Recenze, test SsangYong Korando manuál: 2x úspora
Recenze, test SsangYong Korando. Řada značek se v dnešní době méně nebo více potýká s poklesem zájmu zákazníků, pro která začínají být nová auta luxusem, který si nemohou dovolit. Pár značek má ale opačný problém – prodaly by i víc, než kolik od mateřské automobilky dostanou. Jednou z nich je SsangYong.
Na jeho Korando se v poslední době čekalo i déle než rok. Aktuálně se ale čekací doby zkrátily na 6-10 měsíců a snahou importéra je dostat se na 5-6. Čím to je, že ho tolik lidí chce? Tady je recenze a test SsangYong Korando.
Ten hlavní důvod si můžeme říct hned na začátku. Zjistíme ho při pohledu do ceníků. Je jím poměr ceny a hodnoty, kterou za svoje peníze dostanete. Zatímco třeba Kia Sportage startuje s cenou od 645 tisíc korun a Škoda Karoq od 665 000 korun, tak Korando najdete v ceníku o pěkných pár desítek tisíc levněji – od 570 tisíc korun. U čtyřkolky je tento rozdíl ještě vyšší. U Koranda ji pořídíte nejlevněji za zhruba 620 tisíc, u Sportage za 760 tisíc, u Karoqu za 865 tisíc.
SsangYong Korando si za svou historii prošlo bouřlivým designovým vývojem. První generace vypadala jako dvojče Jeepu Willys, ta dnešní čtvrtá už jako klasické SUV. Auto působí robustně, a zatímco design většiny aut jejich skutečnou velikost spíš maskuje, tady je to naopak. Opticky tomu přispívají nejen masivní lemy blatníků, ale třeba i takový detail, že kliky dveří nejsou ve stejné rovině. Jinak design jako takový je prostý nějakých experimentů, nebudící žádné výrazné emoce. Což je ale u auta, které má spíš sloužit než reprezentovat, spíš výhoda.
Recenze, test SsangYong Korando: 551 litrů v kufru
Korando u zákazníků boduje i vnitřní velikostí. Při délce 4450 mm má totiž nadprůměrný rozvor 2675 mm a tvůrci to dokázali využít jak ve velkém prostoru pro posádku, tak pro zavazadla. Objem kufru činí velmi slušných 551 litrů bez rezervního kola, bez něj je to 407 litrů. Platí to včetně prostoru pod dvojitou podlahou, pokud chcete tento objem využít celý, musíte tyhle dva díly podlahy nechat doma. V autě s nimi ale jde kreativně pracovat a rozdělovat tak prostor na menší části.
Na rozdíl třeba od nedávno testovaného MG HS, které také u zákazníků boduje cenou, má kufr Koranda i řadu praktických detailů, jako jsou úchytky na tašky nebo dobíjecí zásuvka. Jen nepravidelný tvar poněkud ubírá kufru na praktičnosti. Po sklopení opěradel zadních sedadel ovšem vzniká rovná plocha. Vadit by vám mohla snad jen o něco vyšší nakládací hrana.
Netypická obrazovka před řidičem
Úspory jsou trochu znát v kabině, všechny plasty jsou sice tvrdé, ale to je asi tak jediné, co by se zde dalo nazvat laciným. Před řidičem je 10,25palcový digitální přístrojový štít, který je ve druhém stupni výbavy za příplatek a ve dvou nejvyšších standardem. 8palcový středový dotykový displej je rovnou v základní výbavě včetně zadní parkovací kamery, za příplatek může být i 9palcový. Pozitivem jsou tlačítka pro přístup k základním nabídkám, stejně jako fyzické ovladače hlasitosti rádia a klimatizace.
U obrazovek se možná na chvíli zastavme. Obě umí česky a mají celkem povedenou grafiku. Té centrální bych vytknul na dnešní dobu pomalý start. Než se systém rozběhne, ujede člověk pěkných pár desítek metrů. Ovšem zajímavější je obrazovka před řidičem. Nastavuje se na ní totiž netypicky spousta funkcí, konkrétně třeba úroveň hlasitosti zvuků směrovek či parkovacích senzorů. A dá se tady taky zrcadlit navigační mapa z telefonu připojená před Android Auto nebo Apple Car Play, což je opravdový unikát.
Jediný motor v nabídce
Nabídka motorizací se bohužel omezuje na jediný motor, a to benzínový 1.5 T-GDI. Jinou alternativu momentálně výrobce nenabízí. Na rozdíl od většiny konkurentů ale dává Korando možnost volby nejen mezi manuální a automatickou převodovkou, ale i mezi pohonem pouze předních nebo všech kol. My jsme dostali k testu manuál kombinovaný s pohonem všech kol. Za automat se připlácí necelých 43 tisíc korun.
Motor nabídne maximální točivý moment 280 Nm v tom ideálním rozsahu otáček od 1500 až do 4000, takže ho máte k dispozici po většinu jízdního času. Jeho zátah je plynulý a subjektivně bychom mu ve městě hádali i vyšší výkon než je jeho skutečných 120 kW. Na dálnici se ale ukáže, že je to spíš pohodář než sportovec. Šestistupňový manuál není z nejpřesnějších, ale jeho nespornou výhodou je že kromě vstupní ceny s ním ušetříte i za palivo. Spotřeba je s ním totiž papírově o půl litru nižší než s automatem. Pořád je to ale kolem osmi litrů, což je přece jen trochu moc. Cestující ale ocení perfektní odhlučnění kabiny od motoru i podvozku.
Komfortní koncert
Podvozek je naladěn ryze na komfortní notu. Přední zavěšení MacPherson a zadní víceprvková náprava se dokážou srovnat se všemi druhy nerovností, ať už jde o vymleté okresní cesty nebo městské zpomalovací prahy či přejezdy kolejí. Ale stejně jako motor není ani podvozek přítelem sportovnější jízdy, v rychle projeté zatáčce se auto citelně nakloní. S pohonem všech kol se na druhou stranu nemusíte bát ani sněhu nebo lehčího terénu.
SsangYong Korando si mě dokázalo získat, a to hlavně tím, co všechno za svou cenu nabízí. Je levné, ale nikoli odbyté. Má velký kufr i velký vnitřní prostor. Solidně zpracovaný interiér s řadou praktických ovládacích funkcí. Nadstandardní výbavu třeba v akčním paketu Style+. A v neposlední řadě je i bezpečné, protože získalo pět hvězdiček v testech Euro NCAP jako první z modelů Ssangyong.
Martin Šidlák
Technické údaje: SsangYong Korando 1.5 T-GDI
Cena od 470 992 Kč (bez DPH)
Maximální výkon 120 kW / 5000-5500 ot.
Max. točivý moment 280 Nm / 1500 – 4000 ot.
Maximální rychlost 191 km/h
Zrychlení 0-100 km/h výrobce neuvádí
Kombinovaná spotřeba 7,65 l/100 km
Emise CO2 175 g/km
Délka/šířka/výška 4450 / 1870 / 1620 mm
Rozvor 2675 mm
Zavazadlový prostor 551 l
Provozní hmotnost 1405 kg