Motory EA 211 i bubnové brzdy. Škoda Auto jde „proti proudu“
I když venku „zuří“ elektromobilita, uvnitř Motorového centra Škoda Auto intenzivně vyvíjejí spalovací motory, manuální převodovky nebo bubnové brzdy. Tady vidí budoucnost nejen značky Škoda, ale celého koncernu Volkswagen.
Ačkoli by se mohlo zdát, že se za pár let budou prodávat jen elektromobily a mnoho automobilek včetně Volkswagenu se tak tváří, za zdmi veřejnosti nepřístupných areálů se stále vyvíjejí i tak „oldschoolové“ věci jako spalovací motory nebo převodovky. Svět totiž není jen Evropa. A představa, že Afrika nebo Jižní Amerika přejdou na elektromobily, je přinejmenším úsměvná.
Škoda Auto se právě na tyhle tradiční oblasti vývoje zaměřila. V rámci koncernu Volkswagen má zodpovědnost už za vývoj všech motorů MPI s atmosférickým sáním. Ale také za všechny mechanické převodovky, automatické převodovky DQ200, vývoj globální platformy MQBA0 pro malé vozy. A v neposlední řadě za bubnové brzdy. Ty mají třeba i nejnovější elektromobily jako Škoda Enyaq nebo Volkswagen ID.Buzz.
Zodpovědnost za další motory
Škoda Auto nově přebírá v rámci koncernu Volkswagen zodpovědnost za vývoj kompletní motorové řady EA 211. Jedná se o napříč uložené řadové benzinové motory včetně jejich hybridních verzí. Ty nachází využití v široké paletě modelů značek Škoda, Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy, SEAT, Audi, CUPRA a Jetta. V postupných krocích se tak stane do roku 2027.
„Spalovací motory řady EA 211 charakterizuje vysoká účinnost, příkladná kultivovanost a nízká spotřeba paliva. Na těchto vlastnostech budeme dále stavět při vývoji atmosférických i přeplňovaných verzí, které mají před sebou zajímavou budoucnost na řadě světových trhů,“ říká Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu Škoda Auto. Právě do jeho oddělení hledá Škoda Auto spoustu techniků a nadšenců pro motory, převodovky a podvozky.
Motory ze Škoda Auto: Od Ameriky po Čínu
Převzetí kompletní odpovědnosti za technický vývoj obnáší pro automobilku Škoda Auto nejen samotný technický návrh konceptů motorů. Ale také vyhotovení potřebné dokumentace a sériovou realizaci včetně emisních, funkčních a dlouhodobých zkoušek. Ty probíhají jak ve vlastní zkušebně Motorového centra, tak v emisní laboratoři Škoda Auto. Součástí vývojového procesu je rovněž projektové řízení, které zahrnuje vývoj motorů nejen v rámci EU, ale také v Číně, Indii, Jižní a Střední Americe a Jižní Africe. Vozy poháněné motory EA 211 se totiž prodávají na všech obydlených kontinentech. Vývoj tak musí zohledňovat také lokální, specifické požadavky těchto trhů.
Řada motorů EA 211 byla koncernem Volkswagen představena v roce 2011, když ve výrobním programu nahradila předchozí řadu EA 111. Jedná se o modulární řadu zážehových motorů, které mají ventilový rozvod DOHC se čtyřventilovou technikou. Za jednu z hlavních výhod rodiny motorů EA 211 lze považovat její vysokou míru variability. V současné době totiž mohou mít motory buď tři, nebo čtyři válce, zdvihový objem od 1,0 do 1,6 litru. Pokrývají výkonové spektrum od 48 kW do 115 kW a jejich točivý moment je v rozmezí hodnot 93 Nm až 250 Nm. Motory řady EA 211 mohou podle provedení spalovat benzin, CNG či etanol a existují rovněž ve verzích využívajících mild-hybridní a plug-in hybridní techniku.
Martin Šidlák