12 způsobů jak efektivně prodat firemní vozidla
Prodáváte-li svá vlastní firemní auta, je dobré usilovat o co nejlepší cenu v co nejkratším čase. Níže vám nabízíme ty nejlepší tipy pro rychlý a úspěšný prodej.
1. Vyhrává ten nejrychlejší
Předvídavé je provést základní kontrolu technického stavu vozu ještě před vypršením leasingové smlouvy. Majitel může například zběžně zkontrolovat rozsah škod na voze, počty klíčů nebo veškerou dokumentaci k vozu včetně technického průkazu vozidla. Pár týdnů k dobru pomůže provozovateli vozového parku získat případnou finanční náhradu za nutné opravy od řidiče vozidla a zajistit veškeré další úpravy na automobilu v předstihu před jeho následným prodejem.
2. Míra poškození, to je oč tu běží
Tradičně ovlivňuje nákupní chování a výběr zboží současný stav trhu, kdy kupující obvykle neinvestují do modelů s viditelným poškozením, pokud si nejsou stoprocentně jisti, že se jim taková investice vyplatí. Ovšem hospodářská recese ovlivnila situaci na trhu do té míry, že se kvalitní vozy staly nedostatkovým zbožím (firmy si je ponechávají na delší dobu) a tak se prodávají také vozidla nižší kvality, s tím, že jejich noví majitelé poté investují čas a peníze do dalších oprav.
3. Likvidujte (citlivá) data
Technologické vymoženosti jako satelitní navigace, příslušenství pro mobilní telefony nebo zábavní systémy do aut znamenají, že se do paměti vozidla ukládá čím dál více citlivých údajů o řidiči, ať už jsou to telefonní seznamy nebo adresáře. Majitelé vozových parků by měli zajistit, aby ve všech smlouvách či dohodách nechyběla zmínka o způsobu zacházení s těmito citlivými údaji a o povinnosti řidičů tato data odstraňovat.
4. Zkompletujte sady klíčů a veškerou dokumentaci vozu
Výroba nových klíčů od vozu může majitele přijít na pořádné peníze v řádech tisíců korun, takže je v jejich nejlepším zájmu zajistit, aby každé vozidlo opouštělo vozový park s takovým počtem klíčů, s jakým do něj přijelo.
5. Opravit či nechat být?
Je to jednoduché – pokud se oprava vyplatí, tzn. přinese větší zisk z prodeje, pak to nejsou vyhozené peníze, ani ztráta času.
6. Zaměstnanec = nejlepší zákazník
Tato forma prodeje firemních vozidel může ušetřit značné množství peněz i času strávených jejich prodejem v komisi, popř. v aukcích. I tak je ale třeba jednat obezřetně a porovnat všechny způsoby prodeje. Pokud se rozhodnete prodávat firemní vozidla zaměstnancům, informujte je o této možnosti už při předání nového vozu. Budou se k němu jistě chovat lépe, což se projeví na provozních nákladech.
7. Minimalizujte přirozené opotřebení vozidla
Ve většině případů jsou vozidla z firemních flotil v dobré kondici. Nicméně výskyt některých kosmetických vad, které vznikají běžným opotřebením vozu (úlomky, odřeniny a oděrky) lze minimalizovat pravidelnou údržbou a servisem. Zejména před jejich prodejem se tyto vady vyplatí opravit, protože cena za opravu bude nižší, než pokles prodejní ceny z důvodu tohoto poškození.
8. Prodávejte na síti
Mnoho prodejců ojetých vozů nabízí své automobily přes internet, nicméně tento způsob prodeje funguje pouze pro některé vozové parky a jen některé druhy vozidel. Autobazary zajistí, že se vozy dostanou k potencionálním kupcům co nejrychleji, což je klíčové, neboť čas jsou v tomto případě opravdu peníze – každý den navíc představuje pro majitele flotily další náklady a pokles hodnoty vozu. Kromě umístění vozidla ve svém areálu, již některé autobazary nabízí sadu nástrojů a rad pro efektivní prodej ojetých vozů včetně online prodeje nebo specializovaných prodejních programů cílených na konkrétní skupiny potencionálních kupců.
9. Sledujte vývoj/stav trhu
Průměrný věk prodávaných ojetých firemních vozů se neustále zvyšuje, stejně jako množství najetých kilometrů. Nicméně díky současnému nedostatku kvalitních automobilů, jdou i přes to ceny ojetin z vozových parků nahoru a zároveň tyto vozy nezůstávají v nabídce příliš dlouho. Na trhu s ojetými automobily lze vysledovat určité sezónní trendy a může se tedy hodně vyplatit tyto trendy následovat a do prodeje fleetových vozidel se pouštět v ten pravý čas.
10. Dvakrát měř a jednou řež
Výběr modelů aut při pořizování vozového parku předurčí také jejich prodejní cenu. Je zřejmé, že ve stanovování zůstatkové hodnoty vozidla hrají klíčovou roli legislativa upravující vliv vozidel na životní prostředí, spotřeba automobilu a atraktivita vozu pro daný trh. Na tyto okolnosti je dobré myslet už při výběru a nákupu firemních vozidel.
11. Následujte poptávku
Není příliš moudré umístit své vozy do jakéhokoli nejbližšího autobazaru bez rozmyslu. Přesunutí vozu na vhodnější pobočku nebo prodej pomocí kanálu, který reflektuje poptávku, může významně zvýšit prodejní hodnotu vozidla.
12. Poškozený vůz? Ať platí ten, kdo řídil
Pokud používáte ve firmě vozy na operativní leasing, o prodej se po ukončení smlouvy postará sama leasingová společnost. Pokud ale vůz před předáním leasingové společnosti alespoň částečně nepřipravíte (základní údržba, oprava kosmetických vad, atd…), počítejte s tzv. vícenáklady, které vám budou ze strany leasingové společnosti vyfakturovány. Je tedy dobré, domluvit se se zaměstnanci užívající firemní vozy, na případné spoluúčasti při jimi zaviněné škodě.