Firmy mají povinně kupovat elektromobily už od roku 2030
Rok 2035 pro definitivní zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory zřejmě některým politikům nestačí. Chtějí tuto dobu ještě o dalších pět let zkrátit. Objevila se iniciativa, aby pro firmy platila povinnost nakupovat výhradně elektromobily už od roku 2030. A protože průměrně 70 % nákupu nových aut připadá na firmy, znamená tento nápad, že výroba spalovacích aut by fakticky skončila už za sedm let.
S iniciativou přišel předseda výboru Evropského parlamentu pro životní prostředí Pascal Canfin. Podle něj přechod na elektromobily neprobíhá dostatečně rychle, a proto vyzval Evropskou komisi, aby tuto oblast regulovala. Dosavadní snaha o zavádění elektromobility přitom vede zatím pouze k tomu, že se zvyšuje průměrné stáří vozového parku a jeho průměrné emise tak rostou.
Pascal Canfin však právě tohle uvádí jako jeden ze svých argumentů. Prostudoval totiž statistiky a zjistil, že v posledních dvou letech výrazně vzrostl prodej ojetých automobilů starších 12 let. Podle něj to škodí životnímu prostředí a kvalitě ovzduší. Povinný nákup elektromobilů firmami by v této souvislosti mohl v relativně krátkém časovém horizontu zásobit elektromobily i trh s ojetými nebo dokonce zánovními vozy.
Některé média jsou k jeho nápadu skeptická až ironická. Belgický server Gocar například jeho nápad glosoval s tím, že ho mohlo po přečtení statistik také napadnout, že nejméně znečišťující auto je samozřejmě to, které se vůbec nevyrobí. „Předseda parlamentního výboru pro životní prostředí nebere v úvahu realitu firem a jejich zaměstnanců,“ napsal Gocar. „Aby byl tento model úspěšný, budou muset podniky investovat do infrastruktury pro nabíjení (nemluvě o elektrické síti příslušných budov). A smířit se s tím, že jejich zaměstnanci budou déle na cestách. Nabíjení totiž zabere více času než tříminutové tankování dieselového nebo benzinového vozu. Dojezd je v současnosti stále omezený.“
Nařízení vyvolá přesný opak požadovaného
Automobilky samozřejmě umějí elektromobily vyrobit, ale některé jejich zrychlené zavádění, navíc formou povinnosti, tak úplně nepodporují. „Podle našeho názoru by se mělo upustit od schválení toho návrhu, neb podmínky nejsou ke všem rovnocenné,“ říká třeba mluvčí českého zastoupení Kia Kateřina Vaňková Jouglíčková. „Navíc cílem je obměnit co nejstarší vozy za elektromobily, nicméně vozové parky firem jsou seskládány z novějších modelů, než jakými disponují privátní osoby. Samozřejmě by se dosáhlo většího objemu, který by se obměnil. Ale dle našeho názoru bez kýženého efektu zbavit se nejstarších aut.
Navíc rok 2030 není za dlouho a do té doby nebude zdaleka (alespoň) u nás, tak rozvinutá infrastruktura dobíjení, aby mohlo dojít k tak masivnímu přechodu na čisté elektromobily. Dalším aspektem je, že firmy se ve velkém budou chtít ještě na poslední chvíli zásobit posledními spalovacími vozy. To vyvolá jejich nedostatek a budou opět narůstat ceny. Tedy stane se přesný opak, namísto obměny vozů z fosilních paliv na čistě elektrické se ještě firmy před zákazem spalovacích motorů jimi právě předzásobí. Odsunou obměnu nízkoemisních vozů na nejzazší možnou dobu.“
Firmy a elektromobily v roce 2030? Ambiciózní
„Volkswagen je jednou z nejaktivnějších značek v oslovování fleetových zákazníků s nabídkou elektromobility, doplňuje Martin Kadečka, vedoucí prodeje Volkswagen osobní vozy. „Díky široké nabídce zaznamenáváme meziročně více jak 200% nárust objednávek po plně elektrických vozech. I přesto považujeme případnou povinnost 100% zastoupení elektrických vozidel firemní klientely od roku 2030 za ambiciózní. Tím lze i těžko odhadovat případný dopad. Nelze však vyloučit, že někteří zákazníci dají přednost prodloužení užívání současného vozového parku. Negativním efektem tohoto přístupu tak bude navýšení průměrného stáří vozidel jezdících v České republice.“
