Test Audi A6 Avant: Nadaný konstruktér a šílený účetní
Recenze, test Audi A6 Avant. V Audi se potkal velmi nadějný konstruktér nebo spíš tým konstruktérů a šílený účetní. Výsledkem je Audi A6. Technicky skvělé univerzální auto pro reprezentaci i rodinu, které loni právem vyhrálo cenu pro Flotilové auto roku. Ale jeho ceník je pro mě náročné čtení.
Recenze, test Audi A6 Avant. Audi A6 je na trhu sice už od roku 2018, ale vzhledově nestárne a vypadá pořád dobře. Téměř pětimetrovému autu dominují ostré křivky, dlouhá příď a výrazně skloněné zadní okno. Pěkná je i přední maska zvaná Single frame nebo zadní světlomety, spojené ozdobnou lištou. Nyní ho čeká malá modernizace.
Palubní deska je založena na systému tří digitálních displejů. Centrální dotykovou obrazovku doplňuje druhá spodní s ovládáním klimatizace a částečně navigace (dá se na ni prstem „čmárat“ zadávaná adresa). Jakkoli třeba ono psaní adresy funguje velmi dobře, tento systém nepovažuji úplně za šťastný. Sice všechny displeje fungují nadprůměrně dobře, jejich reakce je rychlá a přesná a díky tzv. haptické odezvě máte i opravdu dobrý přehled o tom, že jste opravdu stiskli, co chcete. Ale u jiných aut je vidět, že když už se klimatizace musí ovládat digitálně, tak k tomu není potřeba další samostatný displej, ale třeba jen vyhrazená spodní část centrální obrazovky.
Kvůli třetí obrazovce navíc na středovém tunelu chybí odkládací plochy. Kromě dvou otvorů pro nápoje je už mezi sedadly jen velmi mělká schránka pod loketní opěrkou. Sice máte k dispozici prostornou schránku před spolujezdcem a abnormálně hlubokou schránku vlevo vedle volantu, ale rozumné místo na odložení telefonu, peněženky a jiných drobností tady prostě chybí. Jinak celková ergonomie i kvalita provedení interiéru nemá zásadní chybu a kombinace hliníku, měkčených plastů a kůže vypadá skvěle. Výtky nemám ani k pohodlí sedadel a jejich nastavení. Vzhledem k délce auta a rozvoru 2924 mm mají dostatek prostoru i všichni cestující v kabině.
Test Audi A6 Avant: 565 litrů už v základu
V základním uspořádání má zavazadlový prostor šířku 1050 milimetrů a objem 565 litrů. Opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 40:20:40 a jejich sklopením se objem zvětší na 1680 litrů. Nevzniká sice úplná rovina, ale vzniklá plocha je bez schodu. Víko a kryt zavazadlového prostoru se otvírají elektricky již v sériové výbavě. Najdete zde i kolejnicový systém na upevnění až čtyř upevňovacích prvků pro zajištění předmětů. Nechybí ani síť nebo háčky na tašky.
Šestiválec už dnes ne všichni výrobci ve srovnatelných vozech nabízejí, Audi zatím ano. My testujeme nejslabší dieselový šestiválec označený jako 45 TDI o výkonu 180 kW neboli 245 koní. Oproti čtyřválci 40 TDI těží hlavně z výhody vyššího točivého momentu, jehož maximum je slušných 500 Nm. Kromě plug-in hybridu jsou všechny benzínové i naftové motory sériově vybaveny systémem mild-hybridního pohonu. 48V systém ukládá rekuperovanou elektrickou energii do samostatného lithium-iontového akumulátoru. Na elektřinu Audi A6 neujede v praxi ani metr, ale mild-hybrid snižuje celkovou spotřebu tím, že spalovacímu motoru pomáhá hlavně při rozjezdech. Auto umí také plachtit a s deaktivovaným motorem může jet setrvačností rychlostí mezi 55 a 160 km/h.
Královský dojezd
Další věcí přispívající k úspoře paliva, je systém pohonu všech kol quattro ultra. Na rozdíl od klasického stálého pohonu quattro, ve variantě ultra jsou standardně poháněna pouze přední kola. Ta zadní se připojují, jen když to je potřeba. Výsledkem toho všeho je na šestiválec nečekaně nízká spotřeba papírově 6,3 l/100 km, v praxi jsme se pohybovali někde mezi 7 a 8 litry, což díky 73litrové nádrži znamená opravdu královský dojezd.
Má to ale taky nějaký háček? Bohužel ano. Nastavení celého pohonného systému, který zahrnuje ještě 7stupňovou automatickou převodovku, trochu škrtí potenciál auta. Papírová hodnota zrychlení z nuly na sto za 6,4 sekundy vypadá skvěle, ale síla motoru se naplno projeví až někde nad hranicí 1500 otáček, kdy auto jede opravdu skvěle. Ale rozjezdy jsou poněkud zpomalené a převodovka si dává načas i při podřazování. Jako daň za ekologii se s tím asi musíme naučit žít. Ale překonejte rozjezd a pak vás čeká už plynulé zrychlování hraničící až s lehkým zatlačením do sedadla.
Skvělý komfort i na dvacítkách
Podvozek krásně filtruje všechny druhy nerovností včetně zpomalovacích prahů. A6 za to vděčí příplatkovému vzduchovému podvozku. I na dvacítkách se přes všechny nástrahy silnic přenesete bez ran a otřesů. Nejlépe se ale auto cítí na dálnici, je to opravdový dálniční křižník. Nejenže si udržuje solidní spotřebu, ale pohodlné sedačky v kombinaci s perfektním odhlučněním usnadňují polykání i dlouhých vzdáleností.
Náš vůz stojí s testovaným motorem v základu 1 818 900 Kč. Oproti hlavním konkurentům to je o něco méně, ale aby byl váš zážitek takový, jako jsem popsal v předchozím testu, musíte z kapsy vytáhnout další statisíce korun. Namátkou – šedý lak: 39 900 Kč, 20palcová kola: 66 400 Kč, adaptivní pneumatický podvozek: 60 300 Kč, středová loketní opěrka: 6 100 Kč, virtuální kokpit: 22 700 Kč a tak dále a tak dále. Cena testovaného auta se tak vyšplhala až na 2 580 400 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Audi A6 Avant Sport 45 TDI quattro
Cena od: 1 503 223 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 180 kW / 3500-4750 ot.
Max. točivý moment: 500 Nm / 1500-3250 ot.
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,4 s
Kombinovaná spotřeba: 6,3-7,1 l/100 km
Emise CO2: 166-185 g/km
Délka/šířka/výška: 4939 / 2110 / 1467 mm
Rozvor: 2924 mm
Zavazadlový prostor: 565 l
Pohotovostní hmotnost: 1965 kg