Test Kia Sportage 4×2 1,6 T-GDI: Co si opravdu kupujete
Recenze, test Kia Sportage 4×2 1,6 T-GDI. V testech se většinou ukazují ty nejsilnější a nejvíc vybavené verze daných modelů. My vám ale chceme aspoň občas ukázat i verze, které si opravdu kupujete. V případě modelu Kia Sportage je to právě tohle – výbava Exclusive, benzínový motor 1.6 T-GDI, manuální převodovka a pohon jen předních kol.
Výbavu Exklusive si v Česku pořídí 48% zákazníků modelu Sportage. Jde o druhou výbavu v pořadí po té základní a zahrnuje například dvouzónovou automatickou klimatizaci, komplet digitální palubní desku, velmi obsáhlý balík asistenčních systémů nebo přední i zadní parkovací senzory. Motor 1.6 T-GDI o výkonu 110 kW s manuálem si kupuje 37% zájemců o tento model. Zde je recenze a test modelu Kia Sportage.
Sportage jako taková je pro značku Kia velmi důležitý vůz. Vyrobeno bylo už 5 milionů exemplářů, z toho 830 tisíc se prodalo v Evropě. První generace z roku 1994 byla jedním z vůbec prvních modelů značky Kia, který se prodával v České republice. Aktuální pátá generace má verzi speciálně upravenou pro starý kontinent. Je o 15 centimetrů kratší než globální verze, aby se vešla do kategorie populárních městských SUV.
Revoluce, ne evoluce
Zatímco většina značek jde u svých modelů většinou spíš cestou evoluce vnějšího designu a jednotlivé generace se od sebe vzhledově dramaticky neliší, Kia šla u Sportage cestou revoluce. Každá generace je designově úplně jiná než ta předchozí. Ta aktuální dostala zejména velmi výrazný vzhled přední masky. Typický prvek „tygřího nosu“ uprostřed čelní masky doplňuje výrazná mřížka chladiče. Pozornost ale na sebe strhávají hlavně futuristická LED světla denního svícení ve tvaru bumerangu. Budí to emoce, a jak se říká – na tohle nejde nemít názor.
Praktickou změnou je návrat zadních směrových světel do hlavních světlometů. Předchozí generace je měla dole v nárazníku, kde je nikdo moc nečekal a ostatní účastníci silničního provozu si jich často nevšimli.
Sportage u Čechů boduje mimo jiné velkým kufrem. Jeho velikost se liší podle motorizace. Náš testovaný základní benzín nabídne nejvíc, a to 591 litrů. Ale velikost není vše, důležité jsou také další praktické věci, jako například opěradla zadních sedadel sklopná v poměru 40:20:40. Po jejich sklopení vzniká skoro rovná ložná plocha. Dá se to udělat i z prostoru pátých dveří. Pod podlahou jsou šikovné úložné prostory a nechybí ani 12V nabíječka.
Prostorná je i kabina, vpředu i vzadu se pohodlně usadí i vzrostlí cestující. Zadní lavice sice není posuvná, ale dá se aspoň regulovat sklon opěradel. Středový tunel není příliš masivní, takže spolu s velkým prostorem na kolena znamená, že vzadu se můžou srovnat i tři dospělí. Mají k dispozici i dva háčky na zadní straně předních sedadel a dva USB-C konektory pro nabíjení umístěné na atypickém místě zboku sedadel.
Jeden digitální, druhý digitální
Jen základní úroveň výbavy má víceméně tradiční přístrojovou desku s 8palcovou centrální obrazovkou. Vyšší úrovně výbavy včetně té naší pak vedle sebe staví plně digitální 12,3 palcový přístrojový štít a rovněž 12,3palcovou dotykovou středovou obrazovku s vysokým rozlišením. Nejenže to dobře vypadá, ale dobře to i funguje. Kia geniálně vyřešila dilema mezi snížením počtu fyzických tlačítek a ergonomií ovládání. Infotainment má digitální tlačítka pro přímé volby hlavních funkcí a klasický ovladač hlasitosti. Po stisknutí jednoho z tlačítek se panel pod obrazovkou změní v panel klimatizace. Jednoduché a funkční. Co se mi zdá naopak trochu nešikovné, je aktivace ruční brzdy vlevo vedle volantu.
Pokud platí, že možnost výběru zabíjí, bude k dealerům Kia vyrážet koroner každou chvíli. Nabídka pohonů totiž kromě klasického benzinového a naftového pohonu obsahuje i mild-hybrid, klasický hybrid a plug-in hybrid. Kromě toho existuje i varianta pohonu předních nebo všech kol a manuální či automatická převodovka.
Základ stačí
Základní motor ale není vůbec špatnou volbou, právě naopak. Je o 65 tisíc levnější než stejně výkonný mild-hybrid, který má kvůli baterii o 30 litrů menší zavazadlový prostor a je k dispozici pouze jako předokolka s automatem nebo manuál pohonem 4×4. Spotřeba našeho motoru je přitom jen zhruba o 3 desetiny litru vyšší, papírově 6,7-7 l/100 km. Mild-hybrid má také díky elektrické pomoci trošku plynulejší rozjezd, ale ani jednom případě nejde o dramatické rozdíly vzhledem k penězům, které ušetříte při nákupu.
Zrychlení z 0 na 100 za 10,3 s není ohromující, ale motor je s převodovkou dobře sladěný a zrychluje celkem pružně už hluboko pod hranicí 2000 otáček. Přitom do kabiny neproniká výrazný hluk. Se spotřebou se budete pohybovat někde kolem 7 litrů. Pod šest se se Sportage dostanete až s fullhybridem, který ale je o skoro 200 tisíc dražší.
Komfortem potěší
Kromě motoru je dobře odhlučněný i podvozek a jeho celkové naladění svědčí spíš rodinné než sportovní jízdě, což je spíš dobře. Komfortem nás nová Sportage rozhodně potěšila. Auto žehlí rozbité okresky na výbornou. Tuhá podvozková platforma v kombinaci se skvěle naladěnými tlumiči odvádí dokonalou práci. Naopak v zatáčkách je komfortní nastavení znát v tom, že se auto citelněji naklání, ale své stopy se drží dobře a řízení je přesné, takže máte jistotu, že pojedete opravdu tam, kam chcete. Zájemce o sportovní řezání zatáček ale odkážeme k jinému výrobci.
Kia Sportage je skvěle vyladěné auto ve všech směrech a nemá žádnou citelnou slabinu. Testovaná varianta potěší i cenou, která je aktuálně 709 980 Kč. V této variantě je Sportage čtvrtým cenově nejdostupnějším modelem ve svém segmentu. A k tomu nezapomeňte ani na už tradiční 7letou záruku.
Martin Šidlák
Technické údaje: Kia Sportage 1.6 T-GDI 4×2
Délka/šířka/výška: 4515 / 1865 / 1650 mm
Rozvor: 2680 mm
Zavazadlový prostor: 591 l
Maximální výkon: 110 kW / 5500 ot.
Max. točivý moment: 250 Nm / 1500 – 4000 ot.
Max. rychlost: 189 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 10,3 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,7-7 l / 100 km
Základní cena: 586 760 Kč (bez DPH)