TEST: Fiat Panda 1.3 Multijet- Za málo peněz…
…hodně muziky. Nová generace Fiatu Panda vstoupila na český trh díky akční nabídce s cenovkou 159 900 Kč bez DPH. Chudou výbavu při této ceně bohatě vyváží vysoká užitná hodnota.
Fiat Panda je bestseller a nic na tom nehodlá měnit ani třetí generace tohoto prcka. Nová panda i nadále spoléhá na osvědčenou platformu sdílenou s Fiatem 500 a vychází ze všech povedených momentů svého předchůdce. Stále je to to jednoduché a snadno ovladatelné auto, které se snaží na poměry třídy nabídnout co největší vnitřní prostor a to nejjednodušší ovládání.
Á la Felicia
Jestliže se s příchodem Škody Felicia v ne zase tak dávných dobách vedly fundované řeči o tom, že je to jen Favorit se zaoblenými hranami, tak naprosto stejný osud potkal v mých očích novou generaci Fiatu Panda. Zatímco předchozí generace sázela na své hranaté a krychlovité zpracování, nová panda promlouvá při stejné stavbě zakulacenými liniemi. Obliny jsou patrné ze všech stran i úhlů a celkově působí nová panda velmi pohledně. Mezigenerační nárůst je výraznější pouze u délky, která nyní činí 3653 mm. Šířka nabízí 1643 a výška 1551 mm. Mírně povyrostl i objem zavazadlového prostoru, který v současné verzi nabídne na poměry třídy velmi solidních 225 litrů, což je hodnota o 10 l větší, než u předchůdce.
Čtverec kam se podíváš
Uspořádání interiéru je shodné jako u předchůdce. Kdo měl v minulosti někdy čest se svézt v druhé generaci, bude se v nové pandě cítit jako doma. Byť jedna velká, především designová změna tu je. Kam se člověk v interiéru podívá, narazí na motiv čtverce. Ať už jde o hlavici řadicí páky, ovladače rádia a klimatizace, ztvárnění přístrojů palubních přístrojů, reproduktory či střed volantu. Marketingové oddělení Fiatu dokonce zavedlo v souvislosti s tímto ztvárněním v život nové slovo „čverokolec“. Výsledný estetický dojem se zdráhám hodnotit, faktem ale je, že toto ztvárnění určitě zaujme.
Samotné usazení za volant poté prozradí tradiční vzpřímenou pozici, která společně s velkou prosklenou plochou nabídne výborný výhled z vozu a dokonalý přehled o karoserii vozidla. Místa je na předních sedadlech i na poměry třídy tak akorát, vzadu už to na dlouhé cestování v pěti určitě není. Znovu je zde k nalezení hodně vzpřímená poloha, méně místa na kolena i hlavu a krátké sedáky. Alespoň, že ten zavazadlový prostor má co do objemu a využitelnosti co nabídnout.
Dvouválce a nafta
Motorová paleta nové pandy je bezesporu hodně zajímavá. Nabízí základní benzinovou dvanáctistovku a dvě verze benzinového dvouválce TwinAir s výkonem 65 či 85 koní. Jako bonus zde nalezneme i vznětovou jednotku 1.3 MultiJet, která se ale pojí výhradně s lepší výbavou Easy a její základní cena je logicky o něco vyšší. I když si ji český importér cení shodně jako silnější verzi dvouválce, konkrétně na 231 920 Kč bez DPH.
Právě vznětová jednotka zavítala i do našeho testu a vysloužila si řadu pochval. Panda je s tímto motorem velmi hbitá a při šetrné jízdě s ní lze dosahovat až snové spotřeby. Jezdit za 4,5 l/100 km není žádný velký problém a ani ve městě si tento motor neřekne o moc víc. S přibývajícími otáčkami navíc motor poskytuje velmi příjemný zátah a trpět nebudete ani při dálniční stotřicítce, kdy motor točí při zařazeném pátém převodovém stupni 2800 otáček za minutu.
Dobré úrovně navíc dosahuje i samotné řazení a trochu překvapivě i řízení. To je příjemně strmé i citlivé a nechybí tradičně ani režim City, který na přání řidiče zvýší účinek posilovače a pomůže například při parkování. Pokrok udělal i podvozek, který se dočkal tužší karoserie a zvětšeného rozchodu kol. Panda je tak jistější v zatáčkách a díky vyššímu poskytovanému komfortu neruší posádku při přejezdu menších nerovností.
Výbava za příplatek
Základní cena Fiatu Panda je posazena hodně nízko, nicméně trochu na úkor výbavy. Základní verze s motorem 1.2 a výbavou Pop sice nabídne čtveřici airbagů, ale postrádá jak klimatizaci či ESP, tak ale i rádio či dálkové ovládání centrálního zamykání. Za příplatek 16 000 Kč se nicméně lze posunout do vyšší výbavy Easy, která už všemi těmito prvky (až na ESP) disponuje. Vaše rozhodnutí už pak bude pouze na typu motoru, který bude vašemu provozu vyhovovat nejvíce.
Technické údaje: Fiat Panda 1.3 MultiJet
Cena od: 231 920 Kč (bez DPH)
Motor:
Charakteristika: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 55 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment: 190 Nm/1500 ot./min.
Dynamika a spotřeba:
Maximální rychlost: 168 km/h
Zrychlení (0-100 km/h): 12,8 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 4,7/3,5/3,9 l/100 km
Emise CO2: 104 g/km
Rozměry:
Délka/šířka/výška: 3653/1643/1551 mm
Rozvor: 2300 mm
Objem zavazadlového prostoru: 2251 l
Pohotovostní hmotnost: 1035 kg
Další motorizace:
Benzin: 0.9 TwinAir (48 kW)
0.9 TwinAir (62 kW)
1.2 (51 kW)
{gallery}automobil_ve_firme/fiat_panda{/gallery}