Němci dotují elektroauta, tak pak jezdí v zahraničí
Dotace na elektromobily mají i odvrácenou stranu. Takovou poznali aktuálně naši západní sousedé. Každá třetí státem zadotovaná Tesla totiž jezdí v zahraničí.
Německý stát utrácí stovky milionů eur ročně na dotace na elektromobily. Nákup takového vozu je státem dotován částkou až 9 000 eur. To významnou měrou přispělo k tomu, že podle statistik jezdí v této zemi již více než milion elektromobilů.
Jenže studie Centra automobilového managementu“ (CAM) v Bergisch Gladbachu tvrdí, že zhruba 16 % všech elektroaut registrovaných v Německu bude již za několik měsíců jezdit v zahraničí. Pro poskytnutí dotace je totiž nutné držet auto po dobu pouze šesti měsíců. Po uplynutí této doby může být prodáno do zahraničí.
Dotace na elektromobily někomu vydělává
CAM dochází k závěru, že přesně tohle se děje v případě poměrně velkého počtu aut. Například v loňském roce bylo v Německu nově zaregistrováno přes 470 000 elektromobilů – dnes jich ale v Německu zůstalo jen přibližně 394 000. Zbytek je na silnicích v zahraničí. Lidé takové auto prodají někde mezi dotovanou a nedotovanou cenou a slušně přitom vydělají. Po půl roce si koupí zase nové auto. Tato praxe se týká především prémiových aut. Podle studie se téměř každá třetí Tesla prodává do zahraničí. Vysoká čísla jsou také u značek Audi, BMW a Mercedes.
CAM odhaduje, že v loňském roce takto přišli němečtí daňové poplatníci nejméně o 380 milionů eur. Stát i kvůli tomu změnil pravidla pro poskytování dotací. Pro rok 2023 je dotační bonus už jen maximálně 6 750 eur a minimální doba držení vozu 12 měsíců.
Martin Šidlák, psáno pro Autosalon.tv