Ceny automobilů dále rostou. Kodiaq zdražil o 300 tisíc
Ceny automobilů dále rostou, za poslední půlrok o tři procenta. Vůbec nejvíce zdražily vozy na CNG, následované automobily s dieselovým pohonem a na benzin. Extrémem je Škoda Kodiaq, za kterou si lidé zaplatí skoro o 300 tisíc víc. Vyplývá to z nejnovějšího vydání cenového indexu poradenské společnosti EY, který sledoval vývoj na trhu v období od července 2022 do ledna 2023.
Všeobecné zdražení na automobilovém trhu je dlouhodobý trend a předvídaný důsledek odklonu od současných spalovacích motorů, který prosazuje Evropská unie. „Blížící se zavedení emisní normy Euro 7 s sebou nese očekávané zdražení. A to především kvůli nutnosti výrobců pokrýt náklady na vývoj a úpravu současných spalovacích motorů. S celkovým zdražováním na evropském trhu je v kontrastu vývoj cen značky Tesla, která konkuruje svými snižujícími se cenami. Ty v některých zemích v Evropě poklesly až o 20 %. Motivací je snaha podpořit poptávku a rostoucí konkurence dalších značek,“ konstatuje Petr Knap. Ten je vedoucím partnerem společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie. Dodává, že závěry průzkumu hovoří o zvyšování cen prakticky u všech značek i automobilových kategorií.
Srovnání cen vozů s předchozím obdobím
Oproti loňskému červenci ceny automobilů vzrostly průměrně o 3 %, což odpovídá částce
27 129 Kč. Obecně lze největší nárůst pozorovat u vozů s pohonem na CNG, kde šlo dokonce o 14 %, tedy 92 000 Kč. Signifikantní růst cen je patrný i u vozů na naftový pohon. Ty zdražily o 11,3 % (88 296 Kč). Znatelně méně naopak podražily automobily s pohonem na LPG (3,6 %, 12 743 Kč), plug-in hybridní vozy (3,4 %, 45 071 Kč), klasické hybridy (3,2 %, 21 399 Kč) a čistě elektrická vozidla (1,6 %, 15 000 Kč).
V případě některých značek sledovaných modelů došlo k plošnému zdražení (Mercedes-Benz, BMW), u jiných pak záviselo na typu pohonu (Kia, VW). Volkswagen přistoupil obecně ke zdražení, což je viditelné například u navýšení minimální ceny modelu Polo, jehož nejnižší výbavová linie byla zrušena. Stejně tak došlo ke zrušení vrcholných motorizací u modelu Tiguan v benzinovém i naftovém provedení. Podobný trend byl viditelný i u modelu Leon značky Seat.
Škoda Kodiaq o skoro 300 tisíc
Škoda Auto výrazně zvedla ceny až v polovině ledna 2023, a to v průměru o 50 175 Kč. Znatelné zdražení zaznamenaly hlavně modely Octavia a Kodiaq. U prvního jmenovaného jde zejména o minimální výbavy v naftovém a benzinovém provedení. U druhého došlo k vyřazení nejlevnější výbavy Ambition z nabídky, což se projevilo skokovým zvýšením cen o skoro 300 000 Kč.
Tak dramatické zvýšení ceny je způsobeno tím, že u benzínové varianty tvoří rozdíl zrušení základní výbavy Ambition (cenový rozdíl + 206 000 Kč). U dieselové varianty je rozdíl velký z důvodu zrušení základní výbavy Ambition a také v tuto chvíli dostupnou variantu pouze 2.0 TDI 147 kW, zatímco v červenci 2022 byla dostupná i varianta s nižším výkonem 2.0 TDI 110 kW (celkový cenový rozdíl + 276 000 Kč. Škoda navíc znovu aktualizovala ceník modelu Kodiaq k 14.2. – u 2.0 TDI 147 kW došlo k dalšímu zdražení ještě o 10 tis. Kč na 1 249 900 Kč (celkový rozdíl by tak činil + 286 000 Kč).
Podle Knapa se zdražování v tuzemsku podepisuje i na počtu registrací nových vozů. „Celkový počet registrací, který v posledních letech vykazoval rostoucí trend, v roce 2022 poklesl až na úroveň roku 2014. To reflektuje jak zvyšování cen, tak i další faktory jako přetrvávající nedostatek subdodávek a zhoršující se ekonomickou situaci. Se snižujícím se počtem celkových registrací roste i průměrné stáří vozového parku v České republice. To je oproti průměru EU (11,8 let) vyšší o více než 4 roky a dosahuje skoro 16 let,“ vysvětluje.
Srovnání vozů podle kategorií základní a nejvyšší výbavy
Určité trendy jsou patrné i při srovnání vozů podle kategorií výbavy. Avšak oproti předchozímu srovnání se oproti minulému sledovanému období v některých případech tolik neliší. Například v kategorii A, která zahrnuje mini vozy, došlo k obecnému růstu cen o 3,8 %. Nejvyšší výbavy ale zdražily méně – pouze o 2,2 %. Ve skupině B, která je synonymem pro malé vozy, je znatelné průměrné zdražení základních výbav o cca 23 887 Kč, tedy 6,9 %. I u nich byl zaznamenám mírnější cenový nárůst nejvyšších výbav
o pouhá 2 %.
U automobilů nižší střední třídy – skupiny C – ceny narostly o 7,9 % u základních výbav a o 3,3 % u nejvyšších výbav. Důvodem může být razantní zdražení Škody Octavie o 100 000 Kč nebo výrazný cenový skok modelu Ford Focus, který má nyní v nabídce nový vyšší výbavový stupeň. U hybridních modelů zavládl opačný trend. Základní výbavy všeobecně zlevnily (2,9 %), zatímco ty nejvyšší naopak zdražily (8,2 %). Čistě elektrické vozy v kategorii C zůstaly na prakticky stejné cenové hladině jako v předchozím období.
Méně významné změny
Kategorie D – střední třída – zaznamenala méně významnou změnu cen. Základní výbavy podražily o 3,3 % a nejvyšší o 2 %. Základní výbavy této skupiny byly přitom v minulém období stiženy vůbec nejvyšším cenovým nárůstem ze všech kategorií. Určitou výjimku představují vozy v základní výbavě s naftovým pohonem. Jejich ceny se zvýšily o 9,9 %, za což jsou odpovědné hlavně modely Škoda Superb a Volkswagen Passat. Za vozy vyšší střední třídy E si zákazníci připlatí v průměru o 41 227 Kč víc, což odpovídá 3 %. Opět platí, že ceny nejvyšších výbav rostly pomalejším tempem (2,2 %). Nejvíce naopak zdražily vozy s benzinovým pohonem (3,8 %).
V kategorii SUV & Crossover došlo k nárůstu cen základních výbav o 6,4 % (45 861 Kč). Jsou za něj odpovědná především naftová vozidla (nejmarkantněji model Kodiaq značky Škoda), která zdražila o 14,5 %. Ceny nejvyšších výbav narostly jen o 1,5 %, do čehož se propisuje i výhodná slevová akce na maximální výbavu modelu Volkswagen Tiguan, který výrazně zlevnil v naftovém i benzinovém provedení. V kategorii MPV zahrnující víceúčelová osobní vozidla zdražily základní výbavy o průměrných 4,1 %. Přesto lze ale u jejich maximálních výbav sledovat vůbec největší cenový růst o 5,4 % (61 307 Kč). Nejvíce v této kategorii zdražila vozidla s čistě elektrickým pohonem, u kterých bude třeba doplatit o 5,2 % více.
Zdroj: EY