase elektřina použije. Výsledná spotřeba je tak často nižší, než když auto jede po rovině konstantně devadesátkou. V průměru je to papírově 4,7 l/100 km, a jak jsme se přesvědčili, jezdit kolem pěti litrů není problém.
Komfortní, nikoli sportovní SUV
Rozjezd je plynulý, na rozdíl od některých jiných hybridů. Spalovací motor se při jízdě připojuje skoro neznatelně. Jen při prudkém sešlápnutí plynového pedálu nebo při stoupání do táhlého kopce je připojení benzinového motoru trochu zvukově nepříjemné. Ale podobný projev by měl i klasický tříválcový benzínový motor, jen by se hladina hluku zvyšovala postupně a ne skokově, jako u hybridu. Ne úplně ohromující je také zrychlení, na stovce je auto za 9,9 sekundy.
I s ohledem na hodnotu zrychlení je třeba vnímat ASX nikoli jako sportovní, ale jako komfortní SUV. A právě tak je podvozek nastavený. V rychle projeté zatáčce se sice trochu víc nakloní, ale stopu drží dobře. Na většině nerovností je optimálně komfortní a nic podstatného mu nejde vytknout. Snad jen to, že ASX není možné si pořídit s pohonem všech kol, jak bylo u Mitsubishi zvykem. Ale v téhle třídě je absence čtyřkolky už bohužel věc naprosto běžná. Díky světlé výšce 174 mm se ale řidiči nemusí bát ani jízdy po polní cestě.
Rozdíly budou
Musím říct, že rozladění fanoušků Mitsubishi tak trochu rozumím. Původní ASX bylo na trhu přes deset let s několika modernizacemi a šlo o opravdu povedené auto, které je ceněné i jako ojetina. Že v nové generaci bude mít technicky něco společného s jiným modelem by asi většina příznivců přežila. Že ale Mitsubishi jen vyměnilo logo, to asi celkem oprávněně vnímají tak, že si jich značka neváží. Auta se měla lišit víc a přínos Mitsubishi měl být markantnější a viditelnější.
K tomu ale celkem brzo dojde. Renault Captur totiž brzy čeká facelift a v rámci něho se od sebe obě auta víc vzdálí i designově. Pohonu všech kol se fandové sice nedočkají, ale jako malé SUV do města a na chalupu pro mladší bezdětné nebo naopak starší páry je tenhle dvojmodel opravdu povedený. Ideální velikost, moderní vzhled, solidní jízdní vlastnosti, nízká spotřeba a navíc standardní pětiletá záruka – tohle se opravdu povedlo. Co víc si přát? Samozřejmě jen vstřícnou cenu. Ta u ASX začíná na 489 950 Kč za základní tříválec. Námi testovaný hybrid pak koupíte od 649 950 Kč. Je to moc nebo málo? Dejte nám vědět.
Martin Šidlák, foto: Zdena Fryková, @SportsPhotosCZ
Technické údaje: Mitsubishi ASX HEV
Cena od: 537 149 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 105 kW
Max. točivý moment: 148 (spalovací motor) + 205 (elektromotor) + 50 (startér-generátor)
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Kombinovaná spotřeba: 4,7-4,8 l/100 km
Emise CO2: 107 – 108 g/km
Délka/šířka/výška: 4227 / 1567 / 1797 mm
Rozvor: 2639 mm
Zavazadlový prostor: 326-440 l
Provozní hmotnost: 1440 kg