Mrazivé Švédsko, napínavé Španělsko. Sezóna ecoRally byla zahájena
Bronzovou medaili v loňském šampionátu FIA ecoRallyCup vybojovali Michal Žďárský a Jakub Nábělek s Konou Electric z Nošovic. Po prvních dvou soutěžích letošní sezóny jsou opět na medailových pozicích a nově otestovali i IONIQ 5.
Světový pohár v ecorallye pod hlavičkou FIA bude mít v této sezóně hned devět podniků. Premiérově ho zahájila už na konci ledna Winter Eco Rally ve Švédsku. „Celá soutěž se odjela výhradně na ledu a sněhu a většina domácích i zahraničních posádek závodila na pneumatikách s hroty. Ty se nám i vzhledem k tomu, že jsme cestu do Östersundu s naší soutěžní Konou Electric absolvovali po vlastní ose, sehnat nepodařilo,“ popsal specifika švédské rallye Michal Žďárský.
Přesto česká posádka týmu ACCR Hyundai Motor Czech dokázala získat celkové čtvrté místo, přičemž o „bednu“ ji připravila jen drobná navigační chyba. I v mrazivých podmínkách se navíc průměrná spotřeba Kony pohybovala kolem 15 kWh/100 km. Celkově švédská soutěž nabídla 14 měřených zkoušek a délku 400 km.
Kouzlo expresního dobíjení
Následnou cestu na Eco Rallye Valencia dlouhou více než 2000 km Žďárskému s Nábělkem zpříjemnil IONIQ 5, který se pro srovnání rozhodli otestovat v soutěžních podmínkách. Na dlouhých přejezdech je hlavní výhodou ultra rychlé nabíjení, které umožňuje jeho 800 V architektura. Výrazně se tím zkracuje čas strávený na nabíječkách.
„Rychlost dobíjení je v praxi opravdu neuvěřitelná a napomáhá jí i nejnovější softwarový update, který při zadání cílové nabíjecí stanice připraví akumulátor na dobíjení. Prakticky okamžitě je tak dostupný plný výkon. Ten dosahuje až 225 kW, takže dojezd v takovou chvíli přibývá rychlostí 1000 km za hodinu. Většina našich pauz se scvrkla na 10 až 15 minut, během nichž jsme byli schopni auto nabít z deseti na 80 % a jet okamžitě dál. To se člověk ani nestihne pořádně najíst,“ popisuje Žďárský postřehy z cesty.
IONIQ 5 však obstál i v soutěži spotřeby, kde se navzdory svým rozměrům a výkonu umístil v první třetině startovního pole. Místy posádka dosahovala i extrémně nízké spotřeby klesající k 6 kWh/100 km. Přesun Z Prahy do Valencie a zpět v rychlém tempu znamenal průměr 25,5 kWh/100 km.
Boj o první místo
Ve Španělsku se Češi až do poslední zkoušky rvali o vítězství a v cíli je od něj po 300 měřených kilometrech dělilo jen pět sekund. „Vyrovnanost španělských podniků je neskutečná. Jeli jsme skvěle, jako snad ještě nikdy ne, přesto to nestačilo. Hřeje nás alespoň vědomí, že jsme ve Valencii byli první nešpanělskou posádkou a za sebou nechali ostřílené Italy, Francouze, Slovince i Portugalce,“ dodává Žďárský. I ve Španělsku nakonec stejně jako ve Švédsku skončili čtvrtí, stabilní bodové zisky však znamenají, že momentálně drží průběžné druhé místo.
Velmi vyrovnaný podle všeho bude celý šampionát, i s ohledem na změnu pravidel pro vyhodnocování spotřeby. Ta je spolu s pravidelností jednou ze dvou měřených disciplín. Nově se měří pouze v rychlostních zkouškách, zatímco v minulosti se započítávaly i přejezdy. Vyhodnocuje se přitom odchylka od udávané spotřeby vozu dle WLTP, nikoliv absolutní spotřeba, což zajišťuje pestrost startovního pole. Žďárský s Nábělkem například soutěž dokončili s indexem spotřeby 0,6, tedy se 60 % spotřeby dle WLTP, což odpovídá dojezdu přes 800 km. Díky změnám letos podle Žďárského půjde o každý detail a schopnosti posádek budou rozhodující.
Šampionát zamíří do Česka
Příští soutěží světového poháru je tuzemská Czech New Energies Rallye Český Krumlov, kterou zároveň startuje sedmidílný domácí seriál Česká trophy v rally pravidelnosti konaný pod hlavičkou Autoklubu ČR. V předchozích dvou letech byl v Krumlově červený Hyundai Kona Electric továrního týmu vždy vítězný, takže Žďárský s Nábělkem mají na co navazovat.
Po zastávce v České republice bude na řadě Portugalsko, novinkou v kalendáři je švýcarská E-Rallye du Chablais, následují podniky ve Slovinsku a Španělsku, slavné Monte-Carlo a o vítězích stejně jako v minulých letech rozhodne závěrečný závod v italských Dolomitech. Ambicí české dvojice je překonat loňské bronzové umístění ve světovém poháru a zopakovat vítězství v českém šampionátu.
Zdroj: blog.hyundai.cz