Na nedostačenou infrastrukturu zase upozorňuje také Mercedes. „Ohledně nabídky elektromobilů jsme i nadále jako značka Mercedes-Benz přesvědčeni, že budoucnost je elektrická,“ řekl nám mluvčí Mercedes-Benz Česká republika Josef Hlávka. „Do roku 2030 budeme připraveni na přechod k výhradní nabídce elektromobilů všude, kde to podmínky trhu dovolí. Zmíněný nápad nebo také usnesení o zákazu prodeje vozů se spalovacími motory ale zároveň zavazuje politiky k zajištění potřebné infrastruktury pro rozvoj elektromobility. Rozhodující pro úspěch ochrany klimatu v dopravě je především plné přijetí nových technologií a nejen zákaz tradičních technologií.“
Firmy se nebrání, spíš naopak
A kdo paradoxně na evropské úrovni neprotestuje, jsou firmy samotné, kterých by se nařízení mělo týkat. Nikdo se nechce proti elektromobilitě veřejně jakkoli postavit. Některé firmy iniciativu dokonce vítají. Podle zprávy lobbistické organizace Transport&Environment vznikla koalice 30 globálních podniků a organizací jako Uber, Ikea, Coca Cola a LeasePlan, které bezemisní firemní mobilitu od roku 2030 vyžadují.
Lobbisté se rovněž ohánějí ojetými vozy. Stef Cornelis, ředitel elektrických vozových parků ve společnosti T&E, uvedl: „Přední společnosti s velkými vozovými parky se snaží stát se lídry v oblasti elektrifikace a klimatu. Nyní žádají prezidentku von der Leyenovou, aby zajistila, že do roku 2030 budou všechny nové firemní vozy elektrické. Příliš dlouho nebyla firemní auta v Evropě na pořadu dne. To se musí změnit. Evropská komise by měla uznat velký potenciál elektrifikace vozových parků nejen pro klima, ale i pro občany. Protože přinese na trh cenově dostupné ojeté elektromobily.“
České firmy jsou ale k návrhu opatrnější. „Je těžké odhadnout, jaká bude situace na trhu s elektromobily a především s podporující infrastrukturou za 7 let,“ uvedl třeba ESG Officer Milan Ruttner z O2 Česká republika. „Tomuto rozhodnutí by ale každopádně měla předcházet rozsáhlá diskuse s ohledem na jeho zásadní dopad na provoz téměř všech firem. Pokud by k takovému rozhodnutí došlo, bude to muset být s dostatečným předstihem. Aby se společnosti mohli na změnu připravit. Elektromobilitu si dokážeme představit, pokud bude dostupná, a to nejen ekonomicky, ale především prakticky (síť nabíjecích stanic apod.).“
Firmy a elektromobily: Nechtějí se zavazovat
„Zatím je plán, že by firmy měly od roku 2030 kupovat jen vozy s alternativními pohony jen návrhem, jehož realizace je nejistá. Již nyní pozorujeme u řady firem v Česku přípravu na alternativní varianty mobility a postupný odklon od vozů se spalovacími motory ve fleetech. Firmy se aktuálně ke koupi elektromobilů nechtějí zavazovat,“ potvrzuje třeba i Aleš Polák, generální ředitel leasingové společnosti Arval CZ. „Častěji proto volí financování operativním leasingem. Vývoj je na poli elektromobilů překotný. Lze jen těžko odhadovat, jaké budou za pár let k dispozici typy baterií či jak se posune jejich výdrž. Nebo jestli se to obecně nepřeklopí tak, že trh s bateriemi bude oddělený od aut.“
V omezené podobě platí podobné nařízení už nyní například ve Francii. Tam existuje povinnost nákupu nízkoemisních vozidel pro společnosti, které provozují alespoň 100 vozidel. Mohou však nakupovat modely s emisemi CO2 do 50 g/km, což znamená i plug-in hybridy. Minimální podíl nákupu těchto vozidel je v současné době 10 %, přičemž v roce 2024 se zvýší na 20 %, v roce 2027 na 40 % a v roce 2030 na 70 %.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES