ROZHOVOR: Máme zákazníka, který koupil najednou tři vozy Porsche
Pokud by se dalo veřejně nahlédnout do statistik prodejů rozlišujících soukromé a firemní nákupy vozidel, našli bychom nejvyšší procento těch firemních u luxusních značek. Je to logické, taková auta slouží velmi často jako služební, nebo se kupují na IČO.
Je běžná praxe, aby luxusní značka měla fleetového manažera?
Naše společnost, která je největším prodejcem nových vozů v ČR, prodává nejen vozy značky Porsche, jejichž je výhradním dovozcem do ČR, ale také vozy značek Audi, VW, Škoda a nyní nově i Bentley. Na českém trhu působíme již 20 let. Pozice fleet managera je v Porsche Inter Auto již řadu let. Tato pozice patří mezi klíčové a je velmi důležitá pro přímý kontakt s korporátními klienty. Fleetový prodej je pro naši společnost stejně důležitý, jako prodej soukromým klientům. Našim firemním klientům stejně jako soukromým poskytujeme především kompletní servis, který je dnes již běžným standardem. Kromě prodeje poskytujeme financování, pojištění, servis i následné vykoupení vozu.
Dá se říci, jaký je podíl firemních a soukromých prodejů u značky Porsche v ČR?
Korporátní klienti tvoří přibližně 60 % z celkových prodejů, které činí více než 220 vozů. Firmy nejčastěji objednávají pro TOP management luxusní limuzíny Panamera.
U firemních prodejů převažují prodeje na firmu z daňových důvodů, nebo je velká část prodejů na firmy s velkým vozovým parkem, které pro nejvyšší management nakupují vozy Porsche?
V korporátním prodeji za všechny koncernové značky obsluhujeme klienty, kteří mají ve své flotile např. 5, ale i více než 500 vozů. U velkých firem se stává, že pro TOP management objednají vůz Porsche Cayenne, Panamera, výjimečně 911.
Jak se liší práce fleetového manažera u luxusní značky od podobné pozici v jiných automobilkách? Asi není vaším úkolem sledovat velké vypsané tendry na flotilové parky, ale musíte vyhledávat individuální nákupy.
Fleetový manager speciálně pro značku Porsche není určen. Náš fleet manager je zodpovědný za všechny koncernové značky, který do flotil firem prodává i vozy značky Porsche.
Jaký největší firemní obchod Porsche v ČR v posledních několika letech uskutečnilo?
Za poslední rok byla naším největším korporátním klientem firma, která najednou odebrala tři vozy Porsche.
Liší se nějak priority firemních nákupů od těch soukromých? Je znatelně jiný zájem o jiné modely a podobně?
Firemní a soukromé nákupy jsou určitě odlišné. Většina společností má nařízenou carpolice, která určuje například značku a barvu vozu, limituje cenu dle dané pozice apod. Soukromý zákazník svůj vůz individualizuje. Klienti, kteří pořizují luxusní vozy, si často objednávají nadstandardní výbavu, do které jsou ochotni investovat až 30 000 Eur.
O jaké modely je největší zájem v České republice? Mění se nějak zájmy zákazníků v poslední době? Je zájem spíš o méně, nebo více vybavené vozy?
Co se týká oblíbenosti jednotlivých modelů, tak hlavním trendem u značky Porsche je zájem o SUV modely Cayenne, následně o gran tourismo Panamera a samozřejmě o legendární model 911, jehož popularita nikdy neklesá. A to jak u korporátních, tak i u soukromých zákazníků. Čeští zákazníci se všeobecně velice zajímají o veškeré novinky a jsou velmi dobře informováni o motorizacích i technických parametrech.
Kdy jste do firmy nastoupil vy a kde jste působil předtím?
Na pozici generálního ředitele společnosti Porsche Inter Auto CZ působím od začátku toho roku. V Porsche Holding jsem začínal již v roce 1994 a působil jsem zde na různých managerských pozicích. Naposledy jsem devět let zastával pozici jednatele pobočky Porsche Wien-Hietzig.